Olen ostanut jonkin verran hienoa puutavaraa, pähkinäpuuta, tammea jne., joista ajattelin mm. tehdä leikkuulautoja. Ongelma on, että käytettävissä oleva tila on hyvin rajallinen, eikä minulla ole tilaa ostaa suuria taso- ja oikohöyläkoneita. Onko kenelläkään vinkkejä hyvästä pienestä ja mieluiten edullisesta koneesta, joka voisi tehdä molemmat toiminnot? Vaihtoehto, jota olen katsellut, on rakentaa jigi tasojyrsintään, mutta olisin mieluummin käyttänyt tasa- ja oikohöylää, koska se tuntuu nopeammalta ja kätevämmältä.

olen käyttänyt minun pakotettua pyörivää Makita BO6040. Epätasaisuus pöytälevyssä parin millimetrin verran syö se aamiaiseksi, ja hyvällä pintakäsittelyllä jo karkealla paperilla. Uudempi seuraaja nimeltään BO6050. Bosch ja muutama muu tarjoavat samanlaisia vaihtoehtoja, Rotex ja mitä ne voivatkaan olla. Älä kuitenkaan osta mallia ilman pakotettua pyörimistä. Se on se juttu.

• Tykkään
Per Karlsson7922
  • Laddar…
tässä nopea työ pöytälevyllä, jossa on mm-syviä naarmuja pitkäaikaisen käytön jälkeen. sen päällä erittäin sitkeä kiiltävä lakka, joka on poistettava. tehty pian. , Sähkökäyttöinen hiomakone hiomassa puista pöytälevyä, jossa on syviä naarmuja ja vanhaa kirkaslakkaa. Sähkökäyttöinen hiomakone hiomassa puista pöytälevyä, jossa on syviä naarmuja ja vanhaa kirkaslakkaa.

ennen-jälkeen...
.

Puupöydän tuunausprojekti: Kirkkaan kellertävä puupöytä tuoreessa asussa nurmikolla, taustalla sininen lehtipuhallin.

• Vanha puupöytä nurmikolla, pöydän pinnalla kulumisen jälkiä.
  • Tykkään
Jenpet ja 1 muu
  • Laddar…
R rakt09 sanoi:
olisin käyttänyt minun pakko-kiertävää makita bo6040:seni. pöytälevyn parin millimetrin epätasaisuuden se syö aamupalaksi, ja sillä tulee hyvä pintaviimeistely jo karkealla paperilla. uudempi malli on nimeltään bo6050. bosch ja muutama muu tarjoavat samanlaisia vaihtoehtoja, rotex ja mitä ne voivatkaan olla. älä kuitenkaan ole kitsas ja älä siis osta mallia ilman pakko-kiertoa. se on se juttu.
.
Kiitos! Aion tietysti hioa jälkeenpäin ja silloin vaikuttaa siltä, että Makita on hyvä vaihtoehto, mutta minun tarvitsee ensin suoristaa vino puutavara, jotta sen jälkeen pystyn tasaamaan sen tiettyyn paksuuteen.

Minulla on sekä höylä- että tasohöylä sekä jyrsinjigi suurempien kappaleiden tasaamiseen. Rehellisesti sanottuna jyrsinjigi on helpompi käyttää. Mutta jotta pääsen siihen pisteeseen, että sitä käytetään, käytän höylää ja tasohöylää paljon saadakseni materiaalin, jotta voin liimata kappaleet yhteen.

Vaihtoehto on suurempi käsikäyttöinen höylä kaikkeen. Vaatii sinulta hieman enemmän, mutta tulos on hyvä pienellä työllä.

• Tykkään
klaskarlsson ja 2 muuta
  • Laddar…
ja Per, tässä tilanteessa näyttäisi suuntaushöylä olevan arvokas :) kuitenkin vain jokaisen palan sivujen on oltava yhdensuuntaisia keskenään, joten sinun pitäisi pärjätä pienellä mallilla. valmiin leikkuulaudan pinta on helppo käsitellä esimerkiksi ylläolevalla ehdotuksellani.

ja kun puunsyyt ovat mutkikkaita, höylä voi irrottaa koveria paloja pinnoista, jotka näkyvät jälkeenpäin silmällä, joten tarvitaan täyttöä. tämä vältetään suurimmaksi osaksi ehdotuksellani.

jos aiheet ovat epätasaisesti syytettyjä, voi myöhemmin syntyä kosteusjännityksiä. jos keksit leikkuulaudan yhteen, siitä tulee kestävämpi. on olemassa keksikoneita, mutta yläjyrsin riittää hyvin.

• Tykkään
Per Karlsson7922
  • Laddar…
Bart Bart sanoi:
Minulla on sekä oikohöylä että tasohöylä sekä jyrsinjiggi, jolla voin tasoittaa isompia kappaleita. Rehellisesti sanottuna jyrsinjiggi on helpompi käyttää. Mutta päästäkseni siihen asti, että sitä käytetään, käytän paljon oikohöylää ja tasohöylää saadakseni materiaalia kokoon, jotta voin liimata kappaleet yhteen.

Vaihtoehtona on isompi käsihöylä kaiken tekemiseen. Se vaatii hieman enemmän sinulta, mutta tulos on hyvä pienellä vaivannäöllä.
Kyllä, se on tietenkin se optimaalinen. Tuntuu vähän kateelliselta niille, joilla on niin suuria tiloja käytettävissä, koska näin "pitäisi" tehdä.
Ajattelin koota puutavaran pienillä kiiloilla saadakseni sen kohtuullisen tasaiseksi ja sitten käyttää jyrsinriggiä. Kun on ajanut yhden puolen, on tasainen puoli, jonka voi asettaa työpöytää vasten ja ajaa toisen puolen. Onko tämä vaihtoehto, jos sinulla ei ole oiko- tai tasohöylää?
Njaa, luultavasti kyllästyn melko nopeasti käsihöyläämiseen, jos tunnen itseni oikein 😄

sitten todellinen fulmek-vinkki. En ole koskaan ostanut liimapuristimia. Ne eivät maksa paljon, mutta olen ratkaissut ongelman liittämällä yhteen levymateriaalia joka kerta, kun se on ollut ajankohtaista - pakkausteipillä.

Kun kiristää teipin liikaa ja kiepauttaa pari kolme kierrosta, saavutetaan yllättävän hyvä puristus.

Korkkien vahingoittumattomuus tulee kaupan päälle.

• Tykkään
hempularen ja 1 muu
  • Laddar…
R rakt09 sanoi:
ja Per, tietyssä tilanteessa suuntaushöylä vaikuttaa arvokkaalta:) on kuitenkin vain osan sivut, jotka täytyy olla tasaisia suhteessa toisiinsa, joten pärjäisit pienellä mallilla. valmis leikkuulaudan pinta on helppo työstää esimerkiksi yllä mainitsemallani tavalla.

ja kun syykuviointi on vaihteleva, höylä saattaa repäistä irti paloja pinnoista, jotka huomaa jälkeenpäin, jolloin tarvitaan täyttöä. tätä ei oikeastaan tapahdu ehdottamallani tavalla.

kun aiheet ovat epätasaisesti syykuvioituja, voi myöhemmin syntyä myös kosteuspintoja. kun yhdistää leikkuulaudan kexeillä, siitä tulee tukevampi. kex-koneita on toki olemassa, mutta yläjyrsin riittää hyvin.
Ok, olemme samaa mieltä. Joo, juuri niin. Jos ajan puun tasohöylällä, se tulee litteäksi mutta ei välttämättä suoraan toiseen puoleen nähden. Jos käytän vain suuntaushöylää, kaikki mahdolliset vinoudet jäävät lautaan, vaikka sivut olisivat tasaiset toisiinsa nähden, joten tarvitsen molemmat. Olen nähnyt, että puuta voi tukea kiiloilla ennen kuin ajaa sen suuntaushöylän läpi saadakseen yhden sivun tasaiseksi ja sen jälkeen kääntää ja ajaa toinen puoli. Tällä tavalla pärjäisi suuntaushöylällä, mutta olen epävarma, miten tehdään reunojen kanssa? Voiko puuta ajaa pystyasennossa suuntaushöylällä?

Paras vastaus

Lounaslaatikkomallinen oikohöylä voi toimia myös tasohöylänä. Kiinnitä se, mitä haluat oikohöylätä, levylle niin, että se pysyy paikallaan, ja lähetä läpi oikohöylän. Tällainen ei vie paljon tilaa, ja se voi usein käsitellä myös melko leveitä kappaleita, joten jyrsinjigin tarve ei aina ole olemassa.

• Tykkään
Per Karlsson7922
  • Laddar…
Bart Bart sanoi:
Lounaslaatikkomallin tasohöylä voi toimia myös oikohöylänä. Kiinnitä se, mitä haluat oikohöylätä, levyyn niin, että se pysyy paikallaan, ja kuljeta höylän läpi. Tällainen ei vie paljon tilaa, ja voi usein käsitellä melko leveitä aineita, joten jyrsintäjigin tarve ei aina ole olemassa.

[media]
Kiitos, juuri sellaista mallia olen katsellut, mutta videon vinkit ovat erinomaisia, mikä yritin kuvata yhdessä vastauksessani ketjussa. Silloin saat suunnan ja tasoituksen yhdessä, kuten sanoit. Aion tutkia näitä tarkemmin, olen löytänyt useita hintaluokassa noin 4000 kr.

• Tykkään
Bart
  • Laddar…
Riittääkö "pienen" pöytähöylän suoristaa riippuu siitä, kuinka leveitä (pystyyn asetettuja) lautoja on sekä ymmärtääkseni siitä, kuinka vahva kiinnitin on kelkassa. En ole vielä ehtinyt kokeilla. Paksuus vaikuttaa myös, koska on olemassa minimiraja, joka on ajettavissa.

Jos olet tasohöylännyt puutavaran, voit jyrsiä reunan pitkin kiskoa, vatupassia tai todella suoraa levyä/lautaa. Hyvin säädetty pyörösaha toimii myös tai upotussaha (en ole kokeillut).

Olen päätynyt pieneen tasohöylään ja sitten johonkin kohtuulliseen menetelmään suunnan korjaamiseksi. Käsihöylä, jyrsin tai vannesaha (minulla on ylellisyyttä saada tila sellaiselle) riippuen siitä, mitä aion tehdä. En myöskään vierasta hiomista, mikä antaa vähiten riskiä repeytymiseen. Kiinnitä paperi suoraan kiskoon ja hio, niin siitä tulee kohtuullisen suora.

• Tykkään
Per Karlsson7922
  • Laddar…
sitten vielä yksi fulmektips.

jos ulkoiset laudat ovat vääntyneitä ja kun palat on pilkottu liimattaviksi, käännä joka toinen pala niin kulmavirheet kompensoivat toisiaan. ei mitään, mikä näkyisi valmiissa leikkuulaudassa.

mahdollinen pintojen kaarevuus, jotka on liimattava, voidaan poistaa helposti hiomalla hiekkapaperilla, joka on asetettu tasaiselle pinnalle. kyseessä on rajoitettu määrä materiaalia, joka on poistettava.

saada sitten pinta tasaiseksi ja kauniiksi valmiissa leikkuulaudassa on kuten olemme nähneet, helppo tehtävä.

lopuksi kyse on siitä, kuinka monta leikkuulautaa aiot tehdä ja mahdollisesti muista ostamistasi työkaluista.

yleisemmin käyttökelpoisia työkaluja puuntyöstössä mielestäni ovat upotussaha, monitoimisaha, kulmahiomakone 24:n paperilla ja tietysti pakko-ohjattu epäkeskohiomakone. ja kuuluu omistaa heiluripistosaha ja pienempi epäkeskohiomakone viimeistelyyn. käyttökelpoinen mutta ei välttämätön on sähköhöylä ja käsiyläjyrsin.

kukaan näistä ei vaadi omaa tilaa vapailla pinnoilla niin kuin taso- ja oikohöylä tekee. mielestäni melko suuri askel otettavaksi. laske, että 10 neliömetriä maksaa tonnin kuukaudessa ylläpitää. tulee nopeasti melko kalliiksi leikkuulaudat, ellei muuta käyttöä lisäänny...

• Tykkään
Per Karlsson7922
  • Laddar…
Z z_bumbi sanoi:
Jos "pieni" pöytähöylä pystyy tasasuuntaamaan, se riippuu siitä, miten leveitä (jotka asetetaan reunalle) lankkuja on ja kuten ymmärrän, kuinka vahva fixtur on kelkassa. En ole vielä tullut niin pitkälle, että olisin testannut. Paksuus vaikuttaa myös siihen, koska on olemassa minimiraja, jota voidaan työstää.

Jos olet tasohöylännyt puutavaran, voit jyrsiä reunan pitkin kiskoa, vatupassia tai todella suoraa levyä/lautaa. Myös hyvin säädetty sirkkeli toimii tai tikattava saha (en ole kokeillut).

Olen päätynyt pieneen tasohöylään ja sitten jonkin kohtuullisen menetelmän löytämiseen suunnan korjaamiseksi. Käsihöylä, jyrsin tai vannesaha (minulla on ylellistä, että se mahtuu) riippuen siitä, mitä aion tehdä. En myöskään vierasta hiomista, mikä antaa vähiten riskiä halkeamiin. Kiinnitä paperi suoraan kiskoon ja hio niin siitä tulee kohtuullisen suora.
Kiitos! Kyllä, minulla on hyvä sirkkeli ja olen luonut todella hyviä telineitä 90 asteen reunaleikkaukseen, joten jos se ei toimi höylässä, tämä toki toimii. Minulla on myös jyrsin, joka toimisi, mutta tietysti helpompi, jos voi suunnata ja tasoittaa kaikki pinnat samalla koneella 😊 Vannesahaa en valitettavasti koskaan tule saamaan mahtumaan nykyiseen talooni, mutta tulevaisuudessa katsotaan...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.