Hei!
Olen perinyt vanhan torpan ja yhdessä huoneista lattia on painunut, joten ajattelin oikaista sen ja olen poistanut vanhat lattialaudat nähdäkseni miltä se näyttää.
Näyttää siltä, että lattia on täysin erillään muusta rakenteesta, onko se tavallista, että niin rakennettiin siihen aikaan?
Sitten lattian alla on odotetusti purua eristeenä, mutta joissakin paikoissa on pohjalla jotain savisoran kaltaista materiaalia, mitä se on? (katso kuva)

B Berglund4 sanoi:
Hei! Olen perinyt vanhan torpan ja yhdessä huoneista lattia on painunut, joten ajattelin oikaista sen, ja olen poistanut vanhat lattialaudat nähdäkseni miltä se näyttää. Lattia näyttää olevan täysin erillään muusta rakenteesta, oliko se tavallista rakennustapa siihen aikaan? Sitten siellä on odotetusti sahanpurua eristeenä, mutta tietyissä kohdissa on pohjassa jotain savi-soramurskemaisen materiaalin kaltaista. Mitä se on? (katso kuva)
en näe kuvaa

Kuvat Maata ja sahanpurua sisältävä kaivettu kohta lattian alla, jossa näkyy hajonneita tiilen palasia ja puun kappaleita. Puu- ja sahajauhoa lattialla, siinä on reikä.

Viimeksi muokattu:
Unikt namn
Ei riitä, että "lataa kuva".
Sinun täytyy myös "lisätä kuva" viestiin.

Unikt namn Unikt namn sanoi:
Ei riitä, että "lataa kuva".
Sinun tulee myös "lisätä kuva" viestiin.
Miten teen sen puhelimesta?
En löydä vaihtoehtoa.

B Berglund4 sanoi:
Kuinka teen sen puhelimella?
En löydä vaihtoehtoa.
Viesti keskustelufoorumilla, jossa käyttäjä Berglund4 kysyy, kuinka lähettää viesti matkapuhelimella, ja mainitsee vaihtoehdon puuttumisen.

Keskustelufoorumin käyttöliittymä, jossa viesti ja painikkeita "Infoga", "Ladda upp bild/video" sekä "Skicka".

D Dilato sanoi:
[kuva]

[kuva]
Ei toimi, liian paljon aikaa on kulunut.

B Berglund4 sanoi:
Ei toimi, siitä on kulunut liian kauan aikaa.
Sitten klikkaa
Painike, jossa lukee 'Klicka här för att svara', kannustaa käyttäjiä vastaamaan viestiketjuun.
ja lataa kuvat

Mutta sitähän minä olen tehnyt..!

Kuvat ovat nyt saatavilla.

Voiko se yksinkertaisesti olla tavallista savea?
Olen löytänyt, että sitä käytettiin ennen sekä lattioissa että seinissä.
Se sijaitsee purun alla, suoraan alemmassa laudoituksessa eräänlaisena kuorena, noin 2 cm paksuna.
Vanhan ajan vedeneristyskerros?

B Berglund4 sanoi:
Voisiko se yksinkertaisesti olla tavallista savea?
Olen löytänyt, että sitä käytettiin ennen sekä lattioissa että seinissä.
Se sijaitsee sahanpurun alla, suoraan alemmalla lautakerroksella eräänlaisena kuorena, noin 2 cm paksu.
Vanhan ajan vedeneristys?
Torpargrund.
Mielestäni se näyttää sementiltä?

Paras vastaus

B Berglund4 sanoi:
Voiko se yksinkertaisesti olla tavallista savea? Olen löytänyt, että sitä käytettiin aiemmin sekä lattioissa että seinissä. Se sijaitsee purun alla, suoraan alemman lautakerroksen päällä, eräänlaisena kuorena, noin 2 cm paksuna. Vanhan ajan vedeneristys?
Kyllä.

Kerros savirappauksella toimi sekä vedon estäjänä että jyrsijäsuojana. Savirappaus on sopiva, koska se on joustavin rappaus, joka kestää puun liikettä murtumatta. Sitä voidaan myös vahvistaa murtumisriskin vähentämiseksi. Lisäksi on erittäin kätevää, että alapuolella olevat laudat, palkit ja kynnykset voivat olla kuinka epätasaisia, vinoja ja vääntyneitä tahansa. Vertaa rakentamiseen paperista, matosta tai levyistä. Kaiken on oltava täsmälleen oikealla etäisyydellä ja tasaisesti suorassa (mitä se ei koskaan ole vanhoissa taloissa).

Sitä käytettiin aiemmin, koska se oli saatavilla (ilmaiseksi) samoin kuin usein myös hiekkaa ja roskaa. Historia on osoittanut, että se on myös parasta tiivistysmateriaalia, joka on olemassa alarakenteille. Se on nopea ja helppo tapa tuuli- ja jyrsijäsuojata alarakenne, se on edullinen, pitkäikäinen, luonnollinen ja ei sisällä mitään terveydelle tai ympäristölle haitallisia aineita, ja se on 100% kierrätettävä. Lisää vain vettä vanhoihin murusiin ja saat uuden käyttökelpoisen saven.

Edit: Voidaan käyttää myös sementtiä tai kalkkirappausta, mutta savirappaus on paras.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.