Aion asentaa aivan uuden puulämmitteisen erillisen kamiinan, joka liitetään teräksiseen savukanavaan, jota on aiemmin käytetty öljykattilaan. Putki on eristetty ympäriinsä ja kulkee olemassa olevan väliseinän sisällä kipsatussa hormissa. Seinässä, josta otin reiän liittääkseni kamiinan savukanavaan kamiinan taakse, poistin raakapontin, joka oli suoraan seinän pintakerroksen (kipsin) alla, ja raakapontin ja olemassa olevan kipsihormin välillä oli 5 cm leveä ilmarako. Mietin nyt, millä minun pitäisi peittää kamiinan takana. Pitäisikö se olla minerit-levyä vai riittääkö palokipsi? Ajatuksena on laatoittaa päälle. Pitäisikö ilmarako jättää vai täyttää eristeellä? Lattialle on tarkoitus laittaa valmistajan lasilevy.

Kalsiumsilikaattilevyä on saatavilla sekä 25 että 50 mm paksuudessa.

Claes Sörmland
Se riippuu siitä, kuinka paljon kamiina säteilee IR:n muodossa jokaiseen suuntaan ja mikä on sen etäisyys seinästä. Koska se vaihtelee suuresti kamiinojen välillä, vaatimukset ovat kamiinan mukana tulevassa asennusohjeessa.

Jos on vaatimus palomuurista, se on perinteisesti tiiliseinä. Nykyään on olemassa levyjärjestelmiä, jotka ovat ohuempia ja perustuvat siihen, että ilma voi kulkea tulenkestävän levyn taakse sen jäähtymiseksi. Toinen vaihtoehto on rakentaa seinä, jossa on kaksi tulenkestävää levyä ja niiden välissä kivi- tai mineraalivillaa lämpöeristeenä.

E Erik321 sanoi:
Kalciumsilikatskiva finns i både 25 och 50mm tjocklek.
Se voisi mahdollisesti olla vaihtoehto, jos laitan 50mm levyn sisään siihen ilmarakoon, joka on kipsikanavan ja sisäseinän välissä. Silloin ei tarvitse rakentaa liikaa ulospäin seinän muusta osasta.

Claes Sörmland Claes Sörmland sanoi:
Se riippuu siitä, kuinka paljon kamiina säteilee IR-muodossa eri suuntiin ja minkä etäisyyden päässä se on seinästä. Koska se vaihtelee suuresti kamiinoiden välillä, vaatimukset ovat kamiinan mukana tulevassa asennuskuvauksessa.

Jos palomuurin vaatimuksia on, se on perinteisesti tiiliseinä. Nykyään on olemassa levyvaihtoehtoja, jotka ovat ohuempia ja perustuvat siihen, että ilma voi liikkua tulenkestävän levyn takaa jäähdytettäessä. Toinen vaihtoehto on rakentaa seinä, jossa on kaksi tulenkestävää levyä ja kivivilla niiden välissä lämmöneristeenä.
Kamiinan tulee olla vähintään 10 cm etäisyydellä palonarkasta takana olevasta seinästä ohjeiden mukaan. Näin se tulee olemaan, ja tulkitsen, että teoriassa on mahdollista olla tavallinen kipsiseinä takana, jos olisi ollut itsenäinen savuputki, joka menee ylhäältä ulos? Mutta nyt putken tulee mennä kaminaan takaa suoraan seinän läpi. Silloin minun pitäisi (luulen) tarvita jotakin palamatonta materiaalia läheisesti putken läpiviennin ympärillä seinän läpi. Plus muutamia senttimetrejä rakoa/ilmarakoa putken ympärillä, jonka aion eristää jollakin eristematolla?

Oletko puhunut nuohoojan kanssa, joka aikoo tehdä tarkastuksen myöhemmin?

Kun esitetään kysymys eri ratkaisujen kanssa, he yleensä pystyvät osoittamaan, mikä on eniten oikein.

Claes Sörmland
P Poosen sanoi:
Kamiinan tulee olla vähintään 10 cm palamattomasta takaseinästä ohjeiden mukaan. Niin se tulee olemaan ja silloin tulkitsen sen niin, että teoriassa tavallinen kipsiseinä voisi olla sen takana, jos kyseessä olisi erillinen savukanava, joka lähtee ylhäältä? Mutta nyt putki menee ulos kamiinan takaosasta ja suoraan seinän läpi. Ajattelen, että minun pitäisi tarvittaessa olla jotain palamatonta materiaalia putken läpiviennin ympärillä seinän läpi. Plus muutama cm rako/ilmarako putken ympärillä, jonka eristän jonkinlaisella eristematolla?
Luulen, että ajattelet täysin oikein. Sinun täytyy rakentaa seinän läpi kanava, joka kestää savukanavan lämpösäteilyä. Tyypillisesti ostetaan hyväksytty savukanava ja sen ohjekirjassa kerrotaan, kuinka tämä kanava on muotoiltava.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.