Meidän pitää uusia osa katosta ja luen kantavan ruoteen laadusta. Mutta en ymmärrä puuoppaita.

Meillä on Monier betonitiilet, 27 asteen kattokaltevuus, asumme lumivyöhykkeen 2 alueella. Talo on rakennettu -90-luvun tienoilla. Kantava ruode on 45x70.

Ajattelin käyttää samaa, vai pitäisikö käyttää 45x95?
Mikä laatu? G4-2 tai parempi (G4-1 tai G4-0, jos oikein ymmärrän?)
Pitääkö myös ottaa huomioon C-luku, C14-35?

Nykyisen vahingoittumattoman kantavan ruoteen uudelleenkäyttö: Onko se riskialtista ikänsä vuoksi, vaikka se näyttää hyvältä?
 
Rickard.
45x70 on hyvä, G- tai C-luokitus ovat hieman eri asioita, mutta ne eivät ole erityisen tärkeitä katollesi. Yksinkertaisesti sanottuna gx-x on lajittelu ja Cxx on lujuus.
C14 on tietääkseni paras (ainoa?), jota puutavaraliikkeet yleensä pitävät varastossa juuri 45x70-kokoisena, ja se riittää kattoon.

Uudelleenkäyttö on hyvä asia, jos jaksat ja tunnet olevasi varma arvioinnissa, mutta se vaatii hieman enemmän purkamiseen ja takaisin asennukseen. En näe iässä ongelmaa, mutta esim. kuivat lankut halkeavat helpommin kuin uudet, jotka ovat vain kuivahkoja.
 
Rickard. Rickard. sanoi:
45x70 sopii hyvin, G tai C luokitus ovat hieman eri asioita, mutta eivät ole kovin tärkeitä sinun katolle, mutta yksinkertaisesti selitettynä gx-x on lajittelu ja Cxx on lujuus.
C14 on käsittääkseni paras (ainut?) mitä lautatarhoilla yleensä on varastossa juuri 45x70:stä ja se riittää katolle.

Kierrätys on hyvää, jos jaksat ja tunnet olosi varmaksi arvioinnissa, mutta se asettaa hieman korkeampia vaatimuksia purkamiselle ja uudelleenasennukselle, ikä ei mielestäni ole ongelma, mutta esimerkiksi kuivat laudat halkeavat helpommin kuin uudet, jotka ovat vain kuivahkoja.
Kiitos vastauksesta!
Kun olen etsinyt netistä, olen löytänyt 45x70 hieman korkeammalla C-arvolla, mutta silloin ei ollut tietoa G-luokituksesta. Ymmärtääkseni puuoppaista materiaali, jolla on oksanreiät ja halkeamat, on riskialtista kantavalle koolaukselle.
Kirjoitat, että luokitus ei ole erityisen tärkeä minun katolle, se luokitellaan "kevyeksi" katoksi, vaikka kattotiilet painavat kuin lyijy, vai mitä?
 
Rickard.
Koolla 45x70 on paljon vähemmän ongelmia halkeamien/oksien kanssa kuin ohuella ruoteella, rakennuspuu (C-luokiteltu) on lajiteltu kantavuuden mukaan ja se on tärkeää, joten sinun ei tarvitse välittää muusta.

Ei, en usko, että sitä luokitellaan kevyeksi katoksi, mutta joka tapauksessa lumi on se raskas osuus, mutta tiilillä niitä on niin sikamaisesti monta, että se kestää silti. Peltikatolla voi olla puolet vähemmän koolauksia katolla, ja silloin voi tarvita suurempia mittoja ja/tai c-luokkaa.
 
  • Tykkään
Medan
  • Laddar…
T
45x70 on erittäin vahva kantolauta, joten sinun ei tarvitse miettiä C-luokitusta, vaan ota se, mitä on saatavilla ja mikä on edullisinta. En tiedä, mikä on "normaalia" nykyään, mutta kun työskentelin käsityöläisenä kivikaudella (lue: 80- ja 90-luvuilla), 25x38 käytettiin kantolautana kattotiilille, eikä siitä ole koskaan kuultu olevan ongelmia. Silloin oli hieman tarkempaa seurata suurempia oksia, ja joskus katolla kävellessä ennen tiilien asettamista katkesi yksi lauta ja piti sahata pois pala ja naulata uusi kiinni.
 
  • Tykkään
Medan ja 2 muuta
  • Laddar…
T Testarn sanoi:
45x70 on erittäin vahva kattoruodela, joten sinun ei tarvitse miettiä C-luokitusta, vaan ota mitä on saatavilla ja mikä on edullisinta.
En tiedä mikä on "normaalia" nykyään, mutta kun työskentelin käsityöläisenä kivikaudella (lue: 80- ja 90-luvuilla), käytettiin 25x38 kattoruoteena kattotiilille, enkä ole koskaan kuullut, että siitä olisi ollut ongelmia. Silloin oli hieman tarkempaa tarkistaa suurempia oksia ja joskus kävi niin, että kun käveli kattolla ennen kuin tiilet olivat paikoillaan, jokin rima katkesi ja se oli sahattava pois ja naulattava uusi kiinni.
Mahtavaa, kiitos vastauksesta!
 
  • Tykkään
Testarn
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.