snowjim sanoi:
Oletan, että tarkoitat miksi listaa ei laiteta suoraan seinäkaappeihin? No, koska peitelevy on 13 mm paksu ja jyrsintä menee alas noin 9 mm, jää 4 mm lastulevyä pitämään alareunaan. Keskustelun jälkeen IKEAn kanssa he olivat samaa mieltä, ettei se ollut ollenkaan hyvä idea, erityisesti kun ottaa huomioon että tämä ura menee kaikkien seinäkaappien läpi. Lisäksi alapuolella on ruman näköisiä ruuveja, jotka halutaan peittää peitelevyllä.
Luulen, että dof tarkoittaa sitä, mitä vastasin vähän ylempänä.
On helpompaa sahata ura kuin jyrsiä.
Voit sahata hyvin suurella virhemarginaalilla ja listan "huuli" peittää sen silti.
Syvyydellä ei myöskään ole merkitystä, vaikka menisitkin liian syvälle, koska lista ruuvataan kiinni sivuilta.

En usko, että ymmärrämme toisiamme täysin. Tein jotain vastaavaa eräässä keittiössä keväällä, ja siellä sahasin vain peitelevystä kohdan valaisimelle, eli sahasin koko peitelevyn paksuudelta. Tämä tehtiin täysin suljetuilla valaisimilla. Kun otetaan huomioon sinun lista, sen pitäisi vain helpottaa hyvän lopputuloksen saavuttamista.

dof sanoi:
Nja tror inte riktigt vi förstår varandra. Gjorde något liknande på ett kök i våras och där kapade jag bara ur i täckskivan för armaturen, dvs kapade ur hela tjockleken på täckskivan. Detta gjordes på helkapslade armaturer. Med tanke på listen du har borde det bara bli enklare att få det bra.
Aha, vad du menar är att jag ska kapa täckskivan rakt igenom där som listen ska sitta och då också kapa bort så bred bit som listen är. Sen då först sätta den sågade täckbiten innerst och sen sätta den mindre sågade täckskivan ytterst med ett mellanrum som representerar listen. Sen efter detta så trycker man dit listen?

Detta betyder såfall att jag behöver sätta en eller två extra rader med skruvar inifrån skåpen och ner i täckskivebitarna. Den innersta biten måste ju fästas både längst bak vid väggen och sen längst fram där listen kommer sitta. Den mindre täckskivan längst ut blir fäst längst ut och in till där listen ska gå. Då totalt 4 rader med skruv istället för 2-3.

Fjojtmehmet sanoi:
Luulen, että dof tarkoittaa sitä, mitä vastasin vähän ylempänä. On helpompaa sahata ura kuin ryhtyä jyrsimään. Voit sahata hyvinkin suurella virhemarginaalilla, ja listan "huuli" peittää sen silti. Syvyydellä ei ole myöskään merkitystä, jos menet liian syvälle, koska lista ruuvataan kiinni sivuille.
Aha, joo en ole koskaan jyrsinyt mitään, joten en tiedä, kuinka vaikeaa se on.

Näin ajattelin

DSC_0667.jpg

DSC_0668.jpg

snowjim sanoi:
Aha, mitä tarkoitat on, että minun pitäisi leikata peitelevy suoraan siitä, mihin lista tulee, ja myös leikata pois niin leveä pala kuin lista on. Sitten laittaa ensin sahattu peitepala sisimmäksi ja sitten laittaa pienempi sahattu peitelevy ulommaksi, jättäen väliin rako, joka edustaa listaa. Sitten tämän jälkeen painetaan lista paikoilleen?

Tämä tarkoittaa siis sitä, että minun täytyy laittaa yksi tai kaksi ylimääräistä riviä ruuveja kaapin sisältä ja alas peitelevypalasiin. Sisimmäinen pala on kiinnitettävä sekä takana seinän vieressä että sitten edessä, mihin lista tulee. Pienempi peitelevy ulkona kiinnitetään ulkopuolelle ja siihen, mihin lista muodustuu. Sitten yhteensä 4 riviä ruuvia sen sijaan, että olisi 2-3.
Tarkalleen. Liimasin peitelevyt, jotka laitoin paikalleen, joten levyyn oli laitettu vain muutama ruuvi.

• Tykkään
snowjim
  • Laddar…
dof sanoi:
Precis. Limmade täckskivorna jag satte dit så satt bara någon enstaka skruv i skivan.
Förstår, tänkte inte i de banorna konstigt nog, troligen för jag tidigare såg hur någon fräste in just dessa lister i botten på IKEA skåpen så kändes det naturligt att fräsa även här.

Får fundera lite på detta, självklart hade det känts bättre att bara fräsa det efter som man får en bit att hantera bara men om det nu är så svårt att fräsa rakt trotts anslag eller rätskiva så är det kanske bättre att köra med sågen ändå. Limma vill jag dock inte göra, man vet inte om man får för sig att byta ut belysningen och då lär täckskivan behöva bytas ut.

Olemme päättäneet ruuvata peitelevyt paikoilleen, jotta voimme helposti vaihtaa lamppuratkaisun tulevaisuudessa, jos se osoittautuu tarpeelliseksi.

Kysymys on nyt, Cramo haluaa 200 kr teräksestä jyrsimeen? Pitäisikö valita se, vai riittääkö ostaa jotain halvempaa Biltemasta, Julasta tai vastaavasta?

Lainaa jyrsin kaverilta, se onhan se halvin vaihtoehto.
Jos sinulla ei ole kaveria, jolla on kunnollinen jyrsin, vaihda kaveripiiriä.

• Tykkään
snowjim
  • Laddar…
Kävin hakemassa jyrsimen tänään, se on isompi sininen Bosch, näyttää tältä:

34cc6af3da198a76f8b4a4ba20bd8823.jpg
http://www.proffsmagasinet.se/bosch-gof-900-ce-handoverfras

Olen kokeillut käyttää ohjainta, ja se leikkaa todella helposti ja siististi läpi peitelevyn, mutta on myös hyvin helppoa, että se ei leikkaa suoraan!? Epäilen, että täytyy olla tukeva pöytä, johon voi kiinnittää levyn ja jossa voi työntää melko voimakkaasti ohjainta vasten, mikä on selvästi ongelma minun tapauksessani.

Muuten mietin käyttää ohjainpalaa, eikö se olisi helpompaa?

snowjim sanoi:
Kävin hakemassa jyrsimen tänään, se on isompi sininen bosch, näyttää tältä:

[bild]
[linkki]

Olen kokeillut käyttää pysäytyssäädintä, ja se leikkaa todella helposti ja siististi suojalevyn läpi, mutta on myös erittäin helppoa, ettei se mene suoraan!? Epäilen, että pitää olla kunnollinen pöytä, johon levyn voi kiinnittää ja jossa voi työntää melko voimakkaasti pysäytintä vasten, mikä on selkeästi ongelma minun tapauksessani.

Muuten mietin, voisikohan käyttää suoran reunan viivainta, eikö se olisi helpompaa?
Käytä sapluunaputkea ja suoraa reunan viivainta.

Fjojtmehmet sanoi:
Aja hylsy ja suorakulma.
Katsoin, mitä aja hylsy on, ja näyttäisi siltä, että jotain sellaista tulee mukaan? Miten se toimii?

Onko suorakulma siis parempi kuin anslag?

Mallihela on tarkoitettu seuraamaan mallia, mutta jyrsinterällä on yleensä pienempi halkaisija kuin hylsällä, eli malli ei aina ole yhtä suuri kuin se pitäisi.

Ehdotan seuraavaa:

1. Käytä suorakulmaa tukena, edellyttäen että se ei jousta kun painat sitä vasten.

2. Paina jyrsin eteesi. Varmista, että jyrsinterä painaa jyrsintä tukea vasten, ei siitä pois.

3. Poista enintään 2-3 mm kerrallaan syvyydessä. Suurempi poistaminen lisää riskiä, että jyrsin karkaa ja ura ei ole suora.

Jyrsiminen suoraksi ei ole kovin helppoa, jos ei koskaan ole käyttänyt jyrsintä. Lastulevyt ovat onneksi helpompia jyrsiä kuin puu.
Lue jyrsimen käyttöohje, jotta ymmärrät kuinka sitä on tarkoitettu käytettäväksi ja vältyt aloittelijan virheiltä.

arneri68 sanoi:
Sabluunakaulus on tarkoitettu seuraamaan mallia, mutta jyrsinterällä on yleensä pienempi halkaisija kuin kauluksella, eli mallilla ei aina ole samat mitat kuin mitä pitäisi kuvata.

Ehdotan seuraavaa:

1. Käytä suorakulmaa tukena sillä edellytyksellä, ettei se notkahda, kun painat sitä vasten.

2. Työnnä jyrsin edessäsi. Varmista, että jyrsinterä painaa jyrsimen tukea vasten, ei pois siitä.

3. Poista enintään 2-3 mm kerrallaan syvyyden suuntaisesti. Suurempi poistomäärä lisää riskiä, että jyrsin lähtee omille teilleen ja ura ei ole suora.

Suoraan jyrsintä ei ole kovin helppoa, jos ei ole koskaan käyttänyt jyrsintä. Lastulevy on onneksi helpompi jyrsiä kuin puu.
Lue jyrsimen käyttöohjeet, jotta ymmärrät, miten sitä on tarkoitus käyttää, niin vältät aloittelijavirheitäsi.
Aha okei, joo sitten ei ole järkeä käyttää sabluunakaulusta.

Ajattelin laittaa levyn pidemmälle keittiönpöydälle (joka on terassihuoneessa) ja kiinnittää suorakulman tähän. Sen pitäisi estää, että peitelevy notkahtaa (on tapahtunut, kun olen käyttänyt pyörösahaa toisella pöydällä).

Mutta miten varmistetaan, että jyrsinterä painaa tukea vasten (suorakulma) eikä päinvastoin?

Joo, aion kokeilla ensin testilevyllä ja katsoa, että se on riittävän suora, jotta listan saa alaspäin. Vaihtoehtona on pahimmassa tapauksessa sahata levyt kokonaan pyörösahalla, mutta sitä en halua, koska sitten joudun käyttämään paljon ylimääräisiä ruuveja.

Sitten olen höylännyt valmiiksi ja voin todeta, että höyläys ei myöskään ole paras ystäväni. Käytin oikea-astelevyä, mikä oli ehdottomasti oikea valinta!

Kuitenkin ilmeni 2 ongelmaa:

1. Kone hidasteli koko ajan, mikä teki siitä, että leikkaus ei ollut suora, ts. kone nykäisi ja pysähtyi. Kokeilin eri nopeuksia koneessa ja siirtää konetta todella hitaasti eteenpäin, mikään ei auttanut, joten jouduin elämään sen kanssa, että se vähän nyki silloin tällöin. Listat, jotka asetin, peittivät sen hienosti.

2. Höylä ei pysynyt syvyydessä vaan yhtäkkiä olin ja höyläsin keittiönpöytään ;) Ei kovin hauskaa! Onneksi huomasin sen ajoissa, joten pystyin säätämään viimeisen osan. Se höyläsi noin 30 cm pöytään ja ennen sitä se oli mennyt vähitellen alaspäin. Kokeilin asetella kaiken uudelleen ja kiristää sen tiukasti, mutta se meni silti 1 mm alaspäin noin 20 cm matkalla.

Manuaalin lukemista ei yleensä tule tehtyä, mutta tässä tapauksessa se oli hyvä ehdotus! Tein kaiken manuaalin mukaan, mikä tuntui hyvältä... kunnes se höyläsi pöytään tietysti.

Nyt listat ovat kuitenkin paikoillaan! Täytyy vielä kiinnittää peitelevyt, mikä on oma hommansa, ei niin kiva asento asentaa niitä alhaalta.

snowjim sanoi:
Sitten olen jyrsinyt valmiiksi ja voin todeta, että jyrsin ei ole myöskään paras kaverini. Käytin ohjainkiskoa, mikä oli aivan oikea valinta!

Kuitenkin esiintyi kaksi ongelmaa:

1. Kone hidasti koko ajan, mikä aiheutti, että leikkuujälki ei ollut suora, eli kone tärisi ja pysähtyi.
Kuulostaa siltä, että jyrsin ei ollut hyvässä kunnossa. Minulla on ollut GOF 900 useita vuosia, eikä se ole koskaan juuttunut. Lastulevyä ei saisi olla minkäänlaisia ongelmia.

snowjim sanoi:
Jyrsin ei pitänyt syvyyttä, vaan yhtäkkiä jyrsin keittiön pöytään ;) Ei kovin mukavaa! Onneksi huomasin sen ajoissa, joten pystyin säätämään viimeisen osan.
Painoitko lukko-kahvan alas? Kuulostaa melkein siltä, että käytit avointa lukkoa, mutta jos jyrsin ei ollut hyväksyttävässä kunnossa, en aio moittia sinua.;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.