Aion tehdä noin 3 metriä leveän aukon tiiliseinään. Tarkastajan mukaan se voisi hyvin olla kantava, ilman vuotta 1956 olevia laskelmia hän ei uskaltanut antaa lopullista vastausta... Hän arveli, että meidän pitäisi käsitellä sitä joka tapauksessa kantavana.
Välipohja on betonia ja loput tiiliä ja kevytbetonia. Kattotuolit kulkevat kohtisuorassa seinää vastaan, johon on tarkoitus purkaa, joten sekin viittaa siihen, että se on kantava seinä.
Joka tapauksessa:
Kuinka paksu I-palkin pitäisi olla sopiva?
Kuinka paljon pidempi palkin pitäisi olla kuin aukko on leveä?
9d9200924742Pc5ce.jpg

Vastaan itse...
Eräs tarkastaja, jonka kanssa puhuin, oli nähnyt samankaltaisia tapauksia, joissa IPE160 oli käytetty. Nyt aukosta tuli vain 230 cm ja minulla on IPE 180-palkki meneillään, joten se varmasti kestää.
Eräs puuseppä, jonka olin sinne hankkinut, tekee yleensä aukon noin 25 cm suuremmaksi kummaltakin puolelta, joten teen samoin.

Bonuskuva siitä, miltä se näytti, kun sahasin seinään...
c8200971947PM5c53.jpg

Jos IPE-160 on tarpeeksi vahva kantavan seinän siirtymään, riittääkö VKR-palkki 100x100x5 mm korvaavana? Muistan, että onteloprofiili on vahvempi mutta kalliimpi kuin I-palkki vastaavassa koossa. Paino per metri on suunnilleen sama. Olen löytänyt datalehdet, mutta en osaa tulkita niitä :)
IPE-palkki datalehti
VKR-onteloprofiili datalehti

Hei! Jatkan keskustelua langassasi.. Minulla on 40-luvulta peräisin oleva talo, joka näyttää suunnilleen samalta kuin sinun. 1 1/2 kerrosta kellarilla, mutta minun on puuta ja savupiippu menee keittiön oven vasemmalla puolella! Seinä, jonka olet merkinnyt, on se, jonka aion poistaa! Oletan myös, että seinä on kantava, mutta kellarin betoniseinä ei ole tarkalleen tämän seinän alla, vaan reilun metrin keittiöön päin (yhdistyy kellarissa savupiippuun), mutta ei kannata ottaa riskiä tässä :-)
Yritän selvittää liimapuupalkin mitoituksia, koska aukosta tulee 370 cm leveä! Liimapuupilarit 90x90 kummassakin päässä ja liimapuinen I-palkki 90x225 pitäisi kestää, mutta en ole täysin varma tästä! Joten otan mielellään vastaan näkemyksiä :D Liimapuupalkki lepää sitten pilarin koko pinnalla 90x90...

IPE 160 on huomattavasti voimakkaampi.
Se on I ja W taulukoissa, joita sinun tulee verrata.

IPE profiili on yksi optimaalisimmista vaihtoehdoista, kun halutaan yhdistää voima ja kevyt paino.

Yksi ketju riittää yhdelle aiheelle
/Mats_o
Moderaattori

Pahoittelen Mats_o! Minun virheeni... Balkki tulee kuitenkin lepäämään 90-100 mm yhdellä puolella ja 180 mm toisella puolella kaksoispilarien takia! Enempää se ei tule olemaan! Sitä vastoin siirsin ulkoseinän osan oven vuoksi (150 cm) ja asetin silloin palkin noin 25 cm lisätilaa kummallekin puolelle! Toivottavasti tämä voi auttaa jollain tavalla! Kiitos.

Nyt se on paikallaan, katsotaan tuleeko mitään notkahdusta kun tolpat poistetaan.

• Teräspalkki asennettuna kattoon neljän puupylvään tukemana, rakenteen lujuuden testaaminen käynnissä.
Herran jestas!
Jos vain palkin molemmat päät kestävät, niin se selviäisi ydinasesodasta :)

Jepp. IPE180 on vankka tavara. Tulee ehkä pari sataa kiloa kylpyammetta yläkertaan, better safe than sorry!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.