1 909 lukukertaa ·
7 vastausta
2k lukukertaa
7 vastausta
Mikä antaa parhaan kantavuuden?
Hei!
Olen laajentamassa autotalliani. Se on alun perin improvisoitu käsin olemassa olevassa osassa, joten ajattelin vahvistaa sitä hieman. Yksi pohdinnan aihe on, mikä antaa parhaan kantavuuden seuraavista vaihtoehdoista:
Lisätä mitoitetta ja vaihtaa kattovasat
TAI
Lisätä enemmän kattovasoja saman kokoisina ja siten vähentää cc-mittaa noin 100-110 cm:stä 50-60 mm
Olen laajentamassa autotalliani. Se on alun perin improvisoitu käsin olemassa olevassa osassa, joten ajattelin vahvistaa sitä hieman. Yksi pohdinnan aihe on, mikä antaa parhaan kantavuuden seuraavista vaihtoehdoista:
Lisätä mitoitetta ja vaihtaa kattovasat
TAI
Lisätä enemmän kattovasoja saman kokoisina ja siten vähentää cc-mittaa noin 100-110 cm:stä 50-60 mm
Yleisesti ottaen lisääntynyt koko, erityisesti korkeudessa, on paras, mutta se on usein myös eniten työtä ja kallein. Kaikki riippuu siitä, kuinka alimitotettu se on, ei tehdä enemmän kuin mitä on tarpeen. Sitten on olemassa erilaisia tapoja vahvistaa välipohjaa. Mikä valitaan, riippuu juuri kyseisen rakennuksen erityisistä edellytyksistä.
Joten jos haluat konkreettisempia neuvoja, tarvitaan paljon enemmän tietoa, ja parasta on yhdistää ne kuvien kanssa. Jos kyseessä on ulkokatto, tarvitaan myös lumivyöhyke.
Joten jos haluat konkreettisempia neuvoja, tarvitaan paljon enemmän tietoa, ja parasta on yhdistää ne kuvien kanssa. Jos kyseessä on ulkokatto, tarvitaan myös lumivyöhyke.
Kiitos!Oldboy sanoi:
Yleisesti ottaen suurempi ulottuvuus, erityisesti korkeudessa, on paras, mutta se on yleensä myös eniten työtä ja kallein.
Kaikki riippuu siitä, kuinka alimitoitettu se on; ei tehdä enempää kuin on tarpeen.
Sitten on olemassa erilaisia tapoja vahvistaa välipohjaa. Minkä valitsee riippuu juuri sen rakennuksen erityisistä edellytyksistä.
Jos haluat tarkempia neuvoja, tarvitaan paljon enemmän tietoa, ja parasta olisi yhdistää ne kuviin.
Jos kyseessä on ulkokatto, tarvitaan myös lumivyöhyke.
Asun lumivyöhykkeellä 2.5. Nykyisten normien mukaan, kun puhutaan ulottuvuuksista ja puuoppaan mitoitusohjelmista, nykyinen autotallini ei kestäisi edes omaa painoaan, mutta se on tänään rakennettu näin ylhäältä alas:
3-4cm sorakerros, kumimatto, pontti, 45x145 runkopuut cc 100-110cm, 100x300 omavalmisteinen palkki (2 eri runkopuut ja 3 kerrosta 12mm vaneria), 45x145 runkopuut, jotka roikkuvat ylemmässä 45x145 rungossa erilaisten lautojen avulla, 22mm ruodelaudat ja sitten sisäkatokipsilevy.
Katolla on noin 2 asteen kaltevuus. Tämä on kestänyt siitä lähtien, kun autotalli rakennettiin 1979.
Olen jo alkanut laajentaa ja olen silloin korvannut vanhan palkin kahdella liimapuupalkilla, jotka ovat 140x270 ja lepäävät kolmella (2 ulkoseinissä ja 1 keskellä) 140x140 liimapuupilarilla. Ajatus on poistaa ne alemmat 45x145, jotka vain roikkuvat ylemmissä runkopuissa (mitä funktiota nämä voisivat täyttää?) ja asettaa uudet 45x145 runkopuut vanhojen ylärunkojen väliin lisätäkseni niiden määrää. Poistaa soraa katolta ja käyttää vain huopakatetta pintaverhouksena.
Ymmärrän, että tämä on ehdottomasti heikoimmillaan, mutta koska se on ennenkin kestänyt, tämä on, mitä olen tilannut jatkaakseni rakentamista, mutta haluan tietenkin tehdä sen, mitä voin, jotta se olisi mahdollisimman kestävä. Yksi ajatus minulla on vahvistaa runkopuita liimaamalla ja ruuvaamalla vaneria runkopuihin.
Autotalli on nykyään kooltaan 7x9m, mutta laajennuksen jälkeen se tulee olemaan 8,5x12,5m.
Kuvia ei valitettavasti ole tällä hetkellä.
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Valitettavasti on vaikea ymmärtää, miltä se näyttää ilman luonnoksia ja kuvia. Spontaanisti miettisin, että tekisin sen perusteellisesti uudelleen nykyisten standardien mukaisesti ennemmin kuin jatkaisin aikaisemmin valittua tietä.
Tarvitaan myös kuvia ja luonnoksia/piirustuksia, sillä kuten bossespecial, en oikein ymmärrä, miten se on rakennettu.
Jos se on rakennettu kuten tulkitsen/arvailen kuvauksen perusteella, niin se vaikuttaa alimitoitetulta, kyllä. Kuitenkin vaikuttaa epäilyttävältä käyttää alaspäin ripustettuja 45x145 mm lankkuja pelkästään kattopaneelien kiinnitykseen. Tuntuu tarpeettoman karkeilta lankuiksi. Siksi ihmettelee (minä), eikö se ole jonkinlainen ristikkorakenne. Silloin lankun mitoitus on kohtuullisempi, samoin kantavuus voisi olla. Jos autotalli on 7 m leveä, lankkujen jänneväli on 3,5 m, mikä 110 - 120 cm välein tasaisella ulkokatolla, jossa soraa/singiä lumivyöhykkeellä 2,5, on todennäköisesti selvästi alimitoitettu. Jatkaen minun tulkinnallani, keskimmäinen kantava palkki on 9 m pitkä, minkä tekee 100x300 mm puupalkista myös selvästi alimitoitetun. Ehkä se on poikittain? Silloin jänneväli on vähän hyväksyttävämpi, vaikkakin edelleen hieman liian suuri. Samalla se antaa 4,5 m jännevälin 45x145 mm lankuilla, mikä tekee niistä vieläkin alimitoitetumpia...
Jatkaminen samalla rakenteella ja ennen kaikkea samoilla puumitoilla samalla kun jänneväli kasvaa 8,5 m:iin tuntuu vaistonvaraisesti erittäin ongelmalliselta, vaikka olemassa oleva rakenne olisi riittävän kantava alkuperäiselle autotallille.
Jos se on rakennettu kuten tulkitsen/arvailen kuvauksen perusteella, niin se vaikuttaa alimitoitetulta, kyllä. Kuitenkin vaikuttaa epäilyttävältä käyttää alaspäin ripustettuja 45x145 mm lankkuja pelkästään kattopaneelien kiinnitykseen. Tuntuu tarpeettoman karkeilta lankuiksi. Siksi ihmettelee (minä), eikö se ole jonkinlainen ristikkorakenne. Silloin lankun mitoitus on kohtuullisempi, samoin kantavuus voisi olla. Jos autotalli on 7 m leveä, lankkujen jänneväli on 3,5 m, mikä 110 - 120 cm välein tasaisella ulkokatolla, jossa soraa/singiä lumivyöhykkeellä 2,5, on todennäköisesti selvästi alimitoitettu. Jatkaen minun tulkinnallani, keskimmäinen kantava palkki on 9 m pitkä, minkä tekee 100x300 mm puupalkista myös selvästi alimitoitetun. Ehkä se on poikittain? Silloin jänneväli on vähän hyväksyttävämpi, vaikkakin edelleen hieman liian suuri. Samalla se antaa 4,5 m jännevälin 45x145 mm lankuilla, mikä tekee niistä vieläkin alimitoitetumpia...
Jatkaminen samalla rakenteella ja ennen kaikkea samoilla puumitoilla samalla kun jänneväli kasvaa 8,5 m:iin tuntuu vaistonvaraisesti erittäin ongelmalliselta, vaikka olemassa oleva rakenne olisi riittävän kantava alkuperäiselle autotallille.
Tässä on yksinkertainen luonnos siitä, miltä se näyttää nykyisessä autotallissa. 100x300 palkki ei mene koko 9 m autotallin läpi vaan seisoo "pylvään" päällä, joka on tehty sekoitetuista lankuista 3-4 kpl, ja se seisoo noin 1,5 m takaseinästä ja siinä palkki loppuu. Aiemmin oli pieni väliseinä viimeisen pätkän, joka tuki kahta viimeistä kattorimaa.Oldboy sanoi:
Silloin tarvitaan myös vähän kuvia sekä luonnoksia/piirustuksia, koska ihan kuten bossespecial, en oikein ymmärrä, miten se on rakennettu.
Jos se on rakennettu siten kuin tulkitsen/arvaan kuvauksen perusteella, se vaikuttaa alikokoiselta, kyllä. Kuitenkin vaikuttaa kyseenalaiselta käyttää alaspäin roikkuvia 45x145 mm rimoja pelkästään katteen naulausrimoina. Tuntuu turhan paksuilta. Siksi miettii (minä), jos se ei ole jonkinlainen ristikko. Silloin rimakoko olisi järkevämpi, samoin kantavuuden pitäisi olla riittävä. Jos autotalli on 7 m leveä, rimojen jänneväli on 3,5 m, mikä cc 110 - 120 cm tasaisella ulkokatolla, soran/sepelin kanssa lumivyöhykkeellä 2,5, on todennäköisesti selvästi alikokoinen. Lisäksi tulkinnassani 9 m pitkä keskirunko tekee 100x300 mm puupalkin myös selvästi alikokoiseksi. Ehkä se on poikittain? Silloin jänneväli on vähän hyväksyttävämpi, vaikkakin edelleen hieman liikaa. Samalla se antaa jännevälin 4,5 m 45x145 mm rimoille, mikä tekee ne vielä alikokoisemmiksi...
Jatkaa samalla rakenteella ja erityisesti puutavarakokoluokilla, samalla kun jänneväli kasvaa 8,5 m, tuntuu vaistomaisesti hyvin huonolta, vaikka olemassa oleva rakenne olisi riittävän kantava alkuperäiselle autotallille.
Klikkaa tästä vastataksesi