Aion rakentaa autotallin pulpettikatolla, jänneväli 4m ja kaltevuus 5 astetta, cc 1200, lumivyöhyke 2. Kattopalkit ovat liimapuuta ja en saa selvää mitoituksesta. Paksuus 45mm olisi kätevä eristyksen kannalta, vaikka 56 sopii myös.
Rakennusoppaat.se kautta saan seuraavan tuloksen:
Siellä nähdään, että taipuma esim. 56x225 on 18 mm, eikä täytä vaatimusta L/200.
Sitten katsoin Moelvenin laskentasivua ja saan selville, että heidän 56x225 taipuu vain 12mm, ja täyttää max taipuman vaatimuksen L/300.
Totta kai eri valmistajilla voi olla eri jäykkyys materiaalissa, mutta 50% ero taipumassa on paljon. Vai tarjoaako rakennusoppaat.se lisäturvamarginaalin?
Näyttää siltä, että valitsen liimapuuta Holmenilta, jos siitä olisi apua laskemisessa.
Aion rakentaa autotallin pulpettikatolla, jänneväli 4m ja kaltevuus 5 astetta, cc 1200, lumivyöhyke 2. Kattohirsistä tulee liimapuuta, enkä saa selvää mitoituksesta. Paksuus 45mm olisi kätevä eristyksen kannalta, vaikka 56 myös toimii.
Rakentamisohjeiden kautta saan seuraavan tuloksen:
[kuva]
Näemme, että esim. 56x225 taipuu 18 mm, eikä täytä vaatimusta L/200.
Sitten katsoin Moelvenin laskentasivua ja sain, että heidän 56x225 taipuu vain 12mm ja täyttää maksimitaipuman L/300.
[kuva]
Ehdottomasti eri valmistajilla voi olla erilainen materiaalin jäykkyys, mutta 50% ero taipumassa on paljon. Vai lisääkö rakennusohjeet.fi lisäturvamarginaalia?
Näyttää siltä, että se tulee olemaan liimapuu Holmenilta, jos se auttaisi laskemisessa.
Onko kenelläkään hyvää panosta?
Mitä lumivyöhykettä käytät laskuissa?
Edellyttäen, että kaikki muu on yhtälaista, he näyttävät lähtevän eri kuormituksesta: Vaikka en oikein tiedä voiko suoraan verrata pylväsrasitusta ja kannatusreaktiota (en tiedä eroa, jos sellainen on)?
Jos kaikki muu on samanlaista, vaikuttaa siltä, että he käyttävät eri kuormituksia: Vaikka en ihan tiedä voiko suoraan verrata pilarikuormaa ja tuen reaktiota (en tiedä eroa, jos sellaista on) ?
Lumivyöhyke 2, kuten kirjoitin ylle.
Pilarikuorma on se, mitä palkki todella painaa alaspäin tuellaan. Mitattu pilarikuorma on todellinen kuorma plus joitain turvallisuustekijöitä, eli kuorma, jolle pilarin pitäisi olla mitoitettu.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.