P
Hei

Olen kiinnostunut suhteellisen "uusrakennetusta" talosta vuodelta 2005, mutta vaikuttaa siltä, että vanha mies, joka on nyt kuollut, on tehnyt paljon rakentamisesta itse, en kuitenkaan tiedä vielä laajuutta. Kun luen talosta ja katson läpi tarkastusraporttia, johon olen saanut käsiini (ei ole ollut esittelyä vielä), on useita asioita, joihin reagoin, kun kyseessä on melko uusi talo. Liitän linkin hemnetiin. Ja liitän myös tarkastusraportin. Lisäksi yläkerta/välikatto on täysin viimeistelemätön, vain raakalauta ylös kattoon ja eristys lattialla alakertaan päin. Ei sähkö- tai viemäröintivetoja, uskoakseni. Onko joitakin haittoja rakennusteknisestä näkökulmasta, kuten kosteutta jne. koska yläkertaa ei ole lämmitetty?

En tiedä, onko kyseessä elementtitalo vai "talarakennusmalli".

https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-latorp-orebro-kommun-latorp-916-16061135

• Sokkeli kyllästetty 20015? Miten asia oikeastaan on, kaiken mitä luen, sanotaan, että ne pitäisi vaihtaa teräkseen. Maksaa?
  • Pientä mikrobikasvua alapohjassa, ehkä on aika tehdä ryömintätilan konversio, jotta kaikki olisi kunnossa alhaalla kosteuden ja ilman jne. suhteen. Maksaa?
  • Sisäkaton kaarevuus? Tällaisessa suhteellisen uudessa talossa, onko rakentaja ollut liian säästäväinen jossain? Vai voiko se johtua muista asioista, kuten perustuksesta jne.
En ole vielä onnistunut saamaan yhteyttä tarkastusmieheen, otan kiitollisena vastaan kysymyksiä, joita voin välittää hänelle, ja myös omia ajatuksianne ja mielipiteitänne. Mitä minun pitäisi ottaa huomioon jne., meille on suhteellisen tärkeätä, että ympäristö, jos saan niin sanoa, olisi terveellinen ja "myrkytön". Talo sijaitsee meille erittäin hyvin, ja hinta on myös budjetissamme.

Tuhannet kiitokset teille, jotka olette ottaneet aikaa lukea raportin ja vastata kysymyksiini. (y)
// Jocke

En näe mitään ongelmaa pöytäkirjassa mainituissa asioissa. Se, että yläkerta on keskeneräinen, ei voi olla haitta - voit sisustaa sen täysin oman maun mukaan. Jos makuuhuoneen katossa on jotain korjattavaa, sinulla on siihen helppo pääsy.

Ei ole olemassa ryömintätilaa, joka olisi täysin homeeton. Pidä normaali tarkkailu sen suhteen ja älä huolehdi siitä liikaa.

Mielestäni kaikki näyttää "normaalilta", sekä tarkastusraportti että kiinteistönvälittäjän verkkosivusto ...

Jos myrkytön ympäristö on tärkeää, ehkä painekyllästetty puu ei ole paras valinta, mutta toisaalta, jos perusta on kostea, ehkä kosteudenpoistaja on paikallaan, ja kun kosteaa ilmaa poistetaan, osa mahdollisesti erittyneestä painekyllästetystä puusta lähtee samalla. Minulla on itselläni painekyllästettyjä alahirsiä talossani, ja ryömintätilan/kosteuden asiantuntija neuvoi minua maalaamaan hirret kapseloidakseni ne. Minulla oli melko helppoa, kun vaihdoin eristeet ja alapohjan muista syistä, mutta hän ei näyttänyt ottavan kovin vakavasti niitä metrejä painekyllästettyä puuta alapohjassa.

Painekyllästetty puu viimeisten 30 vuoden ajalta ei sisällä aineita, jotka haisisivat tai päästäisivät vaarallisia aineita ilmaan. Sitä voisi ajatella, että tarkastajan olisi pitänyt tietää.

• Tykkään
Maria.F ja 2 muuta
  • Laddar…
D Daniel 109 sanoi:
Painekyllästetty puu viimeiseltä 30 vuodelta ei sisällä aineita, jotka haisevat tai emittoivat vaarallisia aineita ilmaan. Tuo olisi voinut olla jotain, jonka tarkastajan olisi pitänyt tietää.
Ei, juuri niin. Onhan se kai vain kupari, joka on painettu puuhun?

Kyllä, ne ovat kuparisuoloja.

Nykyään monet suosittelevat painekyllästettyä puuta. Rakennan irtotavaraa ja käytin sitä viime vuonna. Nykyinen painekyllästetty puu ei päästä ilmaan mitään, jos se kastuu, toisin kuin ennen.

Jos omatoimirakentaja on rakentanut itselleen asunnon, on ehkä pienempi riski, että on otettu vaarallisia oikoteitä nopeiden rahojen vuoksi. Huono tietämys voi joskus aiheuttaa ongelmia, mutta olisin enemmän huolissani, jos ostaisin talon tuntemattomalta pieneltä yhden hengen yritykseltä.

• Tykkään
martin43
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.