Hei!
Olen suunnittelemassa campervan-rakennusprojektia kevyestä kuorma-autosta, kuten Mercedes Sprinter Chassi, ja pohdin hieman, miten asettaa projektin perusta.

Kysymys: Pitäisikö minun tiivistää sisäpuoli jollain tyyppisellä estevärillä tai pohjamaalilla ennen?

Ajatuksena on siis klassinen kaappi, jonka sisämitat ovat 4200x2000x2000, jonka sisustan aion sisustaa asuntoautoksi, ajattelin laittaa siihen tavallisten asuntojen ovet ja ikkunat sekä 50 mm eristyksen ja jonkinlaiset lattialämmitykset.

Mutta ennen kaikkea mietin hieman, olisiko jollain ideoita siitä, miten minun pitäisi valmistella kaappi.
Sisustus alusta alkaen on eräänlainen sandwich-rakenne. Lattia koostuu usein jostain vanerityypistä, seinät jostain komposiitista.

Ajatukseni on kuten sanottu tiivistää olemassa oleva kerros jollain pohjamaalilla, sen jälkeen liimata eristelevyt, kehittää runko ja kiinnittää erilaisia levyjä riippuen siitä, millainen sisustus sinne tulee.

En osaa rakentaa taloa (tai campervania), joten tässä on paljon uutta, superhauskaa!

Anders.Pettersson Anders.Pettersson sanoi:
Halloj!
Olen suunnittelemassa campervan-rakennusta kevyestä kuorma-autosta, kuten Mercedes Sprinter Chassi, ja mietin, miten aloittaa projektin pohja.

Kysymys: Pitäisikö minun tiivistää sisäpuoli jonkinlaisella estomaalilla tai pohjamaalilla etukäteen?

Ajatuksena on siis klassinen kaappi, joka on sisäpuolelta 4200x2000x2000, ja jonka sisustan asuntoautoksi, ajattelin asentaa sinne ovi- ja ikkunaratkaisuja tavallisista asunnoista ja 50 mm eristeitä sekä jonkinlaista lattialämmitystä.

Mutta ennen kaikkea mietin, onko jollakin ideoita siitä, miten minun pitäisi valmistella kaappi. Sisustus alun perin on jonkinlainen sandwich-rakenne. Lattia on yleensä tehty jonkinlaisesta vanerista, seinät jostain komposiitista.

Ajatukseni on siis tiivistää olemassa oleva kerros jonkinlaisella pohjamaalilla, liimata sitten eristyslevyt, kehystää runko ja asentaa erilaisia levymateriaaleja riippuen siitä, millainen sisustus sinne tulee.

En tiedä mitään talon rakennuksesta (tai campervanista), joten tämä on paljon uutta, tosi hauskaa!
https://explorista.se/el-i-campervan-info-lanklista-komplett-guide-till-att-bygga-campervan-del-5/

Siellä on paljon luettavaa eri vaiheista...

skoge skoge sanoi:
[linkki]

Siellä on paljon luettavaa eri vaiheista...
Halloj!
Todellakin, olen katsonut sitä paljon! =) He lähtevät kuitenkin liikkeelle 'plåtis'ista, tässä minulla ei ole mitään plåtia valmiin kaapin sisäpuolella. Mutta tiedonlähteenä olen nähnyt sen ennen ja kiitos vinkistä!

Hei!
Todellakin, olen katsellut siellä paljon! =) He kuitenkin aloittavat 'plåtis':stä, täällä minulla ei tule olemaan peltiä sisäpuolella olemassa olevasta kaapista. Mutta tietolähteenä olen nähnyt sen aiemmin ja kiitos vinkistä!
Henkilökohtaisesti olisin repinyt olemassa olevan sisustuksen ja alkanut 'plåtis':stä, sillä tiedät, että eristys ja mahdollinen ruoste ovat kunnossa.

skoge skoge sanoi:
Henkilökohtaisesti olisin purkanut olemassa olevan sisustuksen ja aloittanut metallipinnasta alkaen, silloin tiedät, että eristys ja mahdollinen ruoste ovat kunnossa
Luulen, että ymmärrät väärin, mistä aloitan, ei ole mitään purettavaa, katso kuva alla =) Tämä on siis ajateltu kohde, se on eräänlainen 27-40 mm leveä sandwich-rakennelma.

Kuorma-auton tyhjä kontti, jossa näkyy muutama rengas pinoitettuna, säkki ja oranssi nokkakärry takaosassa. Aurinko paistaa kirkkaasti.

Seinät ovat yleensä lasikuitua, jonka välissä on vaahtomuovia. Jos seinät ovat 50 mm, sinun ei tarvitse eristää lisää, ellet aio talvileiriytyä Lapissa, vaahtomuovilla on erittäin hyvä eristysarvo.
Sitten sinun kannattaa ajatella kevyesti, kevyesti, kevyesti. Kaiken tulee olla mahdollisimman kevyttä, unohda tavalliset ikkunat ja ovet.
Tarvittavat asiat löydät asuntovaunujen romuttamolta. Muovi-ikkunat ja lasikuituovi alumiinikarmilla.
Pukisin (liimaisin) kaapin sisältä ohuella vanerilla, jotta sisustus kiinnittyy hyvin.
Asuntovaunuihin on saatavilla lattialämmitysfoliota, jos auto on kiinteässä sähköpistokkeessa, muuten sinun tulee käyttää vedenkäyttöistä lämmitystä glykolilla. Lämmittimen löydät myös asuntovaunujen romuttamolta.

Onko se juuri se auto, jonka haluat ??
Etsi muuten sellainen, joka on kulkenut kylmäautona, niissä pitäisi olla paksummat seinät.

Isakare Isakare sanoi:
Seinät ovat yleensä lasikuitua, jossa on vaahtomuovi välissä. Jos seinät ovat 50 mm, sinun ei tarvitse eristää ylimääräisesti, ellet aio talvileiriytyä Lapissa, sillä vaahtomuovilla on erittäin hyvä eristysarvo.
Muista keveys, keveys, keveys. Kaikkien tulee olla mahdollisimman kevyitä, unohda tavalliset ikkunat ja ovet.
Tarvitsemasi löydät asuntovaunun romuttamolta. Muovi-ikkunat ja lasikuituovi alumiinikehyksellä.
Pukeisin (liimaisin) kaapin sisäpuolelta ohuella vanerilla, jotta kiinnityksestä tulisi hyvä.
Asuntovaunuihin on saatavilla lattialämmitysfoliota, jos aiot pitää autoa seisomassa pistorasian kanssa, muuten sinun on käytettävä vedellä ja glykolilla täytettyä lämmitystä. Lämmittimiä löydät myös asuntovaunun romuttamolta.
Kiitos vastauksesta! Ehdottomasti - keveys on avainsana =) Kevyt auto ilman takanosturia kantaa noin 1000 kg, joten se on lähtökohtani. Minulla on sekoitus 4,6, 10 ja 12 millistä levyä luonnoksissani sen mukaan, mitä asioita on asennettava. Suurin osa tarkastelemistani ei ole jäähdytettyjä autoja ja niissä on 27 mm seinät (tai sinnepäin), luulen, että se ei riitä eristykseksi. Eristystä, sisäseiniä, akkuja, aurinkopaneeleja, sohva, keittiö (ei keittiötarvikkeita kuitenkaan), WC, jonkin verran elektroniikkaa, arvioitu kuorma on nyt 730 kg, mikä tarkoittaisi noin 250 kg jäljellä kahdelle henkilölle + matkatavaroille + keittiötarvikkeille. Tästä eristys painaa 75 kg XPS300-levyillä, ehkä pitäisi kuitenkin käyttää levyjä, jotka ovat 25 mm, jos se on liioiteltua?

Mutta peruskysymys on, pitääkö minun sulkea sisäpuoli ennen eristämistä? :)

Isakare Isakare sanoi:
Onko se juuri se auto, jonka aiot hankkia??
Etsi muuten sellainen, joka on ollut kyläauto, niissä pitäisi olla paksummat seinät.
Hei!
En ole täysin varma, vaikuttaa joka tapauksessa mielenkiintoiselta! Vain 170 000 km ajettu, mikä on noin puolet siitä, mitä ne yleensä ovat ajaneet =) Kuten sanot, on myös kyläautoja, mutta niitä ei ole yhtä paljon, joten täytyy vähän "ottaa mitä saan".

Luulen, että ymmärrät väärin mistä lähden liikkeelle, ei ole mitään poistettavaa, katso kuva alla =) Tämä on siis ajateltu kohde, se on jonkinlainen 27-40 mm leveä rakenne sandwich-muodossa.

[kuva]
Ahaa, en ajatellut, että on olemassa Sprinter, jossa on päällirakenne, ajattelin tyyppiä Sprinter pakettiauto levyillä seinillä.

skoge skoge sanoi:
Aha, en ajatellut, että on olemassa Sprinter lisärakenteella, ajattelin tyyppiä Sprinter pakettiauto levyillä seinillä
Haha ymmärsin sen! Olin varmaan vähän epäselvä myös =)

En usko, että sinun tarvitsee tehdä mitään glssfiberväggar kanssa, se onhan kuollut materiaali, ja tiivis.

Isakare Isakare sanoi:
Luulen, ettei sinun tarvitse tehdä mitään glasfiberväggar:ille, sehän on kuollut materiaali ja tiivis.
Check! Lattia sitten? Se on yleensä tyyppiä plywood? =)

Luulen, että se on alumiinilattia, onhan se rakennettu käsittelemään tavaroita, rullakoita ja lavoja.

Jos sinun täytyy käsitellä sisäseiniä, riippuu siitä, millaisista seinistä on kyse.

750 kg sisustus kuulostaa raskaalta eikä jätä paljoa ylimääräistä mahdolliselle lisämatkatavaralle, ja jokainen säästetty kilo vaikuttaa polttoainekuluihin.

• Tykkään
Bästerortarn ja 1 muu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.