hahalj
Aion rakentaa vajaa noin 6x2,4 metriä, mikä menetelmä minun pitäisi valita runkoseinien pystyttämiseen?

Kiinnittääkö yläohjauspuu reuna-palkkiin, naulataanko seinätolpat yksitellen yläohjauspuuhun ja sitten laittaaanko päätypalkki ylhäälle sen jälkeen?

Vai pitäisikö minun rakentaa seinät täydellisinä osastoina, joissa on yläohjauspuu ja päätypalkki lattian palkkirakenteen päällä, ja sitten nostaa pystyyn ja kiinnittää reuna-palkkiin?

Hyödyt ja haitat kummassakin tapauksessa?

Työskentelen pääasiassa itse, en voi luottaa siihen, että apua olisi aina saatavilla.

Seinät näyttävät tältä (lainattu kuva):

Rakenteilla olevan varaston runko; puiset runkokehikot, tikkaat ja keskeneräinen lattia ulkona metsäisellä alueella.

Naulaan kaiken makaavana, sillä se on paljon yksinkertaisempaa. Sitten voi pyytää apua, kun olet naulannut pitkät sivut nostamaan niitä. Lyhyen sivun pystyt hoitamaan itse, ellei sinulla ole erittäin karkeaa runkokehystä.

hahalj
Ne tulee olemaan 45*95 reglar. Kuinka pitkät seinäosat on kohtuullista tehdä? Onhan minulla kaksi seinää, jotka ovat 6 metriä pitkät, ehkä pitäisi jakaa ne kahteen osaan?

6 metriä mielestäni sinun pitäisi rakentaa osiin. Olen rakentanut 7 metrin osan käyttäen 45*145, ja se toimi hyvin paikoilleen nostettaessa. Meitä oli silloin 3 henkeä, mutta se oli myös 4 metriä korkea.

hahalj
Ok :)
Jos oviaukko on kuten yllä olevassa esimerkissä keskellä, onko mitään hyötyä jakaa se seinä? Kuvittelen, että se voi olla hieman heikko oviaukossa, kun juuri sitä seinää nostetaan?

Voi olla vaikeaa saada 6 metrin pituisia reglar, joten toki voit jatkaa sitä...

hahalj
Niin totta. Joo, rakennan vain osioita sen mukaan, kuinka pitkiä reglar saan käsiini. Hyvä!

hahalj sanoi:
Ok :)
Jos esimerkissä ylhäällä on ovi keskellä, ei ole hyötyä jakaa sitä seinää? Kuvittelen, että se voi olla hieman heikko kohta oviaukossa, kun juuri tuo seinä nostetaan?
Laita koko kynnys ja leikkaa se jälkeenpäin oven kohdalle, kun seinä on nostettu.

• Tykkään
hama65
  • Laddar…
Tee mahdollisimman paljon makuulla, mukaan lukien paneelien naulaus. On paljon helpompaa työskennellä "lattialla" kuin käyttää tikkaita ja rakennustelineitä. Jos sataa, on helppoa vetää pressu kaiken päälle. Naulaa kaikki osat valmiiksi ennen pystytyksen aloittamista. Näin tekisin seuraavassa rakennusprojektissani.

• Tykkään
Joak
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.