5 101 lukukertaa ·
8 vastausta
5k lukukertaa
8 vastausta
MDF:n paksuus
Aion eristää kattokulmat yläkerrassani ja aion eristää alas räystääseen asti. Tukijalkoihin ajattelin asentaa MDF-levyä luodakseni lämmitettyjä varastoja ullakkotiloihin. Kuinka paksua MDF-levyä tarvitsen, voinko asentaa MDF CC60:llä vai kuinka tiheästi se on asetettava? Riittääkö 10 mm, vai pitäisikö olla paksumpaa MDF:ää?
Kiitos etukäteen
Kiitos etukäteen
Tietenkin aion laittaa osb/harva+gipsi muille seinille ja kattoon, mutta juuri niihin osiin, joissa on kissanvindit, ajattelin käyttää MDF:ää saadakseni tyylikkäät integroidut ovet. Kyse ei ole valtavista pinnoista, nopea arvio sanoo 2,40*1,2 per "kohta" ja 3,5 kohtaa. Eli neljä suurta MDF-levyä.
Ajatuksena on sahata ovet suoraan näihin levyihin ja siten saada varastotilaa taakse.
Katso kuva.
Ajatuksena on sahata ovet suoraan näihin levyihin ja siten saada varastotilaa taakse.
Katso kuva.
MDF ei ole sopiva materiaali siellä, missä on riski kosteuden imeytymiselle, koska levyt turpoavat. Se on myös maailman huonoin rakennusmateriaali, jopa huonompi kuin lastulevy. Kalliimpi myös.
Ehdotan, että jätät MDF:n ajatuksen pois. Se soveltuu paremmin kalusteiden ja vastaavien esineiden tekemiseen, jotka ovat sisällä huoneenlämmössä. (Ja en edes siihen käyttäisi MDF:ää itse.)
Rakentaja
ok, ajattelin tosiaan tehdä koko homman MDF:stä, koska melkein puolet osasta oli tarkoitus olla luukkuja... En kuitenkaan ymmärrä, miten se voi vaikuttua niin paljon kosteudesta ym., koska aion pitää MDF:n sisäilmastossa.
Mutta kuinka paljon kalliimpi MDF oikeastaan on, 16 mm MDF maksaa noin 250 kr koolle 240x120, OSB maksaa 125 ja Kipsi maksaa 75 kr samassa koossa. Minun on tarkoitus tehdä noin 8x1,2 metriä = noin 10 neliömetriä. Jos puolet on ovia, seinästä tulee noin 5 neliömetriä hintaan 200/2,88 = 70 kr/neliömetri. 5 neliömetriä MDF (ovet) hintaan 250/2,88=87 kr/neliömetri. Säästän siis noin 17 x 5 = 85 kruunua valitsemalla tämän vaihtoehdon.
Kysymykseni on siis, onko MDF (kuten yllä viitattiin) sopimaton, koska hintaero on täysin merkityksetön... Sen pitäisi olla helpompaa saada siistiä, kun paksuus on sama.
Kysymykseni on siis, onko MDF (kuten yllä viitattiin) sopimaton, koska hintaero on täysin merkityksetön... Sen pitäisi olla helpompaa saada siistiä, kun paksuus on sama.
Nyt olen vain (joskus) iloinen amatööri, mutta mielestäni ei pitäisi olla sopimatonta käyttää MDF:ää kaikkeen, jos se on lämmitetty tila (huonelämpötila?). Olen tehnyt pari vaatekaapin ovea MDF:stä, jotka ovat hieman vääntyneet, mutta kattoluukun ovet pysyvät tiukasti paikallaan. Pari vahvaa magneettilukkoa ylä- ja alapäässä varmistavat, että ovet pysyvät paikoillaan.
Lisäys: Minulla oli 10mm MDF ovissa.
Lisäys: Minulla oli 10mm MDF ovissa.
Klikkaa tästä vastataksesi