47 137 lukukertaa ·
61 vastausta
47k lukukertaa
61 vastausta
mdf vai vaneri seiniin?
Jäsen
· Norrbotten
· 3 390 viestiä
En usko, että se on suuri ongelma. Liimaliima ennen ruuvaamista tekisi siitä varmaankin todella tukevan. Totta kai siinä on vähemmän ruuvattavaa kuin 12+13 mm, mutta olen vakuuttunut, että se kestää. Onhan olemassa paljon seiniä pelkällä yksinkertaisella kipsilevyllä, joten varmasti 4 mm vaneri ja 6 mm kipsilevy toimisivat. Lisäksi, jos on vain yhteensä 10 mm käytettävissä, mitä muita vaihtoehtoja silloin on? Ei ainakaan lastulevyä tai MDF:ää tapetin alustaksi.Yrrol sanoi:
Viimeksi muokattu:
9mm vaneri mietiskelen kuitenkin, joka maalataan ja kitataan... mikä ilo minulla on, että laitan kaksoislevyt näihin pieniin aukkoihin ja muun talon on lastulevyä, maalarin täytyy kuitenkin ottaa huomioon vallitseva enemmistö.
Tasoitus vanerille. Se kuulostaa ihan hullulta.
Kaikista hulluista vaihtoehdoista tässä ketjussa mielestäni 4mm vaneri + rotgips kuulostaa vähiten hullulta. Jos laitat vanerin paikoilleen + ruiskutat liimaa (kuin ketsuppipullosta) levyn päälle ja sitten ruuvaat siihen kiinni remonttikipsin, saat erittäin vahvan yhdistelmän, joka ei myöskään saa maalaria kiroilemaan.
Kun remontoit talon muita osia, myös masoniitti poistetaan sieltä. Nyt on 2000-luku, jossa elämme.....
Kaikista hulluista vaihtoehdoista tässä ketjussa mielestäni 4mm vaneri + rotgips kuulostaa vähiten hullulta. Jos laitat vanerin paikoilleen + ruiskutat liimaa (kuin ketsuppipullosta) levyn päälle ja sitten ruuvaat siihen kiinni remonttikipsin, saat erittäin vahvan yhdistelmän, joka ei myöskään saa maalaria kiroilemaan.
Kun remontoit talon muita osia, myös masoniitti poistetaan sieltä. Nyt on 2000-luku, jossa elämme.....
mutta eihän tapetteja laiteta puulle, siinähän on sekä maalia että tasoitetta välissä.. tapetti ei tiedä, mitä näiden kerrosten takana on?
ja en ollut päättänyt etukäteen, olin lukenut vanhoja foorumiviestejä ja silloin oli plyfa, joka oli suosituksissa mukana..
ja en ollut päättänyt etukäteen, olin lukenut vanhoja foorumiviestejä ja silloin oli plyfa, joka oli suosituksissa mukana..
Historia;
Kun sain talon, se oli hyvin tupakoitu. yksi tai kaksi kerrosta tapettia... Olemme nyt maalanneet tiivisteellä 3 kertaa kahdella eri maalilla... sen jälkeen aloitimme seinien tasoituksen...
mutta sitten repäisin ja purin muutamia levyjä siirtääkseni/lisätäkseni ikkunoita.
(eli, yksi seinä tarvitsee 1½ levyä, yksi tarvitsee 2 levyä, yksi tarvitsee 2½ levyä)
Joten suurin osa on kovalevyä, vanhoilla tapeteilla ja useilla maalikerroksilla sekä tasoitteella... nyt minun täytyy vain paikata reiät ja pohjustaa sekä silottaa saadakseni tasaisen yhtenäisen pinnan.
----
Että kaikki ehdottavat kipsiä voi myös johtua siitä, että uusi sukupolvi ei tiedä muuta, kuten leviävä huhu, vakiovastaus...
Nyt osoitan kiinnostukseni sekoittamalla vaneria ja kipsiä, mutta olen huomioinut lukemani varoitukset ohuiden kerrosten suhteen, toivoin vakuuttuvani joltakulta mutta njaa...
Ne, jotka ehdottavat kipsiä, harvoin ottavat huomioon enintään 9,8 mm ongelman.

Kun sain talon, se oli hyvin tupakoitu. yksi tai kaksi kerrosta tapettia... Olemme nyt maalanneet tiivisteellä 3 kertaa kahdella eri maalilla... sen jälkeen aloitimme seinien tasoituksen...
mutta sitten repäisin ja purin muutamia levyjä siirtääkseni/lisätäkseni ikkunoita.
(eli, yksi seinä tarvitsee 1½ levyä, yksi tarvitsee 2 levyä, yksi tarvitsee 2½ levyä)
Joten suurin osa on kovalevyä, vanhoilla tapeteilla ja useilla maalikerroksilla sekä tasoitteella... nyt minun täytyy vain paikata reiät ja pohjustaa sekä silottaa saadakseni tasaisen yhtenäisen pinnan.
----
Että kaikki ehdottavat kipsiä voi myös johtua siitä, että uusi sukupolvi ei tiedä muuta, kuten leviävä huhu, vakiovastaus...
Nyt osoitan kiinnostukseni sekoittamalla vaneria ja kipsiä, mutta olen huomioinut lukemani varoitukset ohuiden kerrosten suhteen, toivoin vakuuttuvani joltakulta mutta njaa...
Ne, jotka ehdottavat kipsiä, harvoin ottavat huomioon enintään 9,8 mm ongelman.
Viimeksi muokattu:
10mm lastulevy? 
Uusi sukupolvi, joka ei tiedä muuta, mutta et ole ajatellut niin hyviä materiaaleja kuin MDF ja masonit tarkoitat?
Lisäksi, jos se on vain seinä, mitä väliä sillä on, jos se tulee hieman paksummaksi?
Ethän sinä joka tapauksessa aio laittaa uusia listoja ja koristeita?
Uusi sukupolvi, joka ei tiedä muuta, mutta et ole ajatellut niin hyviä materiaaleja kuin MDF ja masonit tarkoitat?
Lisäksi, jos se on vain seinä, mitä väliä sillä on, jos se tulee hieman paksummaksi?
Ethän sinä joka tapauksessa aio laittaa uusia listoja ja koristeita?
jo mutta eihän minulla ole listoja tai paneeleita jokaisessa saumassa... ajattele, että se on seinän keskellä.. joudun paklaamaan olemassa olevat levyt niin, että ne sopivat yhteen (luulen kyllä, että niissä on niin paljon roskaa, että ne ovat paksumpia kuin 10)
Revi vähän lisää sen sijaan, että voisit ainakin vaihtaa yhden seinän kerrallaan, niin kuin sanotaan. Epäilyttävien materiaalien paikkaaminen ja korjaaminen vuorotellen alkuperäisten (jotka ovat myös melkein huonoja) kanssa, tulee olemaan huono ratkaisu.
Ei ole parempaa pintasontaa kuin kipsi. Piste.
Minulla on masoniittia, mdf:ää ja treetexiä koko talossani (oli, ne vaihdetaan ajan myötä). Kaikki ovat huonoja työskennellä ja työstää.
Ei ole parempaa pintasontaa kuin kipsi. Piste.
Minulla on masoniittia, mdf:ää ja treetexiä koko talossani (oli, ne vaihdetaan ajan myötä). Kaikki ovat huonoja työskennellä ja työstää.
Etkö kuitenkaan ole asentanut uusia ikkunoita kaikkiin huoneisiin? 
Levytysmateriaali ei ole niin veret seisauttavan kallista. Ehkä kannattaa maksaa pari ylimääräistä penniä säästääkseen maalaus/täyttöajan/kustannuksen?
Jotta ne seinät, jotka olet kaatanut/tehnyt muutoksia, ovat saman paksuisia.
Levytysmateriaali ei ole niin veret seisauttavan kallista. Ehkä kannattaa maksaa pari ylimääräistä penniä säästääkseen maalaus/täyttöajan/kustannuksen?
Jotta ne seinät, jotka olet kaatanut/tehnyt muutoksia, ovat saman paksuisia.