Tämä materiaali tuli esiin seinässä, kun lattialistat poistettiin lattiaremontin yhteydessä.
Mitä luulette, mikä materiaali tämä on?
Joku vanha puukuitulevy? Näyttää siltä, että siinä on pitkiä "suikaleita" ruskeassa materiaalissa.
Vanha kipsilevy, jossa on jonkinlainen paperi päällä?
Valkoinen osa oli melko murenevaa.
Asbestivaroitus vai "rauhalliset hetket"?
Älkää "ryppyilkö" minulle siitä, että olen asbestipeloissani, tiedän sen jo. Etsin ainoastaan, jos jollakulla on tarkkaa tietoa. Tiedän, että tietyt kipsit sisälsivät aiemmin asbestia, mutta en, oliko se yleistä kipsilevyissä tavallisten kotien seinissä?
Kakku, jonka olet saanut irti, näyttää kipsikartanolta. En ole koskaan kuullut asbestista kipsilevyissä. Milloin talosi on rakennettu?
Tuntuu siltä, että joka päivä aloitetaan 3-4 ketjua, joissa ihmiset julkaisevat puolihuonoja kuvia ja haluavat meidän arvioivan, sisältävätkö asiat asbestia. Minulla on kaksi yleistä neuvoa teille kaikille:
Mitä tarkoitat puhdistusratkaisuilla?
"Valitettavasti" uudet jalkalistat on jo naulattu, joten en pääse enää materiaaliin käsiksi..
Kaikki tapahtui niin nopeasti..
Kuitenkin halusin kysyä mahdollisista tulevista remonteista.
Talo on rakennettu vuonna 1893, remontoitu useissa vaiheissa vuosien varrella..
Kipsirappaus? Mitä se on? Ei siis kipsilevy? Luulin, että se näytti myös kipsilevyltä, mutta ehkä tarkoitat, että se on sekä kipsilevy että lisäksi kipsirappaus?
Mutta, mitä mieltä olette siitä ruskeasta materiaalista, johon valkoinen näyttää olevan kiinnitettynä?
Onko se jonkinlainen ohut puukuitulevy kipsilevyn päällä vai jonkinlainen paperi, joka on kiinnitetty suoraan kipsiin?
Se voi olla ns. kloasongvägg, eli rapattu puuseinä, joka on todennäköisesti kipsirappaus. Sen päälle on voinut myöhemmin tulla gyproc-levyjä. Se, mitä näet ja joka vaikuttaa luddigt, on joko gyproc-levyn kartonkia tai tapetti. Asbesti ei näytä luddigt. Kuidut ovat liian pieniä, jotta ne olisi nähtävissä paljain silmin.
Mitä tarkoitat puhdistusratkaisuilla?
"Valitettavasti" uudet jalkalistat on jo naulattu, joten en pääse enää materiaalin käsiksi..
Kaikki tapahtui niin nopeasti..
Kuitenkin haluaisin kysyä mahdollisia tulevia remontteja varten.
Talo on rakennettu vuonna 1893, remontoitu useaan otteeseen vuosien varrella..
Kipsilaasti? Mitä se on? Ei siis kipsilevy? Mielestäni se näytti myös kipsilevyltä, mutta tarkoitat ehkä, että se on molemmat kipsilevy ja sitten myös kipsilaasti?
Mutta, mitä mieltä olette siitä ruskeasta materiaalista, johon valkoinen näyttää olevan kiinnittynyt?
Onko se esimerkiksi ohut puukuitulevy kipsilevyn päällä tai joku paperityyppi, joka on suoraan kiinnitetty kipsiin?
Kiitos etukäteen!
aha sen pitäisi jäädä paikalleen.
jos ajattelit purkaa niin puhdistus pölylle.
paperi kipsi paperi
kaikki palat joita sinulla on, on päällystetty paperilla
Joo, se pysyy kiinni... Valitettavasti vanhat puulattiat ovat epätasaisia, joten uudet jalkalistat on asennettu siten, että joissain paikoissa on melko suuria rakoja lattian ja jalkalistan alapuolen välillä, eli ne ovat täysin avoimia tähän materiaaliin päin... Eli, pöly, kuten kuvasta näkyy, tulee helposti ulos isoista raoista jalkalistojen alla. Mutta, ongelma on, että en nyt pääse käsiksi materiaaliin ja en voi lähettää sitä analysoitavaksi. Kuvien materiaali, jonka laitoin tähän ketjuun, on otettu remontin aikana, mutta valitettavasti olen onnistunut hukkaamaan sen... Siellä on siis irtopölyä (näkyy selvästi kuvassa 2).
Miten te olisitte tehneet?
"Paperi kipsi paperi, kaikki palat ovat paperilla päällystettyjä", mitä SBH tarkoitat? En oikein pysy mukana.
Se mitä pidän "epäselvänä", mitä tarkoitat falkn? En usko kirjoittaneeni mistään epäselvästä.. Tarkoitatko ruskeaa materiaalia?
Tuli mieleen vielä yksi asia: Tämä materiaali on lähellä savupiippua.
Lisääkö tämä riskiä, että materiaalissa voi olla asbestia, lämmönsuojana?
Olen löytänyt täältä sivustolta useita ketjuja, joissa väitetään, että ennen oli kipsilevyjä, joissa oli asbestia, myös kipsin päällä olevassa materiaalissa/paperissa. Muun muassa "academia" on kirjoittanut siitä aiemmin ketjussa.
Jos luet tämän academia, olisin kiitollinen myös sinun panoksestasi näihin kysymyksiin!
Tulin ajatelleeksi vielä yhtä asiaa: Tämä materiaali sijaitsee lähellä savupiippua.
Lisääkö se riskiä, että materiaalissa voisi olla asbestia, lämpösuojana?
Olen löytänyt useita ketjuja tältä sivustolta, joissa väitetään, että vanhoissa kipsilevyissä oli asbestia, myös kipsin päällä olevassa materiaalissa/paperissa. Muun muassa "academia" on kirjoittanut siitä aiemmin ketjussa.
Jos luet tämän academia, olisin kiitollinen myös sinun näkemyksistäsi näissä kysymyksissä!
Mielipiteeni on, että voi olla asbestia levyissä, mikäli niin, todennäköisimmin pinnassa. Vain analyysi voi kuitenkin antaa lopullisen vastauksen. Olen pahoillani, mutta kuvasta tai siitä, että levyt ovat lähellä savupiippua, ei voi tehdä johtopäätöksiä (vaikka se tekeekin asbestin sisällön todennäköisemmäksi).
Mitä tulee asbestiin kipsilevyissä, sitä esiintyi mahdollisesti lähinnä kipsilevyissä, jotka oli erityisesti valmistettu palosuojaukseen. Nämä saattoivat koostua kipsistä, jossa asbestia sisältävä pinta. Mahdollisesti myös asbestia kipsissä, en tiedä, mutta se tuntuu turhalta palosuojauksena, tällöin olisi sitä käytetty vahvistamaan kipsilevyn kestävyyttä.
Asbestikuidut kipsin kestävyyden vahvistamiseksi olisivat todennäköisesti pidempiä ja näkyviä silmällä murtopintojen ja reunojen alla suurennuslasilla.
"Normaalien" kipsilevyjen ei pitäisi sisältää asbestia, vaikka sitä on esiintynyt.
Et voi sinetöidä rakoa lattian ja levyjen välissä jollakin?
älä koske levyihin niin ne eivät ole vaarallisia,
jos ne alkavat ajatella että ne purkaisivat enemmän, niin pitäisi lähettää näytteitä analyysiin tietääkseen. muuten voi vain arvailla
Tiivistys pitäisi siinä tapauksessa tehdä lattian ja nykyään asennetun jalkalistan väliin. Kysymys kuuluu, mitä voisin käyttää...
En ole varma, toimiiko jonkinlainen pehmeä tiivistemassa. Kuivuu usein ja repeää, kun puu liikkuu jne. Olisin kiitollinen ehdotuksista, mitä voisin tehdä!
Onko joku, joka vain jättäisi sen sellaiseksi kuin se on? Jättäisi huomiotta asbestiriskin?
Academia, kirjoitat, että kipsilevyissä on ollut asbestia, sekä päällimmäisessä kerroksessa että itse kipsissä. Missä tapauksissa tunnet tapaukset, joissa kipsilevyistä on todellakin löytynyt asbestia, joko pinnasta tai itse kipsistä? Onko kyseessä ollut kipsilevyt tavallisissa yksityisasunnoissa vai pikemminkin teollisuusympäristöissä tai muissa erityisissä paikoissa, joissa vaaditaan useammin palosuojausta jne.? Mistä olet löytänyt tiedon varmennetuista asbestia sisältävien kipsilevyjen tapauksista?
Onko tapauksia, joissa asbestia on löytynyt kipsilaastista?
Kuvat uudelleen:
Eikö kukaan ole sitä mieltä, että ruskea näyttää "tavalliselta" puukuitulevyltä, tretexiltä tai vastaavalta? Tai "tavalliselta" paperilta, joka on "tavallisissa" kipsilevyissä, kuten SBH kirjoitat. Ruskea näkyy selvästi kuvissa 3, 4 ja 5.
Ensimmäinen ja viimeinen kuva.
Mitä luulette, mitä se on?
Näyttää suurilta "aukoilta" (ilmakuplia) valkoisessa..
Osa kipsilevystä, kipsilaastista vai mitä? Voiko "tavallisessa" kipsilevyssä olla niin suuria "aukkoja" vai onko se enemmän itse sekoitetusta kipsilaastista johtuvia, mietin.
Sprutasbest, voiko se näyttää siltä... Ehkä olen täysin "hakoteillä" nyt, mutta tuli vain mieleen.
Ehkä ei käytetty yksityisasunnoissa, mutta on suoraan vanhan muurauksen vieressä.
Första och sista bilden.
Vad tror ni det är?
Ser ut som stora "hål" (luftbubblor) i det vita..
Del av gipsskiva, gipsputs eller vad? Kan det vara så stora "hål" i en "vanlig" gipsskiva eller lutar det mer åt gipsputs som man kanske blandat ihop själv? Därav luftbubblorna, ränker jag.
Sprutasbest, kan det se så ut... Kanske är helt ute och "cyklar" nu, men kom bara att tänka på det.
Kanske inget man brukade använda i privatbostäder, men är direkt vid gammal murstock.
Tack på förhand!
Det är inte sprutasbest, det kan du glömma helt. Möjligen kommer hålutrymmena från luftbubblor i dåligt blandad gipsputs
Onko joku, joka vain jättäisi sen olemaan juuri sellaisena kuin se on? Jättäisikö välittämättä asbestiriskistä?
Olisin lähettänyt materiaalinäytteen analysoitavaksi aluksi. Ei väliä, antaako vastaus, että siinä on asbestia vai ei, olisin antanut sen jäädä paikoilleen. Jos siinä on asbestia ja se voi pölytä, varmistaisin, että pöly ei pääse asuintiloihin, eli tiivistetään jollakin listalla tai tiivisteellä, jos se pölyää itsestään. Muuten se voi olla siellä, niin kauan kuin ei alkaa repiä tai porata yli liikaa...
Stina71 sanoi:
Academia, kirjoitat, että kipsilevyissä on ollut asbestia, sekä pinnassa että itse kipsissä. Missä tapauksissa tiedät, että kipsilevyissä on todella löydetty asbestia, pinnassa tai itse kipsissä?
Ennen vanhaan asbestia laitettiin mitä erilaisimpiin asioihin, silloin myös kipsiin ja saumausmassaan kipsilevyjen välissä. Ja tyypillisesti kipsisekoitukseen "popcorn"-pintoihin.
"Asbestia käytettiin joskus kipsissä ja varmasti saumausaineissa ja joissakin pinnoiteteksturoiduissa maaleissa ("popcorn-tyyli"). Ilman asbestiakin kipsi- ja kipsilevypöly voi olla hengitysärsyttävä tai -vaarallinen, joten pölyn minimoiminen ja sen hallitseminen on tärkeää, samoin kuin oikeat henkilösuojaimet. Jos kaikki tarvitaan vain pieniä korjauksia seinäpintojen viimeistelyyn ja lisäät paikan etkä hajota seiniä, olemassa olevan materiaalin jättäminen paikoilleen ei itsessään ole vaarallista. Asbesti ei ole radioaktiivinen - se ei emittoi haitallisia hiukkasia, ellei sitä häiritä." http://inspectapedia.com/interiors/Plaster_Systems_in_Buildings.php
Kipsi ei myöskään ole kovin terveellistä hengittää. Kipsi on mineraali, jota louhitaan kallioista, ja on harvoin puhdasta muista syöpää aiheuttavista mineraaleista, jotka seuraavat mukana, silikaattien mukaan lukien kvartsin jne. Antaa sinulle vähän näkökulmaa.
Stina71 sanoi:
Onko kyse ollut kipsilevyistä tavallisissa asunnoissa vai pikemminkin teollisuuslaitoksissa tai muissa erityisympäristöissä, joissa useammin vaaditaan palosuojausta jne?
Esiintyi sekä asunnoissa että teollisuudessa, mutta mahdollisesti suuremmassa määrin teollisuudessa.
Stina71 sanoi:
Mistä olet löytänyt tietoa vahvistetuista asbestitapauksista kipsilevyissä?
Henkilökohtaisesti opin tämän kauan sitten koulutuksessa (liittyen ammattiin, jota olen tehnyt). Minulle tämä ei ole mikään uutinen, ei myöskään erityisen hälyttävää.
Voit itse hakea: https://www.google.se/search?q=asbestos+in+plaster
Stina71 sanoi:
Onko tapauksia, joissa kipsilaasteissa on asbestia?
Kyllä, epäilemättä. Saastumisena tai tietoisesti lisättynä komponenttina. Siinä laajuusasteessa, mitä tehtiin, en kuitenkaan tiedä mitään.
Stina71 sanoi:
Kuvat taas:
Eikö kukaan mielestäsi näe, että ruskea näyttää "tavalliselta" puukuitulevyltä, tretexiltä tai vastaavalta? Vai "tavalliselta" paperilta, joka on "tavallisissa" kipsilevyissä, kuten kirjoitat SBH:ssa.
Ruskea näkyy selvästi kuvassa 3, 4 ja 5.
Mielestäni se ei näytä tavanomaiselta paperilta, joka nähdään kipsilevyissä. Kuvatusta materiaalista löytyy kuituja jostain syystä. Se voi olla puukuituja, selluloosaa tai asbestia tai näiden seosta. Kuvan perusteella sitä ei voi määrittää.