Olen rakentanut erillisen seinän keittiön ja eteisen väliin, eli molemmat seinän päät ovat näkyvissä. Seinä on rakennettu 45*70 rungolla ja molemmilla puolilla on vaneri ja kipsilevy.

Miten ratkaisen seinän päiden viimestelyn parhaiten?

Koska kyseessä on alttiina oleva paikka lasten/koiran kannalta, olen harkinnut mdf:ää. Miten sitten tehdään mdf:n ja kipsin viisteen välinen sauma? Tulisiko tämä tasoittaa vai onko olemassa halkeilun riskiä, jolloin sinne tulisi laittaa jonkinlainen silikoninauha?

Seinämateriaali maalataan myöhemmin.

Minulla on sama ongelma olemassa olevassa seinässä, josta olen poistanut oven ja avannut koko matkan kattoon saakka.

• Piirros erillisen seinän päätyrakenteesta, jossa on 45x70 runko ja viistotut kulmat. Seinärakenne sisältää vaneria ja kipsilevyä molemmin puolin.
Jos haluat tehdä sen yksinkertaisesti, kiinnitä mdf-levy, joka on seinän levyinen, täytä kittiä ja sitten paperinauha tasoitetaan niin saat vahvan kulman ja siistin lopetuksen. Sitten on olemassa joitakin erikoistuotteita, mutta se tuntuu tarpeettomalta. Vältä lasikuitunauhoja, koska mielestäni ne luovat helpommin halkeamia, eikä sillä olisi ollut mitään eroa lasikuidun kanssa, jos paperinauha ei olisi kestänyt.

Voit aina laittaa plyfaa ja kipsiä tai kuten olet ajatellut mdf ja sitten kipsikulmat. Metalliprofiilit, jotka peittävät koko nurkan ylhäältä alas ja jotka voi kätevästi ruuvata kiinni ja sitten kitata päälle. Ostin omani k-rauta:sta 25 kruunulla kappale (2,5 m). Luulen, että he kutsuivat niitä kulmalistoiksi.

Vaihtoehtoisesti voit laittaa tyylikkään laudan valitsemassasi värissä tai puulajissa.

Voisi laittaa paikoilleen laudan tai mdf-levyn, joka on muutaman mm leveämpi kuin seinä.
Tasoittele vasten ja sitten ennen maalausta vedä ohut lateksinauha.

Terveisin Putte

Liimapuuta on hyödyllinen tähän tarkoitukseen. kiinnitä ruuveilla, tasoita ruuvinpäät, schellak oksille, sitten maalaus.

Kulmasuoja yllä mainitulla tavalla on ainoa, joka toimii hyvin. puu ei toimi.

Mitkä ratkaisut teillä on muualla talossa ikkunasyvennyksessä? Lista tai tasoitus smyygiä vasten.

Vaihtoehto 1. Ota höylätty, oksaton lankku ja tee kuten ByggPutte kirjoittaa. Laudan voi antaa ulottua 1 cm kummallekin puolelle ilman, että se näyttää oudolta.

Vaihtoehto 2. Ota mdf tai lauta, joka on yhtä leveä kuin seinä ja asenna listat ympäriinsä.
/CC

styrman1 sanoi:
Hörnesuojat yllä olevan mukaan ovat ainoat, jotka toimivat hyvin. Puu ei toimi.
Mikä tekee siitä, että mdf-levy ei toimi materiaalina?

Onko se kittaus, jotta saadaan tasainen reuna puun ja kipsin välille?

Olen käyttänyt hörnesuojat joissakin alttiina olevissa ulkokulmissa ja ne toimivat erinomaisesti. Tässä tapauksessa on tarkoitus saada siisti pinta, joka on suhteellisen yksinkertainen toteuttaa. Ajattelin laittaa puulevyn paikalleen laatan asettamisen jälkeen, jotta saan piilotettua laatan sauman, joka on seinää vasten.

MDF:n ja kipsin välinen sauma tulee halkeamaan. (luulen).
Puu on vielä pahempi, koska se on elävää materiaalia, joka liikkuu.

Käytä latexia saumassa. Se liikkuu 20% tai enemmän.
/CC

Ja jos sinulla on 1 mm sauma, siitä tulee 0,2 mm = halkeama!
Kipsaa ympärilleen ja laita kulmasuoja tai vaihtoehtoisesti smygbräda, joka ulottuu molemmille puolille.

MrMagic sanoi:
Ja jos sinulla on 1 mm sauma, siitä tulee 0,2 mm = halkeama!
Ei, nyt ajattelet väärin. Jos sauma on 1 mm se voi liikkua 0,2 millimetriä ilman, että se halkeaa. Jos sauma on 2 mm, se voi liikkua 0,4 mm ilman, että se halkeaa ja niin edelleen.

Lateksi ei itsessään liiku 20% ja aiheuta halkeamia. Se voi ottaa vastaan liikkeitä jopa 20% ilman, että se halkeaa.

Mitä tarkoitan, on että jos se liikkuu, se liikkuu varmasti enemmän kuin 0.2 mm ja silloin tulee halkeama. Olin ehkä hieman epäselvä siellä... Luulen lisäksi, että 20 % on melko anteliaasti arvioitu, 15 % olen nähnyt enintään laatuliitos, halvemmista massoista tulee usein melkein täysin jäykkiä.

Luulen, että se liikkuu enintään 0,2 millimetriä, jos käytetään MDF:ää kipsiä vastaan. En usko, että pääset lähellekään 0,2 millimetriä itse asiassa. Puu on toinen asia, siinä voi tulla ongelmia.

Lateksisauma on kehitetty käytettäväksi juuri täsmälleen tässä tapauksessa (ja monissa muissa). 20% riittää hyvin. Jos se ei riittäisi, olisi olemassa tuotteita, jotka kestävät vielä suurempia liikkeitä. Tämä on alkeiskurssi, hyvänen aika :))
/CC

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.