8 759 lukukertaa ·
15 vastausta
9k lukukertaa
15 vastausta
Materiaalivalinta seinän päättyminen
Olen rakentanut erillisen seinän keittiön ja eteisen väliin, eli molemmat seinän päät ovat näkyvissä. Seinä on rakennettu 45*70 rungolla ja molemmilla puolilla on vaneri ja kipsilevy.
Miten ratkaisen seinän päiden viimestelyn parhaiten?
Koska kyseessä on alttiina oleva paikka lasten/koiran kannalta, olen harkinnut mdf:ää. Miten sitten tehdään mdf:n ja kipsin viisteen välinen sauma? Tulisiko tämä tasoittaa vai onko olemassa halkeilun riskiä, jolloin sinne tulisi laittaa jonkinlainen silikoninauha?
Seinämateriaali maalataan myöhemmin.
Minulla on sama ongelma olemassa olevassa seinässä, josta olen poistanut oven ja avannut koko matkan kattoon saakka.
Miten ratkaisen seinän päiden viimestelyn parhaiten?
Koska kyseessä on alttiina oleva paikka lasten/koiran kannalta, olen harkinnut mdf:ää. Miten sitten tehdään mdf:n ja kipsin viisteen välinen sauma? Tulisiko tämä tasoittaa vai onko olemassa halkeilun riskiä, jolloin sinne tulisi laittaa jonkinlainen silikoninauha?
Seinämateriaali maalataan myöhemmin.
Minulla on sama ongelma olemassa olevassa seinässä, josta olen poistanut oven ja avannut koko matkan kattoon saakka.
Jos haluat tehdä sen yksinkertaisesti, kiinnitä mdf-levy, joka on seinän levyinen, täytä kittiä ja sitten paperinauha tasoitetaan niin saat vahvan kulman ja siistin lopetuksen. Sitten on olemassa joitakin erikoistuotteita, mutta se tuntuu tarpeettomalta. Vältä lasikuitunauhoja, koska mielestäni ne luovat helpommin halkeamia, eikä sillä olisi ollut mitään eroa lasikuidun kanssa, jos paperinauha ei olisi kestänyt.
Voit aina laittaa plyfaa ja kipsiä tai kuten olet ajatellut mdf ja sitten kipsikulmat. Metalliprofiilit, jotka peittävät koko nurkan ylhäältä alas ja jotka voi kätevästi ruuvata kiinni ja sitten kitata päälle. Ostin omani k-rauta:sta 25 kruunulla kappale (2,5 m). Luulen, että he kutsuivat niitä kulmalistoiksi.
Vaihtoehtoisesti voit laittaa tyylikkään laudan valitsemassasi värissä tai puulajissa.
Vaihtoehtoisesti voit laittaa tyylikkään laudan valitsemassasi värissä tai puulajissa.
Mitkä ratkaisut teillä on muualla talossa ikkunasyvennyksessä? Lista tai tasoitus smyygiä vasten.
Vaihtoehto 1. Ota höylätty, oksaton lankku ja tee kuten ByggPutte kirjoittaa. Laudan voi antaa ulottua 1 cm kummallekin puolelle ilman, että se näyttää oudolta.
Vaihtoehto 2. Ota mdf tai lauta, joka on yhtä leveä kuin seinä ja asenna listat ympäriinsä.
/CC
Vaihtoehto 1. Ota höylätty, oksaton lankku ja tee kuten ByggPutte kirjoittaa. Laudan voi antaa ulottua 1 cm kummallekin puolelle ilman, että se näyttää oudolta.
Vaihtoehto 2. Ota mdf tai lauta, joka on yhtä leveä kuin seinä ja asenna listat ympäriinsä.
/CC
Mikä tekee siitä, että mdf-levy ei toimi materiaalina?styrman1 sanoi:
Onko se kittaus, jotta saadaan tasainen reuna puun ja kipsin välille?
Olen käyttänyt hörnesuojat joissakin alttiina olevissa ulkokulmissa ja ne toimivat erinomaisesti. Tässä tapauksessa on tarkoitus saada siisti pinta, joka on suhteellisen yksinkertainen toteuttaa. Ajattelin laittaa puulevyn paikalleen laatan asettamisen jälkeen, jotta saan piilotettua laatan sauman, joka on seinää vasten.
Ei, nyt ajattelet väärin. Jos sauma on 1 mm se voi liikkua 0,2 millimetriä ilman, että se halkeaa. Jos sauma on 2 mm, se voi liikkua 0,4 mm ilman, että se halkeaa ja niin edelleen.MrMagic sanoi:
Lateksi ei itsessään liiku 20% ja aiheuta halkeamia. Se voi ottaa vastaan liikkeitä jopa 20% ilman, että se halkeaa.
Mitä tarkoitan, on että jos se liikkuu, se liikkuu varmasti enemmän kuin 0.2 mm ja silloin tulee halkeama. Olin ehkä hieman epäselvä siellä... Luulen lisäksi, että 20 % on melko anteliaasti arvioitu, 15 % olen nähnyt enintään laatuliitos, halvemmista massoista tulee usein melkein täysin jäykkiä.
Lateksisauma on kehitetty käytettäväksi juuri täsmälleen tässä tapauksessa (ja monissa muissa). 20% riittää hyvin. Jos se ei riittäisi, olisi olemassa tuotteita, jotka kestävät vielä suurempia liikkeitä. Tämä on alkeiskurssi, hyvänen aika
)
/CC
/CC