1 870 lukukertaa ·
8 vastausta
2k lukukertaa
8 vastausta
Materiaalit valumuotin tekoon
Hei, aion valaa noin 4x7m katon (20cm paksu), joka tulee lepäämään kolmella sivulla seinillä (muurattuna leca-kivistä), ja viimeinen sivu jää leijumaan ilmaan.
Minulla on riittävästi tietoa kaikesta, mitä tulee raudoitukseen jne., joten siinä kaikki on selvää.
Kuitenkin minulla on vähän pohdintoja siitä, mitä materiaalia minun pitäisi käyttää muottiin.
Pitäisikö käyttää muottivaneria vai jonkinlaista laudoitusta?
Miten parhaiten tiivistää saumakohdat?
Ehdotuksia, miten kiinnittää muotti seinään?
Etäisyys telineiden välillä?
Vai voiko yhtä hyvin käyttää palkkeja, ja jos niin minkä kokoisia?
Minulla on riittävästi tietoa kaikesta, mitä tulee raudoitukseen jne., joten siinä kaikki on selvää.
Kuitenkin minulla on vähän pohdintoja siitä, mitä materiaalia minun pitäisi käyttää muottiin.
Pitäisikö käyttää muottivaneria vai jonkinlaista laudoitusta?
Miten parhaiten tiivistää saumakohdat?
Ehdotuksia, miten kiinnittää muotti seinään?
Etäisyys telineiden välillä?
Vai voiko yhtä hyvin käyttää palkkeja, ja jos niin minkä kokoisia?
Helpoin tapa on käyttää vaneria, joka asetetaan reuna vasten reunaa ilman tiivistystä välissä, varmista vain, että ne ovat tiiviitä asennettaessa. Alla on 45x95 pystyasennossa 300 mm välein, ja 45x95 alla on kaaripalkit tai lankut 45x220 pystyasennossa poikittain olevan 45x95 runkorakenteen päällä. Aloita tämä noin 300 mm seinästä ja sitten noin 1200 cm välein kaaripalkkien välillä riippuen huoneen mitoista; jaa se tasaisesti niin, että kaikki 1000-1200 mm välissä toimii hyvin.
Sitten, jos haluat vuokrata/ostaa tukipukkeja, jotka seisovat kaaripalkkien alla, tai käyttää 45x95, se on sinun päätettävissäsi. Tukipukit on helppo säätää oikealle korkeudelle, kun taas puupylväät vaativat enemmän kärsivällisyyttä ja viivästyttävää työtä.
Sitten, jos haluat vuokrata/ostaa tukipukkeja, jotka seisovat kaaripalkkien alla, tai käyttää 45x95, se on sinun päätettävissäsi. Tukipukit on helppo säätää oikealle korkeudelle, kun taas puupylväät vaativat enemmän kärsivällisyyttä ja viivästyttävää työtä.
Kiitos nopeasta vastauksesta!Rejäl sanoi:Pohjalevyjä asetetaan reunat vastakkain ilman tiivistettä, varmistaen että ne ovat tiiviisti asennettu. Niiden alla on 45x95 pystyssä 300 mm välein c/c. Näiden alla on kaarilevyjä tai lankkuja, 45x220 pystyssä poikittain. Alat noin 300 mm seinästä ja jatkat 1200 c/c välillä kaarilevyjen välillä, huoneen mittojen mukaan, niin että kaikki väliin jäävät 1000–1200 mm. Jos haluat vuokrata tai ostaa tunkit kaarilevyjen alle tai käyttää 45x95, se on sinun päätöksesi. Tunkit ovat helppo säätää oikeaksi korkeudeksi, kun taas puiset tolpat voivat vaatia enemmän huolellisuutta ja aikaa.
Kun sanot vaneri, tarkoitatko tavallista rakennevaneria vai muottivaneria, 12 tai 15 mm?
Vaikka sanot, ettei tiivistettä tarvita, oletan, että minun tulisi kiinnittää suurin reunimmaisin 45X95 seinään naulatuilla tapeilla tai vastaavilla, jotta muoto pysyy vakaana!?
Eli toisin sanoen, jos katsotaan sitä ylhäältä:
Vaneri
45x95 cc300
45x220 cc1000-1200
Tunkki/45x95 (kuinka tiiviisti näiden tulisi olla?)
Ei tarvitse kiinnittää niin paljon seiniin se lukittuu itsestään, kun seinät ovat kolmella puolella, mutta kun aloitat tukemisen ja kattotuolit, ne tarvitsevat tukea...M MarkusTo sanoi:Kiitos erittäin nopeasta vastauksesta!
Kun sanot vaneri, tarkoitatko tavallista rakennusvaneria vai muottia?, 12 tai 15mm?
Sanot, että tiivistämistä ei tarvita, mutta oletan kuitenkin, että minun pitäisi kiinnittää esimerkiksi ulompi 45X95 seinään naulakiiloilla tai vastaavilla, jotta koko muotti ei antaisi periksi!?
Toisin sanoen, jos katsotaan ylhäältä:
Vaneri
45x95 cc300
45x220 cc1000-1200
Tuki/45x95 (kuinka tiheästi näiden pitäisi olla?)
Tein erittäin nopean luonnoksen, toivottavasti se auttaa sinua😊
Ihanaa, kiitos paljon avusta!Rejäl sanoi:
Olen nähnyt, ettei rakenteellisempia formplywood ole rakennusliikkeessä kuin 12mm. Riittääkö tämä?
Tukeminen, onko stämpeneissä reikiä joihin voi kiinnittää ruuvin, vai miten sen tekee parhaiten?
Jos sinulla on terästukki, niin on olemassa erityinen metalliosa, joka asetetaan tukin ympäri..M MarkusTo sanoi:
Minun luonnoksissani on 45x95 tolpat, jotka näet tuennassa..
Klikkaa tästä vastataksesi