32 383 lukukertaa ·
8 vastausta
32k lukukertaa
8 vastausta
Materiaalit kissatarhaan
Mitä puutavaraa minun täytyy ostaa, kun rakennan kissatarhan...?
Onko Råplan 45x45mm liian heikko runkotolpiksi? Pitäisikö minun käyttää samoja lankkuja kaikkeen?
Käy katsomassa www.byggmax.se ja kerro, mitä puutavaraa minun tulisi ostaa.. En ole rikas... Olen miettinyt puuta, jonka voi maalata suoraan (ei painekyllästettyä), mutta voin ottaa vastaan ehdotuksia sekä käsittelemättömästä puusta että kyllästetystä...
Liitän kuvia aitauksista, joista pidän, mutta en tiedä niiden käyttämien materiaalien mittoja jne.
Onko Råplan 45x45mm liian heikko runkotolpiksi? Pitäisikö minun käyttää samoja lankkuja kaikkeen?
Käy katsomassa www.byggmax.se ja kerro, mitä puutavaraa minun tulisi ostaa.. En ole rikas... Olen miettinyt puuta, jonka voi maalata suoraan (ei painekyllästettyä), mutta voin ottaa vastaan ehdotuksia sekä käsittelemättömästä puusta että kyllästetystä...
Liitän kuvia aitauksista, joista pidän, mutta en tiedä niiden käyttämien materiaalien mittoja jne.
Kesällä rakensin Älvängeniin kasvattajalle kissatarhan. Tolpat olivat 70x70, kantavat koolaukset (katolle) 45x70 (pystyssä), kehykset 28x120 (jotka halkaistiin 28x59, terä vie 2 mm). Kaikki painekyllästettyä. Sovitin kehyksille verkon leveyden mukaan (jopa 1,5 leveys x 3,6 pituus).
Verkko on suurin ongelma ja se, mikä määrää kehyksien leveyden. Kehyksen leveys puolestaan määrää tolppien etäisyyden. 45x45 tolpat ovat liian heppoiset ja heiluvat ilman vinotukia ja maa-ankkureita, jos on kyseessä erillinen kissatarha. Kahdelta puolelta tuettuna 45x45 voi riittää ilman vinotukia ja maa-ankkureita.
Jos tarvitset kissatarhalle yli 3,6 metrin leveyttä, suosittelen joko siirtymään 45x95 koolauksiin tai käyttämään 28x145 lautaa pystysuoraan. Jälkimmäinen on kantavuusnäkökulmasta yhtä hyvä kuin 45x95 koolaukset tähän tarkoitukseen. Erityisesti kun se on ruuvattu yhteen kehysten kanssa T:ksi (voit kiinnittää 'laudankappaleen' muutamassa kohtaa poikittain laudan yli, jotta voit kiinnittää kaksi kehystä vierekkäin ja ruuvata laudankappaleet pystylautaan).
Voit hyvin ostaa raakaa puutavaraa (kyllästämätöntä) ja käsitellä se itse ennen asentamista (jos pelkäät, että kissat nuolevat puuta ja saavat itseensä kyllästysaineita). Kunhan se on kuivaa ja käsittelet sen huolellisesti, koska sen on oltava ulkokäyttöön tarkoitettu. On olemassa ulkokäyttöön vesiliukoisia maaleja, mutta uskon, että liuotinpohjaiset pitävät paljon paremmin. Aurinko on yksi tekijä, joka 'väsyttää' maalikerrosta. Kosteus puun sisällä on toinen. Täysin 'kuivassa' puutavarassa (kosteuspitoisuus < 5-6%) ei kuitenkaan ole suurta riskiä höyryntilahdulle, kuplille ja maalin irtoamiselle.
Onnea matkaan!
________________________
Byggaren
Verkko on suurin ongelma ja se, mikä määrää kehyksien leveyden. Kehyksen leveys puolestaan määrää tolppien etäisyyden. 45x45 tolpat ovat liian heppoiset ja heiluvat ilman vinotukia ja maa-ankkureita, jos on kyseessä erillinen kissatarha. Kahdelta puolelta tuettuna 45x45 voi riittää ilman vinotukia ja maa-ankkureita.
Jos tarvitset kissatarhalle yli 3,6 metrin leveyttä, suosittelen joko siirtymään 45x95 koolauksiin tai käyttämään 28x145 lautaa pystysuoraan. Jälkimmäinen on kantavuusnäkökulmasta yhtä hyvä kuin 45x95 koolaukset tähän tarkoitukseen. Erityisesti kun se on ruuvattu yhteen kehysten kanssa T:ksi (voit kiinnittää 'laudankappaleen' muutamassa kohtaa poikittain laudan yli, jotta voit kiinnittää kaksi kehystä vierekkäin ja ruuvata laudankappaleet pystylautaan).
Voit hyvin ostaa raakaa puutavaraa (kyllästämätöntä) ja käsitellä se itse ennen asentamista (jos pelkäät, että kissat nuolevat puuta ja saavat itseensä kyllästysaineita). Kunhan se on kuivaa ja käsittelet sen huolellisesti, koska sen on oltava ulkokäyttöön tarkoitettu. On olemassa ulkokäyttöön vesiliukoisia maaleja, mutta uskon, että liuotinpohjaiset pitävät paljon paremmin. Aurinko on yksi tekijä, joka 'väsyttää' maalikerrosta. Kosteus puun sisällä on toinen. Täysin 'kuivassa' puutavarassa (kosteuspitoisuus < 5-6%) ei kuitenkaan ole suurta riskiä höyryntilahdulle, kuplille ja maalin irtoamiselle.
Onnea matkaan!
________________________
Byggaren
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kiitos vastauksestasi.
Kissatarhan pitäisi olla 3*5 metriä. Ajattelemani verkko on 1*25m. Eikö verkkoa voi laittaa "toisin päin", jotta voi olla 1,5m välein tolppien sijaan 1m?
Ajatteletko, että koolaukset olisivat 45x95 ja tolpat 70x70? ja kehykset 28x120?
Kissatarhan pitäisi olla 3*5 metriä. Ajattelemani verkko on 1*25m. Eikö verkkoa voi laittaa "toisin päin", jotta voi olla 1,5m välein tolppien sijaan 1m?
Ajatteletko, että koolaukset olisivat 45x95 ja tolpat 70x70? ja kehykset 28x120?
P
PappasHammare
Jäsen
· Skåne län
· 2 419 viestiä
PappasHammare
Jäsen
- Skåne län
- 2 419 viestiä
70x70 tolpat? Se on aika karkeaa.. Onko ne ilveksiä, joita aiot pitää? Vai aiotko laittaa katon? Rakensin 3x3m, edelliset kissamme varten, siinä oli vain verkkoa kattona. Rakensin sen yksinkertaisilla painekyllästetyillä 45x45 joka puolella. Verkkokatolla et saa mitään kuormia. Katon kanssa asia on toinen, silloin sinun pitää miettiä katon kulmaa/lumikuormaa jne.
Minulla on tarkoitus asentaa verkkokatto ja sen päälle laittaa maastoverkko, joka antaa kissoille varjoa.... Mitkä ovat materiaalin mitat ensimmäisessä kuvassa (kuva raapivasta kissasta)? Onko teillä kuvia teidän kissatarhoista? En halua vinotukia
Eriäviä mielipiteitä saan, yksi henkilö sanoo, että 45*45 on hutera, toinen ei ole samaa mieltä.. mitä mieltä te muut olette? :/
Eriäviä mielipiteitä saan, yksi henkilö sanoo, että 45*45 on hutera, toinen ei ole samaa mieltä.. mitä mieltä te muut olette? :/
Voiko käyttää stolpspjut (http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=11774)
betonipilareiden sijaan 45x45 vai tuleeko siitä epävakaa?
betonipilareiden sijaan 45x45 vai tuleeko siitä epävakaa?
Jos verkko on vain metrin leveä, ei voi olla leveämpiä kehyksiä. 'Toisin päin' käännettynä (ja leikaten 1,5m pituudesta) se on silti metrin leveä, eikä siitä ole hyötyä, jos et aio lisätä ylimääräistä runkopuuta liitoksille siihen suuntaan. Mutta kyllä sen voi tehdä.jaghetersophia sanoi:
Viisi metriä pitkä ei sovi 45x95:lle. Parempi sitten naulata tai ruuvata yhteen 28x95 ja 28x145 T-muotoiseksi ja liittää verkko 28x95 vaakasuoraan osaan.
Jos jaat kissojen ulkoiluaitauksen leveydeltä 2x1,5m osioihin ja teet keskimmäiselle tolppalle sellaisen T:n ja kahdelle ulkoreunalle ylösalaisin L:t 28x95:sta, selviät 45x45 tolpilla pitkillä sivuilla, mutta anna kulmien olla 70x70, jos haluat sen olla itsenäinen.
Silloin voit myös käyttää tällaisia maakiiloja, vaikka Beijer kutsuukin niitä joksikin muuksi.
(http://www.beijerbygg.se/templates/B....aspx?id=11774)
(Edullisimmin ostetaan Julasta.)
Koska 28 mm painekyllästettyä puutavaraa käytetään yleensä terassilaudoitukseen, ei sitä saa kapeampina lautoina kuin 95. Mutta 95 leveä on naurettavan kapea halkaista pituussuunnassa. Siksi 120 leveys. Halkaistuna saat kaksi 28x59 lautaa yhdestä 28x120 laudasta. Se riittää verkon kiristämiseen.
Vastineeksi joudut laittamaan muutaman ylimääräisen sellaisen kattokehikoihin 1,5 m leveyden kohdalle, jotta voit liittää verkon, ellet halua 'ommella' sitä yhteen rautalangalla.
Siksi laittaisin ehdottomasti tolpat metrin välein päädyissä ja tekisin metrin leveät kehykset sekä kattoon että päätyihin, jotta vedettäisiin verkko niiden päälle. Pitkät sivut voidaan tehdä kolmimetrisiksi kahdella vaakasuoralla 28x59:llä, ja verkko kiristettynä vaakasuunnassa näiden kehysten päälle eikä lainkaan tolppia pitkille sivuille. (ehkä yksi 45x45 keskellä, jos se taipuu liikaa alaspäin).
Alimpana tulisi lumen ja mahdollisesti kaivavien kissojen takia olla yksi tai kaksi lautaa päällekkäin, jolloin myös vaihtoehto, että laitetaan kolme päällekkäin ja vain kaksi verkoriviä korkeudelle, syntyy. Silloin voit silti nostaa korkeuteen yli kaksi metriä ja se riittää, jotta voit kävellä pystyasennossa kissahäkissä.
On myös helpompaa sovittaa lauta maahan pistosahan avulla kuin kapea runkopuu. Näin saat myös suoran yläreunan, jonka päälle asettaa kehykset. (Erityisesti jos teet kuten minä ja puolitit kehykset nurkissa
Kaivavat kissat eivät kuitenkaan pysähdy lautaan. Silloin sinun on asetettava rivi btg.-laattoja (250x500) sisäpuolelle.
________________ Rakentaja
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Klikkaa tästä vastataksesi



