9 375 lukukertaa ·
4 vastausta
9k lukukertaa
4 vastausta
Mätä lattia / Rakennusmuovia maassa?
Sitten on suuri etuoikeus, kun kesämökin lattiarakenteet ovat mädäntyneet...
Minulla on talo, jossa on perustus kivijalalla. Pääsen talon alle puoliväliin ja siellä on kaikki kunnossa (paljas kallio alla). Talo loppupäästä on minulle saavuttamaton osittain talon alla olevan seinän ja osittain tilan ahtauden vuoksi. Avasin lattian pienestä huoneesta ja löysin maata alta. Alapohja ja noin 2 cm alapohjan alareunasta on läpimätä, mutta kantavat linjat vaikuttavat olevan kunnossa (!). Talo on muuten rakennettu 40-luvulla.
Nyt kysymykseeni. Maa on läpimärkä, vaikka olen tehnyt salaojituksen ulkopuolella. Koska talo seisoo noin 75% kallion päällä, vaikuttaa siltä, että vesi kulkeutuu sisään jonkin kalliopaikan halkeaman kautta. Suunnitelmani on nyt kaivaa niin paljon kuin mahdollista ja asentaa salaojaputki. Sen jälkeen ajattelin laittaa soraa tasoittamaan, koska on joitain suuria kiviä ja kalliota, jotka työntyvät esiin. Tämän päälle ajattelin laittaa rakennusmuovia + asentaa lisää tuuletusaukkoja. Ajattelin myös laittaa ohuen kerroksen soraa muovin päälle, jotta se istuu tiiviisti perusmuuria vasten.
Onko teillä luottamusta tähän rakenteeseen? Olenko unohtanut jotain?
Tietenkin vaihdan lattiarakenteet. Pitäisikö minun käyttää painekyllästettyä puuta lattiarakenteissa, jos kosteutta edelleen tulee?
Minulla on talo, jossa on perustus kivijalalla. Pääsen talon alle puoliväliin ja siellä on kaikki kunnossa (paljas kallio alla). Talo loppupäästä on minulle saavuttamaton osittain talon alla olevan seinän ja osittain tilan ahtauden vuoksi. Avasin lattian pienestä huoneesta ja löysin maata alta. Alapohja ja noin 2 cm alapohjan alareunasta on läpimätä, mutta kantavat linjat vaikuttavat olevan kunnossa (!). Talo on muuten rakennettu 40-luvulla.
Nyt kysymykseeni. Maa on läpimärkä, vaikka olen tehnyt salaojituksen ulkopuolella. Koska talo seisoo noin 75% kallion päällä, vaikuttaa siltä, että vesi kulkeutuu sisään jonkin kalliopaikan halkeaman kautta. Suunnitelmani on nyt kaivaa niin paljon kuin mahdollista ja asentaa salaojaputki. Sen jälkeen ajattelin laittaa soraa tasoittamaan, koska on joitain suuria kiviä ja kalliota, jotka työntyvät esiin. Tämän päälle ajattelin laittaa rakennusmuovia + asentaa lisää tuuletusaukkoja. Ajattelin myös laittaa ohuen kerroksen soraa muovin päälle, jotta se istuu tiiviisti perusmuuria vasten.
Onko teillä luottamusta tähän rakenteeseen? Olenko unohtanut jotain?
Tietenkin vaihdan lattiarakenteet. Pitäisikö minun käyttää painekyllästettyä puuta lattiarakenteissa, jos kosteutta edelleen tulee?
Sinun ei pitäisi käyttää painekyllästettyä puuta mielestäni, kosteus pitää saada pois perustuksista piste. Täytä singelillä niin vesi ei nouse ylös ollenkaan. Uskoakseni tiivis tila ei ole hyvä kosteuden kannalta.
Älä käytä painekyllästettyä puuta aivan kuten hultan sanoo, ei ole suositeltavaa. Kaiva sen sijaan niin, että saat 50 cm vapaata tilaa, kun olet levittänyt noin 20 cm singeliä, ja tee reikiä muuriin vasemman ja oikean puoliskon välillä sekä luo hyvä ilmanvaihto yleisesti. Mahdollisesti voit kaivaa syvemmän reiän ja asentaa uppopumpun, joka poistaa ylimääräisen veden. Usein kallis tapa on paljastaa kallio ympäristöstä ja tiivistää halkeamat, mutta koska vesi menee aina helpointa reittiä, ongelma yleensä vain siirtyy ja usein siitä ei ole apua.
Vältä muovia!
Ystävällisin terveisin Jawen
Vältä muovia!
Ystävällisin terveisin Jawen
Ilmankuivain on jotain, jota suosittelen, sillä se aina puhaltaa kuivaa ilmaa ulos ja kosteaa ilmaa poistetaan perustasta. Jos sinulla on maata talon alla, tulee maahan laittaa rakennusmuovia, jonka kiinnität kivillä. Muuten saat aina kosteaa ilmaa nousemaan maasta.
Klikkaa tästä vastataksesi