Hankin vuoden alussa ikkunalaudat massiivitammesta (30 mm). Olen öljynnyt ne huolellisesti noin 3 kertaa. Nyt niihin on valitettavasti kuitenkin tullut kukkaruukun aiheuttamia tahroja ja minun täytyy hioa ne. Mietin, voisiko niitä käsitellä muulla kuin öljyllä jälkikäteen. Lakata vai vahata? Mitä suositellaan?
 
kokemukseni öljystä on, että jos lakkaat sen päälle, se irtoaa.
 
Ehdotan binäöljyä. Se kyllästää puun öljyllä ja muodostaa sitten lakkamaisen pinnan, joka on hiukan joustava mutta täysin kuiva. Olen käyttänyt tätä sekä männyn ruokapöydässä että tiikkisestä terassipöydässä. Erinomainen ja kestävä. PS se tummenee jokaisella käsittelyllä.

Jotun binäöljyä on saatavana sekä matta että kirkkaana. Jos haluaa mattapinnan, kannattaa öljytä ensin kirkkaalla ja sitten lopuksi kerran mattalla.
/CC
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.