8 635 lukukertaa ·
18 vastausta
9k lukukertaa
18 vastausta
Massiivipuu
Sivu 1 / 2
Hei!
Ensiksi, minun on sanottava, että sekä minä että kumppanini emme tiedä yhtään mitään talonrakennuksesta tai omaa kokemusta siitä. Joten kysymykseni saattavat kuulostaa todella tyhmiltä, mutta toivon, että te, jotka luette, ymmärrätte sen
Olemme ostaneet tontin Oslosta ja olemme jo ottaneet yhteyttä arkkitehtiin suunnitelmaksi ja ideoiden vaihtamiseksi. Olemme päättäneet rakentaa noin 2,5-3 vuoden kuluttua, joten haluan uskoa, että meillä on hyvin aikaa miettiä mitä haluamme.
Minä (ja kumppanini) olemme innostuneita massiivipuutalosta. Yksinkertaisesti siksi, että emme voi nähdä siinä mitään haittoja ja tonttimme sijainti, osittain metsän keskellä mutta tarpeeksi lähellä Osloa, saa meidät tuntemaan, että massiivipuun teema sopii sinne täydellisesti.
Olen etsinyt paljon tietoa massiivipuusta. Etsimme edelleen massiivipuun toimittajia/urakoitsijoita sekä Ruotsista että Norjasta, mutta näyttää siltä, ettei niitä ole kovin paljon. Olen vain LUKENUT ja kuullut, että Saksa on johtava tässä asiassa, mutta en tiedä tarkalleen mitä etsiä tai kenelle kysyä. Siksi käännyin tänne
Sinulle, joka tietää aiheesta jotain:
-Onko massiivipuutaloissa mitään haittoja? Luemme vain positiivisista asioista, mutta HALUAN mielelläni lukea myös negatiivisista, jotta meillä on myös yleiskuva- jos sellaisia on.
-Onko täällä joku, joka on rakentanut massiivipuusta? Olisi kiva nähdä kuvia ja kuulla, miten prosessi eteni, alkaen suunnitteluvaiheesta valmiiseen projektiin!
-Toimittaja/urakoitsija? Olisimme todella kiitollisia, jos joku tietää yrityksiä, jotka työskentelevät massiivipuutalon parissa!
Näyttää myös siltä, että Ruotsi on hieman moderneempi ja edistyneempi massiivipuun suhteen kuin Norja - ainakin sellaisen käsityksen olen saanut. Että Ruotsissa on todella enemmän massiivipuutaloja kuin Norjassa.
Joka tapauksessa, useimmat näkemäni kuvat näistä taloista ovat jotenkin todella kauniita, ja ne sulautuvat niin hienosti ympäröivään luontoon.
Kiitos paljon etukäteen!
Terveisin,
Sandra
Ensiksi, minun on sanottava, että sekä minä että kumppanini emme tiedä yhtään mitään talonrakennuksesta tai omaa kokemusta siitä. Joten kysymykseni saattavat kuulostaa todella tyhmiltä, mutta toivon, että te, jotka luette, ymmärrätte sen
Olemme ostaneet tontin Oslosta ja olemme jo ottaneet yhteyttä arkkitehtiin suunnitelmaksi ja ideoiden vaihtamiseksi. Olemme päättäneet rakentaa noin 2,5-3 vuoden kuluttua, joten haluan uskoa, että meillä on hyvin aikaa miettiä mitä haluamme.
Minä (ja kumppanini) olemme innostuneita massiivipuutalosta. Yksinkertaisesti siksi, että emme voi nähdä siinä mitään haittoja ja tonttimme sijainti, osittain metsän keskellä mutta tarpeeksi lähellä Osloa, saa meidät tuntemaan, että massiivipuun teema sopii sinne täydellisesti.
Olen etsinyt paljon tietoa massiivipuusta. Etsimme edelleen massiivipuun toimittajia/urakoitsijoita sekä Ruotsista että Norjasta, mutta näyttää siltä, ettei niitä ole kovin paljon. Olen vain LUKENUT ja kuullut, että Saksa on johtava tässä asiassa, mutta en tiedä tarkalleen mitä etsiä tai kenelle kysyä. Siksi käännyin tänne
Sinulle, joka tietää aiheesta jotain:
-Onko massiivipuutaloissa mitään haittoja? Luemme vain positiivisista asioista, mutta HALUAN mielelläni lukea myös negatiivisista, jotta meillä on myös yleiskuva- jos sellaisia on.
-Onko täällä joku, joka on rakentanut massiivipuusta? Olisi kiva nähdä kuvia ja kuulla, miten prosessi eteni, alkaen suunnitteluvaiheesta valmiiseen projektiin!
-Toimittaja/urakoitsija? Olisimme todella kiitollisia, jos joku tietää yrityksiä, jotka työskentelevät massiivipuutalon parissa!
Näyttää myös siltä, että Ruotsi on hieman moderneempi ja edistyneempi massiivipuun suhteen kuin Norja - ainakin sellaisen käsityksen olen saanut. Että Ruotsissa on todella enemmän massiivipuutaloja kuin Norjassa.
Joka tapauksessa, useimmat näkemäni kuvat näistä taloista ovat jotenkin todella kauniita, ja ne sulautuvat niin hienosti ympäröivään luontoon.
Kiitos paljon etukäteen!
Terveisin,
Sandra
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 982 viestiä
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 982 viestiä
Hirsitalo ehkä?
Oletan, että tarkoitat KL-puuta (ristiinliimattua). Sitä on käytetty rakentamiseen melko paljon Ruotsissa. Hienoa, että niiden toleranssi on noin +- 1 mm lohkoissa.
Esimerkiksi Martinsons, Setra ja Moelven valmistavat.
Oletan, että tarkoitat KL-puuta (ristiinliimattua). Sitä on käytetty rakentamiseen melko paljon Ruotsissa. Hienoa, että niiden toleranssi on noin +- 1 mm lohkoissa.
Esimerkiksi Martinsons, Setra ja Moelven valmistavat.
Olet todennäköisesti oikeassa, että sitä kutsutaan hirsitaloksi!S sinuslinus sanoi:
Kuten mainitsin, en tiedä paljoa talonrakennuksesta, mutta miksi on hienoa, että "toleranssi on noin +- 1 mm lohkoissa"?
Täytyy googlata lisää hirrestä ja katsoa, saanko siitä enemmän tietoa, kiitos!
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 982 viestiä
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 982 viestiä
Nyt olen hämmentynyt.
Hirsitaloja on rakennettu tuhansia vuosia. Ja voi rakentaa myös uudistuotantoa. On talonvalmistajia, jotka rakentavat modernisoidusti/koneellisesti, ja sitten on kirvesmiehiä, jotka veistävät perinteisesti.
CLT-puu on moderni rakennustapa, jossa puu ristiinliimataan suuriksi paneeleiksi, joita käsitellään CNC-koneilla erittäin tarkasti. Nämä paneelit tai lohkot nostetaan paikoilleen ja ruuvataan yhteen.
En tiedä, mitä ajatteletkaan?
Hirsitaloja on rakennettu tuhansia vuosia. Ja voi rakentaa myös uudistuotantoa. On talonvalmistajia, jotka rakentavat modernisoidusti/koneellisesti, ja sitten on kirvesmiehiä, jotka veistävät perinteisesti.
CLT-puu on moderni rakennustapa, jossa puu ristiinliimataan suuriksi paneeleiksi, joita käsitellään CNC-koneilla erittäin tarkasti. Nämä paneelit tai lohkot nostetaan paikoilleen ja ruuvataan yhteen.
En tiedä, mitä ajatteletkaan?
Se, mikä on vaikeaa, on pärjätä isolointivaatimusten kanssa. Sitten siitä tulee kallista.
Taloja massiivisista puupalikoista:
https://www.byggahus.se/bygga/husdrommar-tvingas-riva-bygger-nytt-lego
https://www.byggahus.se/bygga/husdrommar-tvingas-riva-bygger-nytt-lego
Viimeksi muokattu:
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 10 256 viestiä
Katso Isotimber!
Olemme asuneet täällä pian vuoden, ja se toimii täsmälleen niin hyvin kuin on tarkoitettu.
He myyvät paljon Norjaan, ja se täyttää eristysvaatimukset ilman ongelmia.
Olemme asuneet täällä pian vuoden, ja se toimii täsmälleen niin hyvin kuin on tarkoitettu.
He myyvät paljon Norjaan, ja se täyttää eristysvaatimukset ilman ongelmia.
Tarkoitatko ehkä CLT-puuta? Ristikkäin liimattuja puuelementtejä, joita voidaan saada kaikissa mahdollisissa muodoissa ja kooissa. Ruotsin suurimmat valmistajat ovat Martinssons, Moelven ja Setra. Tunnen muutamia yrityksiä, jotka rakentavat ja asentavat erittäin paljon rakennuksia CLT:stä ja tavallisesta liimapuusta. Lähetä pm, jos haluat joidenkin numeroita.
Mukava lukea tämä, sillä täällä oli ketju ei niin kauan sitten, joka käsitteli sitä, että oli vaikeaa saavuttaa eristysvaatimukset puuseinillä.R Robert-san01 sanoi:
Kerro mielellään lisää talosta
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 10 256 viestiä
Runko on 30cm Isotimber ja 6cm CLT. Ulkopuoli verhoiltu vanerilla, naularimoilla ja vaakasuoralla liimapuupaneelilla. Ei ole mitään rankoja missään, joten kylmäsiltoja ei ole.torbeno sanoi:
Muistan, että U-arvo oli 0,24.
Ennuste energian kulutuksesta näyttää olevan noin 4500 kWh/vuosi 257m2 A-lämpötilassa.
Runko välikattoineen, kattokannattimineen ja ikkunoineen/oviaukkoineen maksoi noin 1,3. Tämä on talon + 65m2 autotallin osalta.
Ei kooauksia missään? Koko talo on vain yksi iso runko/kylmäsilta? Tai olenko ymmärtänyt väärin, mitä isotimber on?R Robert-san01 sanoi:Runko on 30cm Isotimber ja 6cm CLT. Ulkopuoli verhottu vanerilla, naulalistoilla ja vaakasuoralla liimapuupaneelilla. Ei ole missään koolauksia, joten kylmäsiltoja ei ole.
Muistelen, että Umedel oli 0,24.
Energiankulutuksen ennuste näyttäisi olevan noin 4500 kWh/vuosi 257m2 A-alueella.
Runko välipohjalla, kattorakenteet ja ikkunat/ovet maksoivat noin 1,3. Tämä on talolle + 65m2 autotalli.
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 10 256 viestiä
Mutta voiko sitä kutsua massiiviseksi?
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 10 256 viestiä
Tämä viittaa todennäköisesti perinteisiin hirsirakennuksiin. KL-elementit ovat vain runko (+ eristys), joka voidaan päällystää valitulla(?) julkisivulla. Joten luulisin, että nämä talot näyttävät yleisesti ottaen tavallisilta taloilta.bunni sanoi: