D
Hei,

Olen harkitsemassa markiisin asentamista eteläpuolelle. Markiisin tulee olla 500-600 cm, ja ulottuma 300-350 cm. Minulla on tasakatto, jossa on räystäs, joten luonnollista olisi asettaa markiisi (70-80 kg) räystäälle.

Epäilen, että seinä (ikkunoilla), jolla kattopalkit ovat, on alimitoitettu. Näen mm. halkeamia sisäpuolella ikkunoiden kohdalla, jotka todennäköisesti johtuvat siitä, että katto on liian raskas seinälle, jotta olisi varaa kiinnittää markiisi. Erityisesti ottaen huomioon, että räystäällä voi olla paljon voimia näin ison markiisin kanssa.

Siksi harkitsen, voisinko sen sijaan hitsata tukipalkin, jossa on kaksi jalkaa, joka "tukee" räystästä vasten (katso luonnos). Mietin, mitä mittoja tarvitsisin tällaiselle tukipalkille, jonka jänneväli on 500-600 cm. Leikkausvoimat voin hoitaa pienillä tuilla talosta.

Mitä mieltä olette?

musta: räystäs
lila: suunniteltu rakenne

• Lila överliggare med två ben, spännvidd 500-600 cm, höjd 240 cm, monterad på svart takfot, illustrerar stödstruktur för markis.
Viimeksi muokattu:
D
Tältä julkisivu näyttää:

• Tumma, modernin talon julkisivu, jossa valaistu terassi ja suuria ikkunoita.
Tapani mukaisesti katkaisen langan ja esitän uteliaan kysymyksen:-)

Minkä markiisin sen kokoisena kannattaa ostaa saadakseen oikeanlaatuista vastinetta rahalle? Mietin markiisien hankintaa. Mutta minulla ei ole aavistustakaan, mistä pitäisi aloittaa katsominen.

D
En ole päässyt vielä niin pitkälle, mutta on x määrä ketjuja, jotka keskustelevat juuri tästä asiasta. Kokeile käyttää hakutoimintoa ylhäällä. Hae sanalla markis ja lue ketjujen alkuosat.

Luultavasti valitsen halvan Hornbachista.

Onnea matkaan!

D
Joku?

D Derbyboy sanoi:
Joku?
Hornbachilla on. niin suuria ja moottorilla sitten. Tällaisella on hyvä jäykkä käännettäessä kiinnityksessä, minulla on 6X3,5 metrin ja 4 kiinnitystä läpivietävällä 16 mm kierteellä sivulla + hieman vahvistusta sisäpuolella. Konsolit markiisin kiinnitykseen ovat noin 150 mm ja 100 mm reikien välillä.
Markiisin kantopalkki on 40 mm neliö ja kestää vääntömomentin, joten 50X50 neliö kestää varmasti, kiinnikkeet voidaan kiinnittää hitsaamalla 6 mm levypala, ja se toimii hyvin. Tolppien tulisi olla 50 X 50 mm ja hitsattu kokonaan ylälinjaan. Muutama ( 5 kpl ) seinään, jotta se ei kaadu ulospäin.

D
50x50 siis, godstjocklek?

D Derbyboy sanoi:
50x50 alltså, godstjocklek?
6 mm riittää hyvin ja mieluiten galvanoitu, mutta galvausta on vähän vaikea hitsata, se palaa helposti galvassa. Joten tavallinen teräs/rauta, joka maalataan ruostesuojamaalilla ja sitten haluamallasi värillä.. Älä unohda, että pylväillä tulee olla jalusta noin 10x10 cm ja kiinnitettävä terassiin.

D
Kiitos, en aio kiinnittää sitä tralliin, vaan valaa perustukset trallin alle. Kallio pinnassa noin 80 cm trallista alapuolella. Tällä tavoin voin saada rakenteen erittäin jäykäksi, eli minimoida työntö taloa kohti ja ulospäin.

D Derbyboy sanoi:
Kiitos, en aio kiinnittää sitä lautaan, vaan sen sijaan valan perustuksen laudan alle. Kallio näkyvissä noin 80 cm laudan alapuolella. Tällä tavalla voin saada rakenteen erittäin jäykäksi, eli minimaalinen liike taloon päin ja ulospäin.
Muutamia 16-rautaa kallioon, jotka valetaan betoniin, ja jotain, joka kulkee ylös tolpan sisään valun aikana.

D
Äh, teen kaksi valumuottia ja sitten asetan jalkani betoniin. Kun olen kyllästynyt, otan esiin kulmahiomakoneen.

10-12mm raudoitus teräs riittää. Voin tehdä muotin 40x40 ja 50 korkeaksi.

D Derbyboy sanoi:
Äh tee kaksi valumuottia ja sitten asetan jalat betoniin. Kun kyllästyn, otan kulmahiomakoneen esiin.

Riittää 10-12mm harjateräs. Voin tehdä muotin 40x40 ja 50 korkeaksi
Varmaan hyvä siitä tulee.

D
Täytyy vain löytää joku, joka osaa hitsata :)

D Derbyboy sanoi:
Täytyy vain löytää joku, joka osaa hitsata :)
Ja tehdä se paikan päällä, ennen kuin se pystytetään, vaikea kuljettaa sellaista rakennelmaa. Varmista vain, että palkin ja pylvään välinen kulma on täsmälleen 90 astetta ja että ne linjautuvat suoraan alas.

Fairlane
Yläpuolella ikkunan paksu puupalkki, johon markiisikannattimet kiinnitetty.

Näin se on asetettu minun luonani, eli tukeva sääntö, johon raudat ovat kiinnitettyinä. Se on tietysti täysin erilainen rakenne, mutta ehkä se antaa käsityksen siitä, kuinka vankka rakenteesi tulee olla. Tässä tapauksessa markiisit ovat olleet siinä säännössä useita vuosia ja se ei näy lainkaan. Edelliset markiisit valitettavasti rikkoutuivat tuulessa. Nyt minulla on 5x3 Hornbachilta, jonka asensin viime vuonna. Aion täydentää sitä 4x3 vieressä. Luulen, että maksoin noin 6000 siitä viime vuonna ja olen tyytyväinen. Sen pitäisi kestää tuulta luokan 2 mukaan, mikä on hyvä hintatasolle. Aion lisätä toisen ja sitten auringonsensorin ja tuulisensorin, jotta en joudu ohjaamaan itse.

• Tykkään
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.