Asun vanhemmassa 1,5-kerroksisessa talossa, joka on rakennettu vuonna 1981. Ajattelin keväällä vaihtaa kattomme, joka koostuu tällä hetkellä Planja TP-peltistä ja masoniitista. Uusi katto tulee koostumaan raakapontista, kattohuovasta ja betonitiilistä.

Lisäpainoa tulee noin 35 kg/m2 enemmän kuin mitä minulla on tällä hetkellä. Olen onnistunut saamaan kattotuolipiirustukset talosta, joka on rakennettu 2008 saman talovalmistajan toimesta. Tässä talossa on kevyt aluskatejärjestelmä betonitiilillä. Luulen, että raakapontin paino on vähäpätöinen.

Kattotuolini näyttävät rakenteellisesti lähes samoilta kuin uudemmassa talossa, samat mitat ja puutavaramitat lukuun ottamatta hanbjälkeä. Minun hanbjälkeni koostuu kahdesta 34*70, jotka on naulattu sivuilta. Uudemmassa talossa on hanbjälke 45*120, joka kiinnitetään naulalevyillä.

Suurin ero on puutavaran laadussa. Kattotuolini on rakennettu puutavaralaadusta Ö ja uudemman talon kattotuolit on rakennettu K30, K24 ja K12. Ainoa, mitä olen löytänyt netistä, on että Ö tarkoittaa muuta puuta luokituksessa.

Tietääkö kukaan, kuinka suuri ero on Ö-puun ja K30-puun välillä? Tai tietääkö joku, mistä löytyy taulukko tai vastaava.

Jos on tarpeen, kuinka voin helpoiten vahvistaa kattotuoliani kestämään lisäpainon?

Tällä hetkellä yläkerta on viimeistelemätön, mutta se aiotaan sisustaa tulevaisuudessa. Silloin minun täytyy tehdä takorakenteiden salaus niin, että ne mahtuvat eristyksen sisään. Jos teen tämän salauksen naulalevyillä, voisiko se riittää vahvistukseksi kattotuoleilleni?

Tulipa pitkä ensipostaus.

/Christian

Ola78
Ota yhteyttä suunnittelijaan ja pyydä häntä katsomaan kattotuolejasi. He voivat laskea sen ja mahdollisesti antaa ehdotuksia siitä, miten voit tehdä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.