Hei!

Aiomme purkaa yhden seinän muuttaaksemme keittiön pohjapiirroksen. Seinä on rakennettu pystypuista, paneloitu 2".

Talo on rakennettu aikaisin 50-luvulla, yhdessä kerroksessa ja kellarilla (sutteräng). Liitän mukaan piirustuksen ja kuvan. Piirustuksessa kattotuolien ja palkkien kohdalla on merkitty kantava puu. Mikä on sen tehtävä?

Voisiko joku arvioida piirustuksen ja kuvan perusteella, onko seinällä jokin kantava tehtävä?

(Seinän, joka puretaan, on merkitty punaisella nuolella.)

• Rakennuksen pohjapiirros, jossa näkyy kattotuolit ja palkit. Punainen nuoli osoittaa purettavaa seinää. Bärlina merkitty.
  • Pohjapiirustus, joka näyttää 50-luvulla rakennetun yksikerroksisen talon layoutin ja punainen nuoli osoittaa purettavan seinän sijainnin.
  • Seinä vanhasta paneelista, osittain irronneita lautoja ja sähköjohdot näkyvät. 50-luvun talon keittiön seinä purettavaksi.
Spontaanisti sanoisin ei, sillä seinällä ei ole kantavaa toimintoa.
PAITSI tukena kannattimelle.

Toisin sanoen pitäisi olla ok purkaa "ylhäältä" piirustuksessa, noin 15 cm ennen kantajaa.
Kantaja puolestaan tukee kattotuoleja. Jos heikennät sen kantavuutta, katto voi notkahtaa tai pahimmassa tapauksessa romahtaa.

On hyvä kysyä rakennusinsinööriltä eikä vain tuntemattomalta tyypiltä foorumilla. Minua on vaikeampi laittaa vastuuseen, kun talo on romahtanut :)
Lisäksi voi auttaa nähdä seinä todellisuudessa, koska vanhemmissa taloissa osa rakenteista on usein muuttunut rakennusajasta lähtien. Ehkä kantaja sijaitsee nykyään korkeammalla piirustuksessa tai se oli rakennettu alun perinkin näin, koska jokin muu rakennusosa oli tiellä??

/ Fredrik

/ Fredrik

Olen varmaankin tehnyt kuten yllä, ja poistanut seinän kantavaan palkkiin asti.

Kiitos vastauksista! Ennen kuin seinä puretaan, tulee ammattilaisen tarkistaa se, jotta ei tule virheitä. Ensimmäisessä piirroksessa (myös kuvassa) näkyy, että savupiipulla on ikään kuin 3 pystysuoraa porrasta, siivekkeet olen kuvitellut niitä kutsuttavan. Viimeinen "siiveke" näyttää olevan tiilirivi rappauksella. Voisiko se olla kantavan palkin tuki? Siinä tapauksessa koko puuseinä pitäisi voida purkaa savupiippuun asti?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.