2 519 lukukertaa ·
14 vastausta
3k lukukertaa
14 vastausta
Maanvajoama 80-luvun talossa?
Ostimme talomme (1,5 kerrosta) noin 9 vuotta sitten. Talo on 80-luvun alussa rakennettu elementtitalo, sijaiten vanhalla metsäpläntillä/suomaalla. Uusi asuinalue keskustassa nousi esille noin 20-25 talolla. Talojen rakentaminen oli vähän niin ja näin. Kuulemani mukaan alue rakennettiin melko nopeasti eikä talojen rakenne ollut optimaalinen. Mutta, kauniita taloja ja toimivia, vaikka joitain kysymysmerkkejä rakentamisen osalta.
Muuton jälkeen huomasimme, että erään huoneen lattia oli epätasainen. Huone sijaitsee nurkassa, ja kun huoneeseen astuu, tulee heti hieman huono olo. Lattia nousee hieman huoneeseen astuttaessa. Lattian kaltevuus on selvästi havaittavissa. Kokemukseni on, että lattian kaltevuus lisääntyy koko ajan. Korkein kohta on ulkoseinän vieressä. Viime viikolla olen kokenut, että koko alakerran lattia sekä nousee että laskee. Tietyissä kohdin taloa näkyy pieniä "harjanteita" ja laaksoja. En ole mitannut vesivaa'alla tarkalleen, kuinka monta senttimetriä eroa on, mutta yritän löytää pitkän vesivaa'an viikonlopun aikana mitatakseni. Valitettavasti minulla ei ole käytettävissäni laservaa'aa, joka olisi ollut hyvä tutkia, miten kaltevuus on muualla talossa.
Olen huolissani talon painumista... Talo on rakennettu betonilaatalle. Meillä on pieni maakellari, noin 1,5x1,5 m, jonka kansi on autotallissa. Maakellaria emme ole koskaan käyttäneet.
Tonttimme on noin 800 neliömetriä, ja nurmikkokin on hyvin epätasainen, pieniä "kumpareita" ja laskeneita alueita siellä täällä. Ei ole häirinnyt meitä merkittävästi.
Asumme Norrbottenissa ja tämä talvi on ollut erittäin kylmä, useita jaksoja päivien/viikkojen ajan lämpötilan ollessa alle -30 astetta. Paljon lunta.
Olen alkanut kyllästyä tilanteeseen lattian osalta siinä nurkkahuoneessa, mutta myös siihen tosiseikkaan, että muuallakin talossa lattia alkaa olla epätasainen. Yläkerrassa epätasaisuuksia ei huomaa yhtä paljon.
Palkkasimme Anticimexin ennen talon ostoa. He mainitsivat, että lattia narisee, mikä se toki tekeekin. Mutta muuten en muista, että painumista olisi käsitelty. Ei ole mitään kelluvaa laminaattilattiaa tai vastaavaa, joka olisi epätasainen, monessa huoneessa on muovimatto ja tuntuu siltä, että kyseessä on tukeva lattia, joka kallistuu ja taipuu.
Voisikohan kyseessä olla painuminen? Kuinka huolissaan pitäisi olla? Joinain päivinä tekee mieli tasata talo maan tasalle tai muuttaa pois. Toisina päivinä ajattelee, kuinka hyvin lapsilla on täällä talossa ja asuinalueella, joka on sopivalla etäisyydellä koulusta ja muista mukavuuksista. Sopivan rauhallinen, mutta kuitenkin lähellä kaikkea.
Olemme Folksamissa, Villavakuutus Stor, mutta ymmärtääkseni mikään vakuutusyhtiö ei korvaa painumavaurioita talossa.
Ajatuksia ja ideoita siitä, mitä kannattaisi tehdä?
Lisäys:
Jos se voi vaikuttaa, palkkasimme puunkaatoyrityksen kesällä 2022 kaatamaan suuren männy ja kaksi koivua, jotka olivat tontilla. Voisikohan se olla vaikuttanut maa-/vesikoostumukseen jollain tavalla?
Muuton jälkeen huomasimme, että erään huoneen lattia oli epätasainen. Huone sijaitsee nurkassa, ja kun huoneeseen astuu, tulee heti hieman huono olo. Lattia nousee hieman huoneeseen astuttaessa. Lattian kaltevuus on selvästi havaittavissa. Kokemukseni on, että lattian kaltevuus lisääntyy koko ajan. Korkein kohta on ulkoseinän vieressä. Viime viikolla olen kokenut, että koko alakerran lattia sekä nousee että laskee. Tietyissä kohdin taloa näkyy pieniä "harjanteita" ja laaksoja. En ole mitannut vesivaa'alla tarkalleen, kuinka monta senttimetriä eroa on, mutta yritän löytää pitkän vesivaa'an viikonlopun aikana mitatakseni. Valitettavasti minulla ei ole käytettävissäni laservaa'aa, joka olisi ollut hyvä tutkia, miten kaltevuus on muualla talossa.
Olen huolissani talon painumista... Talo on rakennettu betonilaatalle. Meillä on pieni maakellari, noin 1,5x1,5 m, jonka kansi on autotallissa. Maakellaria emme ole koskaan käyttäneet.
Tonttimme on noin 800 neliömetriä, ja nurmikkokin on hyvin epätasainen, pieniä "kumpareita" ja laskeneita alueita siellä täällä. Ei ole häirinnyt meitä merkittävästi.
Asumme Norrbottenissa ja tämä talvi on ollut erittäin kylmä, useita jaksoja päivien/viikkojen ajan lämpötilan ollessa alle -30 astetta. Paljon lunta.
Olen alkanut kyllästyä tilanteeseen lattian osalta siinä nurkkahuoneessa, mutta myös siihen tosiseikkaan, että muuallakin talossa lattia alkaa olla epätasainen. Yläkerrassa epätasaisuuksia ei huomaa yhtä paljon.
Palkkasimme Anticimexin ennen talon ostoa. He mainitsivat, että lattia narisee, mikä se toki tekeekin. Mutta muuten en muista, että painumista olisi käsitelty. Ei ole mitään kelluvaa laminaattilattiaa tai vastaavaa, joka olisi epätasainen, monessa huoneessa on muovimatto ja tuntuu siltä, että kyseessä on tukeva lattia, joka kallistuu ja taipuu.
Voisikohan kyseessä olla painuminen? Kuinka huolissaan pitäisi olla? Joinain päivinä tekee mieli tasata talo maan tasalle tai muuttaa pois. Toisina päivinä ajattelee, kuinka hyvin lapsilla on täällä talossa ja asuinalueella, joka on sopivalla etäisyydellä koulusta ja muista mukavuuksista. Sopivan rauhallinen, mutta kuitenkin lähellä kaikkea.
Olemme Folksamissa, Villavakuutus Stor, mutta ymmärtääkseni mikään vakuutusyhtiö ei korvaa painumavaurioita talossa.
Ajatuksia ja ideoita siitä, mitä kannattaisi tehdä?
Lisäys:
Jos se voi vaikuttaa, palkkasimme puunkaatoyrityksen kesällä 2022 kaatamaan suuren männy ja kaksi koivua, jotka olivat tontilla. Voisikohan se olla vaikuttanut maa-/vesikoostumukseen jollain tavalla?
Viimeksi muokattu:
No jaa. Nyt ei pysty näkemään mitään johtuen suuresta määrästä lunta.D Drburr sanoi:
Nurkkien kohdalla on hieman rapistunut, mutta se johtui siitä, että edellinen omistaja antoi sadeveden valua suoraan alas syöksytorvista. Ei ollut mitään kunnollista ohjausta/poistumista.
En tiedä, olenko nähnyt mitään halkeamia sokkelissa. En ole varmaankaan kiinnittänyt siihen huomiota.
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 592 viestiä
Niin vanhaan taloon oli ajatellut/uskonut, että kaikki painumat olisivat jo tapahtuneet, mutta kuten mainitsit, vesi, puut ja muut asiat voivat vaikuttaa maaperän olosuhteisiin.
Joko mittaat sen itse tai kutsut jonkun paikalle, mutta ajattelen, että haluaisi mitata, kuinka suuria ongelmat ovat aluksi.
Sitten voi aloittaa keskustelun asiantuntijan kanssa siitä, miten ne voidaan korjata.
Jos maa liikkuu, on myös kysymys siitä, jatkuuko se vai onko se pysähtynyt.
Voisiko siellä olla joku maanalainen notko? Onko lähellä joku joki, joka voi ohjata vettä uudella tavalla jne.? Onko joillain naapureilla sama ongelma?
Jos maaperäongelmat eivät ole pysähtyneet, ei varmaan kannata korjata perustuksia ennen kuin ne ongelmat on ratkaistu, ajattelen?
Joko mittaat sen itse tai kutsut jonkun paikalle, mutta ajattelen, että haluaisi mitata, kuinka suuria ongelmat ovat aluksi.
Sitten voi aloittaa keskustelun asiantuntijan kanssa siitä, miten ne voidaan korjata.
Jos maa liikkuu, on myös kysymys siitä, jatkuuko se vai onko se pysähtynyt.
Voisiko siellä olla joku maanalainen notko? Onko lähellä joku joki, joka voi ohjata vettä uudella tavalla jne.? Onko joillain naapureilla sama ongelma?
Jos maaperäongelmat eivät ole pysähtyneet, ei varmaan kannata korjata perustuksia ennen kuin ne ongelmat on ratkaistu, ajattelen?
Onko sokkeli eristetty ulkopuolelta? Muutenhan painuma ilmenisi siellä, seurauksena suuria halkeamia. Muuten on varmaan tehtävä kuten klaskarlsson kirjoittaa yllä, kutsua asiantuntija. Vaikka jos ei muuta, niin nukkuakseen yöt paremmin.rubus arcticus sanoi:
Hmm. Nyt en voi nähdä mitään, koska on erittäin paljon lunta.
Nurkat ovat hieman rappeutuneet, mutta se johtuu siitä, että edellinen omistaja antoi sadeveden vain valua suoraan alas syöksytorvista. Ei ollut kunnollista vedenohjausta.
En tiedä, olenko nähnyt halkeamia sokkelissa. En ole varma, olenko kiinnittänyt huomiota siihen..
klaskarlsson sanoi:
Sitten voi aloittaa keskustelun asiantuntijan kanssa siitä, miten ongelmaa voi korjata.
Jos maa liikkuu, kysymys on myös siitä, jatkuuko se vai onko se pysähtynyt.
Voisiko se olla jokin maanalainen nielu? Onko lähellä jokin joki, joka voisi lähettää vettä jollekin uudelle reitille jne? Onko kenelläkään naapureista samaa ongelmaa?
Olen etsinyt pitkää vesivaakaa, mutta en ole onnistunut löytämään sitä. Olen tutkinut taloa ja tuntenut/katsellut, missä kohtaa lattia on epätasainen ja mihin suuntiin se kallistuu.klaskarlsson sanoi:
Niin vanhassa talossa olisi ajatellut/uskonut, että kaikki painumat olisi jo ohi, mutta kuten mainitsit, vesi, puut ja muut asiat voivat vaikuttaa maaperäolosuhteisiin.
Joko mittaamalla itse tai ottamalla jonkun paikalle, ajattelen, että aluksi halutaan mitata, kuinka suuria ongelmat ovat.
Sitten voi aloittaa keskustelun asiantuntijan kanssa siitä, miten ongelmaa voi korjata.
Jos maa liikkuu, kysymys on myös siitä, jatkuuko se vai onko se pysähtynyt.
Voisiko se olla jokin maanalainen nielu? Onko lähellä jokin joki, joka voisi lähettää vettä jollekin uudelle reitille jne? Onko kenelläkään naapureista samaa ongelmaa?
Jos on maaperäongelma, joka ei ole pysähtynyt, ei varmaan kannata korjata perustusta ennen kuin ne ongelmat on korjattu, ajattelen?
Ei lähellä olevaa jokea tai muuta vesistöä. Kuitenkin tämä maasto on alun perin erittäin märkä, vanhaa kosteikkoa/suomaata, ennen kuin alue muuttui asuinalueeksi varhain 80-luvulla. En voi vastata maanalaisista nieluista, mutta koska maa on märkä, voi olla nieluja maassa. Voin kuvitella, että valmistelu ei ollut 100% ennen kuin talot rakennettiin tälle alueelle.
En tiedä tilanteesta naapureidemme osalta. Olemme viime vuosina kokeneet jonkin verran ongelmia puutteellisella viemäröinnillä ja huonolla vedennousulla yhdessä kylpyhuoneessa. Naapuri, joka asuu viereisessä talossa, on myös kokenut ongelmia, heidän ongelmansa ovat jatkuneet pidempään kuin meidän ongelmamme. En osaa sanoa epätasaisista lattioista talossa, en ole kysynyt.
Mitä tarkoitat ulkopuolelta eristetyllä sokkelilla? En tiedä, olenko nähnyt halkeamia sokkelissa. Sokkeli on rapautunut vähän kaikissa kulmissa. Mutta se johtui siitä, että edelliset omistajat eivät olleet asentaneet vedenpoistoputkia syöksytorvista. Kaikki vesi kerääntyi talon perustalle, mikä aiheutti rapautumista/kulumista sokkelille juuri syöksytorvien kohdalla.D Drburr sanoi:
Nyt maassa on suuri lumimäärä, joten sokkeli ei varmaankaan ole näkyvissä ennen huhtikuun loppua (asun Norrbottenissa).
Kulutusrakennuksessa (sisältää autotalli, pannuhuone, pesutupa ja varasto) on maalatussa betonilaatassa jonkin verran halkeamia. Halkeamat ovat olleet siinä siitä lähtien kun ostimme talon.
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 592 viestiä
Kuullostaa siltä, että ehkä kannattaisi tarkistaa, miten veden valunta ja salaojitus talon/talojen ympäriltä toimii. Tämä on ollut kostea vuosi, joten ei ole mahdotonta, että maa nousee/laskee hieman enemmän. Mutta juuri koska kyseessä on pientaloryhmä, voisi olla jotain, mitä te naapurit voisitte yhdessä tutkia, kun routa on lopulta hellittänyt?rubus arcticus sanoi:
Olen etsinyt pitkää vatupassia, mutta en ole onnistunut löytämään sitä. Olen käynyt läpi talon ja kokeillut/katsellut missä lattia on epätasainen ja mihin suuntaan se kallistuu.
Ei ole läheistä jokea tai muuta vesistöä. Sen sijaan tämä maa on alun perin erittäin märkä, vanhaa märkää maata/suomaata, ennen kuin alueesta tuli pientaloalue 80-luvun alussa. Maanalaisesta painaumasta en osaa sanoa, mutta koska maa on kosteaa, voi olla, että maassa on painaumia. Voin kuvitella, että valmistelu ei ollut 100-prosenttisesti tehty ennen kuin talot rakennettiin tälle alueelle.
En tiedä, mikä tilanne on naapureillamme. Viime vuosina meillä on ollut vähän ongelmia puolittaisista tukoksista ja huonosta viemäröinnistä yhdessä kylpyhuoneessa. Naapuri, joka asuu viereisessä talossa, on myös kohdannut ongelmia, heidän ongelmansa ovat kestäneet pidempään kuin meidän. Epätasaista lattiaa talossa en tiedä, en ole kysynyt.
Mitä tarkoittaa ulkoa eristetty sokkeli? En tiedä, olenko nähnyt halkeamia sokkelissa. Siellä on rapistunut hieman perustuksessaan/sokkelissa jokaisessa nurkassa. Mutta se johtui edellisestä omistajasta, joka ei asentanut mitään vedenpoistojärjestelmiä syöksyputkille. Kaikki vesi kerääntyi talon perustukselle, mikä aiheutti rappeutumista/kulumista sokkelissa juuri siellä, missä syöksyputket olivat sijoitettu.
Nyt maassa on massoittain lunta, joten sokkeli tuskin on näkyvissä ennen huhtikuun loppua (asumme Norrbottenissa).
Talomme talousosassa (jossa on autotalli, pannuhuone, pesutupa ja varasto) on joitakin halkeamia maalatussa betonilaatassa. Halkeamat ovat olleet siellä siitä lähtien, kun ostimme talon.
Joo, se onkin hyvä idea.klaskarlsson sanoi:
Kuulostaa siltä, että täytyy ehkä katsoa, miten talon ympäriltä kulkee veden virtaus ja viemäröinti. On ollut märkä vuosi tänä vuonna, joten ei ole mahdotonta, että maa nousee/laskee hieman enemmän.
Mutta kun kyseessä on ryhmä omakotitaloja, niin kuulostaa siltä, että teidän naapureiden kannattaa ehkä yhdessä tarkistaa asia, kun routa on poistunut?
Minä ja kumppanini olemme ideoineet ja tällä hetkellä tuntuu siltä, että haluamme luopua tästä talounelmasta... Ei ole kysymys siitä, että kun olemme mittailleet ja tutkineet talon, se ei voi olla muuta kuin maaperän vajoaminen. Talo selvästi kallistuu/laskee toiseen suuntaan. Ei ole ihme, kun otetaan huomioon, miltä ympäröivä maa näyttää. Olen lukenut vaihtoehdoista ja mahdollisuuksista korjata vajoamisongelmaa. Totta kai, sen korjaaminen ei ole mahdotonta, mutta on suuri riski, että talo ja maa alkavat liikkua enemmän tulevina vuosina (jopa kymmeninä vuosina). Lähes 10 vuoden aikana, kun olemme asuneet täällä, on ilmentynyt monia outouksia talossa. Ostettaessa olimme "nuoria ja sinisilmäisiä". Ostettaessa olimme iloisia löytääksemme kauniin talon perheellemme, johon kuuluu kaksi aikuista ja yksi vuoden ikäinen lapsi. Nykyään kaksi aikuista ja kaksi kouluikäistä lasta. Täällä missä asumme on tällä hetkellä suuri kysyntä asunnoista. On mahdollista myydä talo ja ostaa jotain parempaa. Vaurioiden korjaaminen on uskomattoman laaja työ. Kyse ei ole vain viemäröinnistä ja maaperän vahvistamisesta, todennäköisesti viemäriputket täytyy vaihtaa. Projekti, jota emme odottaneet meidän olevan pakotettu ottamaan nyt.
Pidän talosta erittäin paljon ja meillä oli suunnitelmia, kuinka molemmat lapsemme kasvaisivat täällä. Tuntuu kuin luopuisi unelmasta, mutta samalla täytyy ajatella realistisesti. Kun kävelen talossa, mitä enemmän kuljen täällä, sitä enemmän tunnen, kuinka kaikki on vino ja kiero joka puolelta.
Seuraavan asuntokaupan yhteydessä tiedämme varmasti, mitä merkkejä pitää tarkkailla.
En tiedä, miten muut olisivat tehneet, mutta minulla on vain huono aavistus, vaikka olisin mielelläni jäänyt asumaan täällä.
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 592 viestiä
Kolmas talo onkin sitten paras, vai miten se sanonta menee?rubus arcticus sanoi:
Joo, se on kyllä idea.
Minä ja kumppanini olemme miettineet ideoita, ja tällä hetkellä tuntuu siltä, että haluamme luopua tästä talounelmasta... Ei ole mitään puhetta asiasta, mitattuamme ja käytyämme taloa läpi, se ei voi olla muuta kuin perustuksen vajoaminen. Talo kallistuu/vajoaa selvästi toiselle puolelle. Ei mikään ihme, kun ottaa huomioon, miltä ympäröivä maa näyttää.
Olen lukenut vaihtoehdoista ja mahdollisuuksista korjata perustuksen vajoaminen. Totta kai, se ei ole mahdotonta korjata, mutta riski on suuri, että talo ja maa liikkuvat enemmän tulevina vuosina (vaikka kymmeniä vuosia). Melkein 10 vuotta olemme asuneet täällä, ja taloon on ilmestynyt monia omituisuuksia. Ostettaessa olimme "nuoria ja sinisilmäisiä". Ostettaessa olimme iloisia, että löysimme kauniin talon perheellemme, johon kuului kaksi aikuista ja yksivuotias. Tänään kaksi aikuista ja kaksi alakouluikäistä lasta.
Täällä missä asumme, asunnoille on tällä hetkellä suuri kysyntä. On mahdollista myydä talo ja ostaa jotain parempaa. Korjaustyöt ovat uskomattoman laajoja. Kyse ei ole pelkästään salaojituksesta ja maanvahvistamisesta, todennäköisesti viemäriputket on vaihdettava. Projekti, jota emme olleet odottaneet tarvitsevamme ottaa vastaan jo nyt.
Pidän talosta todella paljon ja minulla oli suunnitelmia siitä, miten lapsemme kasvaisivat täällä.
Tuntuu siltä, että unelma hylätään, mutta samalla on ajateltava realistisesti. Kävelen talon ympäri, ja mitä enemmän kävelen, sitä enemmän tunnen, kuinka kaikki on vain vinossa ja kallellaan kaikkialle.
Seuraavan talo-ostoksen yhteydessä tiedämme varmasti, mihin merkkeihin kannattaa kiinnittää huomiota...
En tiedä, miten muut olisivat tehneet, mutta minulla on vain huono tunne, vaikka olisin mielelläni jäänyt.
Vaikka silloin onkin kyseessä oikeastaan uudisrakennus...
Jos ette tunne kiinnostusta laajoihin remontteihin, on ehkä parasta alkaa etsiä uutta taloa heti (jos taloudellinen tilanne sallii). Silloin voitte välttää tuntemasta epämukavuutta mahdollisesti vajovassa talossa pidempään kuin tarpeen ja voitte nauttia uudesta, hienosta, vakaasta talosta pidempään 🙂 Antakaa kuitenkin ajan kulua, jotta siitä tulee hyvä. Uuteen taloon tottuu todella nopeasti, kun on löytänyt oikean 😊rubus arcticus sanoi:
Joo, se on kyllä idea.
Minä ja kumppanini olemme ideoineet asioita ja tällä hetkellä tuntuu siltä, että haluamme luopua tästä talounelmasta... Ei ole epäilystäkään siitä, mittaamisen ja talon läpikäynnin jälkeen ei voi olla muuta kuin painuminen. Talo kallistuu/vajoaa selvästi yhdelle puolelle. Ei ole ihmekään, kun ottaa huomioon, miltä ympäröivä maa näyttää.
Olen lukenut vaihtoehdoista ja mahdollisuuksista korjata painuma. Onhan se mahdollista korjata, mutta riski on suuri, että talo ja maa liikkuvat enemmän tulevina vuosina (mahdollisesti kymmeniä vuosia). Melkein 10 vuoden aikana, kun olemme asuneet täällä, talossa on ilmestynyt monia kummallisuuksia. Oston yhteydessä olimme "nuoria ja sinisilmäisiä". Oston yhteydessä olimme iloisia, että olimme löytäneet mukavan talon perheellemme, joka koostui kahdesta aikuisesta ja yksivuotiaasta. Nykyään kaksi aikuista ja kaksi alakouluikäistä lasta.
Täällä, missä asumme, on tällä hetkellä suuri kysyntä asunnoista. Onhan mahdollisuus myydä talo ja ostaa jotain parempaa... Vaurioiden korjaaminen on uskomattoman laaja työ. Ei ole kyse vain salaojituksesta ja maanvahvistuksesta, todennäköisesti viemäriputket täytyy vaihtaa. Projekti, jota emme olleet odottaneet ottaa vastuullemme jo nyt.
Pidän talosta todella paljon ja minulla oli suunnitelmia siitä, miten molemmat lapsemme kasvaisivat täällä.
Tuntuu kuin luopuisi unelmasta, mutta samalla täytyy ajatella realistisesti. Kiertelen talossa ja mitä enemmän kiertelen täällä, sitä enemmän tunnen, kuinka kaikki on vain vinossa ja vinksallaan joka suuntaan.
Seuraavan talon oston yhteydessä tiedämme taatusti, mihin merkkeihin pitää kiinnittää huomiota...
En tiedä, miten muut olisivat tehneet, mutta minulla on vain huono tunne mahassa, vaikka mielelläni asuisinkin täällä.
Mitä enemmän katsoo, sitä enemmän virheitä löytää.mrsnhp sanoi:
Jos ette tunne halua laajoihin remontteihin, voi olla parasta alkaa etsiä uutta heti (jos talous sen sallii). Silloin teidän ei tarvitse kävellä ympäriinsä tuntemassa vastenmielisyyttä mahdollisesti vajoavassa talossa pidempään kuin tarpeellista ja voitte nauttia uudesta, ihanasta ja vakaasta talosta pidempään 🙂 Antakaa kuitenkin aikaa niin, että se onnistuu hyvin. Uuteen taloon tottuu todella nopeasti, kun oikea on löytynyt 😊
Huolimatta kunnon möykystä vatsassa olemme molemmat valmiita myymään. Olimme varautuneet remontteihin, koska talo on hieman yli 40 vuotta vanha eikä aikaisempi omistaja ole tehnyt suurempia remontteja, mutta emme olleet voineet kuvitellakaan, että olisimme tämän laajuisten remonttien edessä. Keittiö- ja kylpyhuoneremontit ovat yksi asia. Asuminen vajoavassa talossa, joka sijaitsee pehmeällä ja epävakaalla maaperällä, on täysin toinen asia. Haluan myydä talon mahdollisimman pian, sillä mitä suuremmat ongelmat, sitä alhaisempi talon arvo. Henkilökohtaisesti olen, päivästä toiseen, vaihtanut mieleni myydäkseni talon seuraavan vuoden aikana (mieluiten nopeammin). Kun ostimme talon, emme välttämättä ymmärtäneet, mitä "vanha" talo tarkoitti. Eikä ollut ihan selvää, mihin tulisi kiinnittää huomiota. Mutta oppii, niin kauan kuin elää.
Ehkä vuokraamme aluksi asunnon. Haluaisin itse rakentaa uuden jo huomenna, mutta tuntuu turvallisemmalta myydä talo ja sitten muuttaa vuokra-asuntoon. Vuokra-aikana voi suunnitella pitkällä aikavälillä tulevaisuutta. Se ei ollut ajatukseni 5 tai 10 vuotta sitten, mutta ehkä se lopulta on hyvä. Kun haluaa, että talo on vakaa ja turvallinen ja kestää monta vuotta, tuntuu paremmalta myydä nyt ja vuokrata, kun suunnittelee tulevaisuuden rakentamista (tai ostaa raikkaampi talo kuin meillä nyt on, eikä sellaista, joka on rakennettu märälle sienelle).
Haluaisin oikeastaan asua tässä talossa ja antaa lasten kasvaa täällä, mutta se ei todellakaan tunnu hyvältä. Ja kun ajattelen tarkemmin, olemme kokeneet joitakin ongelmia vuosien varrella. Yritän ajatella positiivisesti. Täällä, missä asumme, kysyntä asunnoille on korkea ja talojen hinnat ovat nousseet paljon taloudellisesta tilanteesta huolimatta. Myyminen ei toivottavasti ole ongelma.
Ajattelen työtoveria, joka osti todella vanhan talon. Perhe kohtasi vastoinkäymisiä toisensa jälkeen remonttiprosessin aikana, mikä melkein johti avioeroon. Vuosien jälkeen talo ja remontit valmistuivat. Joten on mahdollista voittaa ongelmat ja ratkaista ne, mutta millä hinnalla? En halua, että perhe tai talous menevät romukoppaan. Sehän on kuitenkin "vain talo". Mikä on tärkeintä, vajoava talo vai onnellinen perhe? Ystävälläni oli myös haave kunnostaa vanha 1800-luvun hirsitalo, joka päättyi siihen, että heidän oli pakko purkaa talo ja rakentaa uusi. He vuokrasivat asunnon kahdeksi tai kolmeksi vuodeksi suunnittelu- ja rakennusvaiheen aikana.
This too shall pass. Mikään paha ei tuo mukanaan mitään hyvää. Yritän ajatella positiivisesti.
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 592 viestiä
Voisi ehdottomasti olla oikea ratkaisu vuokrata, jos into "kotoilla" on mennyt, ja lisäksi harkitsette kokonaan uuden rakentamista.rubus arcticus sanoi:
Mitä enemmän katsoo, sitä enemmän virheitä löytää.
Vaikka mahassa onkin iso möykky, olemme molemmat päättäneet myydä. Olimme laskeneet remonttien varaan, kun talo on yli 40 vuotta vanha ja edellinen omistaja ei ollut tehnyt isoja remontteja, mutta emme todellakaan osanneet kuvitella joutuvamme näin laajojen remonttien eteen. Keittiö- ja kylpyhuoneremontit ovat yksi asia. Asua vajoavassa talossa, joka seisoo sienimäisellä ja epävakaalla maalla, on aivan eri asia. Tahdon myydä talon mahdollisimman pian, mitä suuremmiksi ongelmat kasvavat, sitä pienempi arvo talolla on. Henkilökohtaisesti olen yhdestä päivästä toiseen päättänyt myydä talon seuraavan vuoden kuluessa (mielellään nopeammin). Kun ostimme talon, emme ymmärtäneet mitä "vanha" talo tarkoitti. Emmekä oikeastaan tienneet, mihin asioihin pitäisi kiinnittää huomiota. Mutta, oppii niin kauan kuin elää.
Aluksi tulee luultavasti vuokrata asunto. Itse haluaisin rakentaa uuden talon heti huomenna, mutta tuntuu turvallisemmalta myydä talo ja sitten muuttaa vuokra-asuntoon. Vuokra-aikana voi suunnitella pitkän tähtäimen suunnitelmia tulevaisuutta ajatellen. Se ei ollut ajatukseni viisi tai kymmenen vuotta sitten, mutta ehkä se loppujen lopuksi on hyvä asia. Kun ajatellaan, että haluaa vakaan ja turvallisen talon, joka kestää monta vuotta, tuntuu paremmalta myydä nyt ja vuokrata, kunnes suunnittelee tulevaisuuden rakentamisen (tai ostaa tuoreemman talon kuin mitä meillä nyt on, eikä sellaista, joka on rakennettu märälle sienelle).
Haluaisin oikeasti asua tässä talossa ja antaa lasten kasvaa täällä, mutta se ei tunnu hyvältä. Ja kun ajattelen asiaa, meillä on ollut ongelmia vuosien varrella. Yritän ajatella positiivisesti. Täällä, missä asumme, on korkea kysyntä asunnoista ja talojen hinnat ovat nousseet huomattavasti taloudellisesta tilanteesta huolimatta. Myynti ei toivottavasti ole ongelma.
Ajattelen työtoveria, joka osti todella vanhan talon. Perhe kohtasi vastoinkäymisen toisensa jälkeen remonttiprosessin aikana, mikä melkein johti avioeroon. Monien vuosien jälkeen talo ja remontit valmistuivat. Joten totta kai ongelmat voidaan voittaa ja korjata, mutta mihin hintaan? En halua, että perhe tai talous ajautuu pohjamutiin. Sehän on loppujen lopuksi "vain talo". Mikä on tärkeintä, vajoava talo vai onnellinen perhe? Ystävättärelläni oli myös unelma kunnostaa vanha 1800-luvun hirsi, mutta se päätyi siihen, että heidän piti purkaa talo ja rakentaa uusi. He vuokrasivat asunnon kahdeksi tai kolmeksi vuodeksi suunnittelu- ja rakennusvaiheen aikana.
This too shall pass. Ei ole mitään pahaa, joka ei johtaisi johonkin hyvään. Yritän ajatella positiivisesti.
Mutta muistakaa ottaa huomioon myynnin verovaikutus budjetissa, sillä jos ette osta uutta vuoden sisällä, ette voi lykätä mahdollisia myyntivoittoveroja...
Kiitos muistutuksesta verosta!klaskarlsson sanoi:
Voihan ihan oikeasti olla järkevää vuokrata, jos teiltä on kadonnut into "nikkaroida kotona" ja lisäksi harkitsette kokonaan uuden rakentamista.
Mutta muistakaa vain ottaa myynnin verovaikutus huomioon budjetissa, sillä jos ette osta uutta vuotta seuraavan vuoden aikana, ette voi lykätä mahdollisia voittoveroja...
Klikkaa tästä vastataksesi