Hei

Olemme ostaneet lohkotun pienen tilan, asumme Skånessa, Sjöbossa. Ja aiomme rakentaa maakellarin. Avuksi olen ostanut kirjan "Rakentaa maakellarin" kirjoittanut Urpo Nurmisto. Mutta tarvitsisin neuvoja siitä, mitä minun pitäisi ottaa huomioon ja miten minun pitäisi suunnitella maakellari talon viereen ja sisäänkäynnillä keittiöstä. Talomme on rakennettu 1800/1900-luvun vaihteessa. Torpasäätiö, rapattu savitiili tai tiili. Säätiön korkeus on pari porrasta. (Emme ole vielä muuttaneet sisään). Ajatukseni on ensin päästä maanpinnan tasolle pienessä kylmävarastossa – betonilaatalla maassa. Siellä on myös sisäänkäynti ulkoa. Sitten siitä alas maakellarin eteiseen. Korkeustasot ovat hieman ongelmallisia. Kuinka suuria tilojen tarvitsee olla. Ja kuinka eristää ensimmäinen varasto - jos se kannattaa tehdä.

Olen yrittänyt löytää kuvauksia netistä löytämättä yhtään maakellaria, johon on sisäänkäynti talosta - ei maakellaria talon alla.

Maaperä on luonnostaan hyvin salaojittunut. Paljon soraa. Ja ajatus onkin yrittää kaivaa se mahdollisimman syvään.

Kiitollinen neuvoista! Ystävällisesti Henrietta

Mikään ei ole mahdotonta. Voihan olla, että keittiöstä menee portaat kellariin, joten se voisi yhtä hyvin johtaa maakellariin. Mutta siinä on paljon kaivamista. Sitten voi kysyä, kuinka paljon ruokaa siellä kellarissa on tarkoitus säilyttää, ja kuinka usein aiot hakea ruokaa sieltä? Maakellari ei ole kuin jääkaappi, josta haetaan koko ajan tavaraa.

Ju - aiomme kasvattaa omia vihanneksiamme juuri siksi, että syömme niitä valtavasti =O)
Ja ne viihtyvät ja säilyvät parhaiten "maassa".

/Henrietta

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.