Tänä aamuna huomasin reiän betonirapussani. Reikä oli kostea ja sen alla oli suuri määrä märkää "hiekkaa". Mitä on tapahtunut? Voiko kosteus tunkeutua tällä tavalla ja muuttaa betonin hiekaksi?

Olen nähnyt toisen samankaltaisen reiän (mutta pienemmän) kellarini seinässä lattian lähellä. Pitäisikö minun olla huolissani seinän kantokyvystä? Voiko rappauksen takana oleva betoni olla antamassa periksi?

Kellari on vuodelta -37 ja se on salaojittamaton, ainoastaan sisustettu klinkkerillä ja silikaattimaalilla sekä lämmitetty. Joitakin värimuutoksia ja kosteusläpäisyjä on kellarin seinän alaosassa lattiaa vasten.

• Betoniseinän pinta, jossa on kostea reikä; alapuolella märkää hiekkaa ja roskia.
Åsa Lund
Oletko suolannut portaat talvella?

Åsa Lund Åsa Lund sanoi:
Oletko suolannut portaat talvella?
En minä, mutta en tiedä mitä aikaisemmat omistajat ovat tehneet. Olen omistanut talon vain vähän aikaa.

Ajatteletko, että se on suolaräjähdys? Mutta voiko se muuttaa betonin märkään hiekkaan? Ja voiko sitä todella saada kellarin seinään (lämmitetty kellari)?

Jos portaissa on betonia, en usko, että se on muuttunut hiekaksi. Ehkä portaiden takana/alla on hiekkaa, jota vesi on huuhtonut esiin taakse valumalla.

• Tykkään
Fuzzy.wuzzy
  • Laddar…
-RB- -RB- sanoi:
Jos portaissa on betonia, en usko, että se on muuttunut hiekaksi. Ehkä portaiden takana/alla on hiekkaa, joka on huuhtoutunut esiin veteen, joka on valunut sisään taakse.
Minulla on täsmälleen samanlainen hiekkainen reikä (kostea hiekka alla) kellarini seinän sisäpuolella, jonka tiedän olevan betonia.

P
Onko portaikko ja kellari todella betonista? Nyt spekuloin, mutta Platsjournalen seinät trotts jag oli myöhempi keksintö ja että useimmiten muurattiin ja rapattiin.

Olisin panostanut siihen, että se on kivien välissä oleva laasti, joka on hajonnut.

Portaat eivät todennäköisesti ole kokonaan valettu betonista, vaan koostuvat ohuesta betonikuoresta, jossa on sisällä kiviä, hiekkaa ja soraa säästösyistä...

• Tykkään
MagHam ja 4 muuta
  • Laddar…
Staffans2000
Niin on.
Minun oli samanlainen.

Se on oikein, että portaat eivät ole valettu suoraan uudelleen. Mutta miten minun pitäisi ymmärtää vastaava reikä kellariseinässä? On melko suuria alueita, joissa rappaus on poissa, eikä siellä näy mitään saumoja (jotka pitäisi olla kevytsoraharkoissa), sen sijaan minulla on jotain, mikä näyttää raudoitustangolta.

Lisään kuvan kellarin reiästä. Siellä "hiekka" on kuitenkin kuivunut jonkin verran ja muuttunut enemmän soraksi.

• Kellarin seinässä reikä, jossa on näkyvissä kuivuneita hiekan ja laastin palasia. Pinnan epätasaisuutta ja kulunut alue havaittavissa.
Jos se on vuodelta -37, se on luultavasti nk. sota-betonia, se on huonolaatuista betonia, jossa on paljon täyteainetta, kuten soraa ja hiekkaa, jota käytettiin toisen maailmansodan aikana, ja joka murenee helposti.

• Tykkään
roli ja 2 muuta
  • Laddar…
Sota alkoi 1939, joten ei mitään krigsbetong1937.

Meidän entinen navettamme vuodelta 1927 on rakennettu sisäisellä ja ulkoisella kierroksella seisovia sementtilevyjä, noin 50x300x500 mm. Ulkoista ja sisäistä kierrosta yhdistääkseen on muurattu rautatappeja. Sitten sairaus on täytetty sahanpurulla, joten siellä missä seinä on haljennut, puru valuu ulos.

Tunnen kellarin, joka on rakennettu samalla tavalla, mutta seinä on täytetty kolstybb:illa.

Voisiko myös sinun kellarisi olla rakennettu samalla tavalla, mutta seinä on täytetty tavallisella hiekalla sen sijaan?

Huolimatta vuodesta voi olla, että rakentaja oli säästäväinen ja pihisteli materiaaleissa.
Minun piti korjata kuoppainen betonilaatta ja sen sijaan, että olisin piikannut sen auki, riitti hyvin, että käytin rakennuspölynimuria ja koputin pölynimuriputken laattaa vasten saadakseni sen irtoamaan. Betoni oli silloin enemmän kuin hiekkaa kuin kiinteää.

Se on betonia läpi asti, mutta todennäköisesti sementtiä on säästetty.

Miten vaurio korjataan parhaiten? Poistaa kaikki irtonainen ja täyttää reikä tavallisella (hienolla)betonilla?

Mikä oli lopullinen ratkaisu?

Otimme asiantuntijan, joka totesi, että kyseessä oli sodan aikainen betoni. Että ei ollut vaarassa rakenteelliselle kestävyydelle ja suositteli korjaamaan tavallisella korjausbetonilla. Tämä tehdään, kun sää on vakaampi.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.