Vaihdamme paneelit erillisessä kylmässä autotallissamme. Aikaisemmin se oli pontattu.

Olemme kuitenkin päättäneet valita peitepaneelin, koska kuuntelin eri ihmisiä.

Nyt kun olemme aloittaneet paneelinvaihdon (saan apua ulkopuolisilta), tuli paikalle ulkopuolinen puuseppä, joka vaihtaa naapurimme autotallin paneelit. Hän katsoi uutta paneeliamme ja sanoi jotain tyyliin, että niin ei voi tehdä, eli pitäisi olla pontattu ulkoverhous. Osittain taloudellisista syistä. Itse sain todella hyvän hinnan 22x120 paneelista, jota en saisi halvemmalla pontattuna.

Mutta mitä enemmän luen, on nykyään melko yleinen tekniikka (täällä Ruotsissa) käyttää peitepaneelia 20mm päällekkäisyydellä.
TAI onko väärin vaihtaa pontatusta peitepaneeliin?

Korjatkaa, jos olen väärässä.
Itse tulin hämmentyneeksi tästä ajatuskulusta...

Se ei ole lainkaan väärin, se näyttää hyvältä ja sitä on sadoissa tuhansissa rakennuksissa. Oletan, että tarkoitat pystypaneelia, koska vaakasuorassa ei ole soveliasta käyttää lukituspaneelia.

Jos se on pystypaneli, en ymmärrä puusepän väittämää.
Sinun täytyy kuvailla tai ottaa kuva siitä, miten paneli on tehty.

MultiMan
Vaakalautapaneelia en ole koskaan nähnyt. Kai kukaan ei tee sitä? Sehän vuotaa kuin seula.

Et voi varmaan vaihtaa ilman rakennuslupaa. Ehkä hän tarkoittaa sitä.

Joo, se on pystypaneeli. En ole vielä tavannut tätä puuseppää henkilökohtaisesti, joten en ole kuullut hänen henkilökohtaisia sanojaan. Mutta hän oli kuulemma todella kova puheissaan, epäilen, että hän olisi halunnut tehdä myös autotallini.

Rakennuslupa on kai jokaisen kunnan asia päättää, tarvitseeko rakennuslupaa?
Olen kuunnellut tästäkin (tosin en suoraan kunnan kanssa) ja vastaukset, jotka olen saanut, ovat, että he eivät ole aiemmin välittäneet julkisivusta kunnassa (pienempi kunta, maaseudulla).

Mutta puuseppä ei ollut maininnut tätä, vaan se oli puhtaasti taloudellinen kysymys.
Kuten sanottu, kun tapaan hänet, minun on tarkistettava henkilökohtaisesti...

Kiitos vastauksista :)

hmm vilkaisin juuri Boverketin kotisivuilta Rakennuslupaa koskien..

lukee mm. julkisivun muutoksista:
Mutta et saa muuttaa rakennuksen tai alueen luonnetta liikaa, sillä silloin vaaditaan rakennuslupa.
Nykyinen pontattu seinä muistuttaa uutta verhouspaneelia eli ei ole suurta eroa alueen luonteessa, MUTTA tämä on kuten sanottu arviointikysymys. Aion tarkistaa asian kunnasta ennen kuin tapahtuu liikaa...

Tämä löytyy Boverketin kotisivuilta:

Kun et tarvitse rakennuslupaa

Jos sinulla on yksi- tai kaksiasuntoinen talo, on tiettyjä poikkeuksia rakennuslupavaatimuksesta. Voit rakentaa terasseja, muureja, aitoja, katoksia, piharakennuksia, laajennuksia ja ulkorakennuksia ilman rakennuslupaa. Voit myös tehdä julkisivumuutoksia ilman lupaa.

Julkisivumuutokset
Saat ilman rakennuslupaa maalata, vaihtaa julkisivumateriaalia tai vaihtaa kattomateriaalia. Mutta et saa muuttaa rakennuksen tai alueen luonnetta liikaa, sillä silloin vaaditaan rakennuslupa. Rakennuslautakunta voi vastata siihen, tarvitsetko rakennusluvan suunnitelmallesi.

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.