Hei! Toivottavasti olen nyt oikeassa foorumissa (muuten voitte mielellään ehdottaa minne minun pitäisi kääntyä.)
Tarvitsen vinkkejä siitä, mistä voisin etsiä listoja. Etsin listoja paikan päälle rakennettuun kirjahyllyyn, jota olemme rakentamassa. Listojen tulisi peittää mdf-reunat (hyllyt ovat 16 mm ja "sivuseinät" 48 mm (kolme mdf-levyä, jotka ovat vastakkain).

Kun etsin listoja, en löydä mitään, mikä olisi symmetrinen... (Kaikki ovat tarkoitettu esimerkiksi lattialistaksi, jotka eivät ole samanlaisia "yläreunassa ja alareunassa, jos ymmärrätte mitä tarkoitan.)
Kyse ei siis ole sileistä listoista vaan jonkinlaisesta kansanperinneprofiilista. Täytyy olla samanlaiset sekä ylä- että alareunassa pitkällä sivulla, jos ymmärrätte mitä tarkoitan... Mistä minun pitäisi etsiä? (Ja miksi niitä kutsutaan, ehkä haen ihan väärin, kun etsin "listoja"?)
Toivottavasti saan vastauksia!!

Täysin symmetrisiä listoja on vähän saatavilla listoista ja vastaavista, kuten sanottu. Katso "koristelistoj" -kohdasta, ainakin sieltä olen löytänyt joitakin (tosin yrityksiltä täällä Tukholman alueella, joten se ei varsinaisesti auta sinua).

Hyllytasoille ajattelen, että symmetriset profiloidut listat, joiden leveys on vain 16 mm, ovat luultavasti hyvin vaikeasti löydettävissä rakennuskaupasta. Mietin, voisiko olla järkevää kysyä joltakin kehystyömaalta tai jotain vastaavaa..?

Muuten luulen, että jos se olisi minä, harkitsisin kapealle listalle suoran puutavaran, esimerkiksi nelikulmastavan, ostamista ja profiloinnin jyrsittämistä itse. 16 mm leveydelle ei mahdu paljon, joten se olisi vain jotain yksinkertaista, vaikkapa neljänneksen pyöreä profiilin molemmat reunat pitkin. Tällaisiin on saatavilla laakeroituja jyrsimiä, joten jyrsintä on helppoa, vaikka olisi aloittelija...ei vaadi erityisen hyvää jyrsintä, halpakin kelpaa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.