Minulla on 90-luvulta peräisin oleva lasikuituinen lipputanko. Se on alkanut muuttua vähän rouheaksi ja siihen kasvaa vihreää. Voiko sen ottaa alas ja maalata tai tehdä jotain vastaavaa, jotta se olisi taas sileä ja hieno?

R Rolle85 sanoi:
Minulla on lasikuituinen lippusalko 90-luvulta. Se on alkanut muuttua hieman röpelöiseksi ja siihen kasvaa vihreää. Voiko sen ottaa alas ja maalata uudelleen tai tehdä jotain vastaavaa saadakseen sen takaisin sileäksi ja kauniiksi?
Koska se on lasikuitua, mene veneiden myymälään; siellä heillä on kaikki tarvittava saadaksesi sen uudelleen hienoksi ja kestäväksi.

• Tykkään
Testarn
  • Laddar…
mutta tämä tuntuu tarvitsevan enemmän kuin mitä veneliike tarjoaa (minulla on itse vene).

Onko jollain kokemuksia siitä, mitä olette tehneet?

Ei, minulla ei ole kokemusta lipputangoista, mutta parantelin kaasupullokoteloa asuntovaunussa.
Pesin, hioin, levitin gelcoatia kohdissa, joissa lasikuitu tuli esiin, vahvistin halkeaman lasikuitukankaalla, kitin, hioin ja maalasin 2K-lakalla.
Kaikki ostettu veneilijöiden kaupasta.
Jos maalaat sen vain "Tavallisella" maalilla, olet samassa tilanteessa taas muutaman vuoden kuluttua.

Jos se tuntuu liian huonolta pesun ja hionnan jälkeen, ei ole huono idea laittaa lasikuitureunat koko tangon päälle ja penslata gelcoat ennen maalausta, se vahvistaa myös tankoa.

Ostin lasikuitutangon blocketista muutama vuosi sitten, se maksoi 1200 kruunua, ei monta purkkia venealan kaupasta ja olet helposti kaksinkertaisissa kustannuksissa.

Valitettavasti vaikuttaa siltä, että lipputangon omistaminen ei ole enää suosittua, joten ihmiset käytännössä lahjoittavat niitä pois. Tässä yksi esimerkiksi 300 kr https://www.blocket.se/annons/skane/flaggstang/1209528116

T
R Rolle85 sanoi:
mutta tuntuu siltä, että tämä tarvitsee enemmän kuin mitä veneilyliikkeellä on (omistan itse veneen).

Onko kenelläkään kokemusta siitä, mitä olette tehneet?
Ei lipputanko, mutta vene joka on ollut maalla pitkään. Pese algipesulla ja tarkista mahdolliset halkeamat, korjaa lasikuitutasoitteella tai gelcoat-täyteaineella (jos ette aio maalata) ja hiokaa hienolla hiekkapaperilla.
Sitten joko hionta, kiillotus ja vahaus tai maalaus kaksikomponenttimaalilla.

Jos on pieniä halkeamia, jotka pitää täyttää, ne tulevat käytännössä näkymättömiksi täyteaineen ja jälkikäsittelyn hionnan, kiillotuksen ja vahauksen jälkeen.

C
R Rolle85 sanoi:
Onko jollakin kokemusta siitä, mitä olette tehneet?
Minulla oli korkeita tavoitteita ja ostin vene/geelilakka-tuotteen ja aloin hangata kiillotuskiekolla, mutta se ei mennyt ollenkaan kuten olin ajatellut.

Ei mitään ongelmaa poistaa pintapuolista likaa painepesurilla, mutta "kiillotus" ei tehnyt juuri mitään vaikutusta.

En tiedä johtuuko siitä, että käytin väärää tuotetta/tekniikkaa, minulla ei ollut tarpeeksi kärsivällisyyttä, pinnan ikääntymisestä ympäristössä eri tavalla, onko se erilaista gelcoat-tyyppiä vai onko rappeutuminen yksinkertaisesti liian pitkällä. En myöskään ole veneenomistaja, joten minun on vaikea verrata vastaavaan työhön veneessä.
Mutta en onnistunut saamaan aikaan mitään kiiltävää hylkivää pintaa joka tapauksessa, joten ei kestänyt kauan ennen kuin jäkälät, mustahome, lika ja mikä lie palasi takaisin.

Joten minulle saa nyt jäädä, ei kannata tehdä työtä, jos tulos ei ole kestävämmin.

mistä kaksikomponenttimaalista puhumme

ok kiitos

T
R Rolle85 sanoi:
sama kuin tämä?

[linkki]
Nja, se Feltemasta on kirkaslakka ja se toinen, jonka linkkasin, on valkoinen peittävä maali. En voi nähdä, että BT:llä olisi valkoinen 2k-maali.

aha

• Tykkään
Testarn
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.