32 375 lukukertaa ·
73 vastausta
32k lukukertaa
73 vastausta
Liimaa askelman etulevy (stepkit)
Koska aion itse asentaa step kit -sarjan portaisiin, olin yhteydessä heihin koskien, mitä liimaa minun pitäisi valita. Tärkeintä oli, että se oli joustava MS-polymeeri. Kiiltoflex K oli esimerkiksi yksi vaihtoehto, PL 200 toinen. Tässä hintavaihtelu on suuri, koska PL 200 on puolet halvempi kuin Kiiltoflex K.
Step kit -tyyppi sanoi, että PL 200 sopii erinomaisesti, koska hän tunsi useita portaita, jotka oli liimattu sillä.
Lisäksi liimanauhat pitäisi asettaa etu- ja takareunan väliin 2-3 cm välein. Yksi liimatuubi riittäisi noin kahteen askelmaan, jos portaat ovat avoimet.
Ystävällisin terveisin
Step kit -tyyppi sanoi, että PL 200 sopii erinomaisesti, koska hän tunsi useita portaita, jotka oli liimattu sillä.
Lisäksi liimanauhat pitäisi asettaa etu- ja takareunan väliin 2-3 cm välein. Yksi liimatuubi riittäisi noin kahteen askelmaan, jos portaat ovat avoimet.
Ystävällisin terveisin
Olen lisännyt enemmän stepkit (ja vastaavia) sen jälkeen, kun aloitin ketjun. Valitsisin epäröimättä Sika T2:n uudelleen, uskomattoman hyvin tehtävään sopiva nopean tarttuvuutensa, MS-polymeeri-tyypin ja sopivan hitaan koostumuksensa ansiosta.
Olen myös soittanut useille eri liimavalmistajille ja kysynyt, mitä liimaa he suosittelisivat, ja Sikassa he suosittelivat Sikabond AT Universal -liimaa portaisiin liimaamiseen.
Itselläni ei kuitenkaan ole aavistustakaan, koska en ole ollut missään tekemisissä liimojen kanssa, ja välitän vain, mitä eri valmistajat suosittelivat ;o)
Omasta puolestani valitsen todennäköisesti PL 200:n, koska se oli suositeltu liima + se maksaa vain 70:- Julassa. Mutta lopulta sillä ei ehkä ole väliä, mitä käyttää... minulla ei ole aavistustakaan ;o)
Muuten, ihmettelen, sahasitko askelmat hienohampaisella sirkkelillä vai käsisahalla?
Itse harkitsen "Japansahaa", koska sen pitäisi jättää uskomattoman hieno leikkuu, mutta taas kerran, en ole koskaan kokeillut sellaista sahaa ;o)
Itselläni ei kuitenkaan ole aavistustakaan, koska en ole ollut missään tekemisissä liimojen kanssa, ja välitän vain, mitä eri valmistajat suosittelivat ;o)
Omasta puolestani valitsen todennäköisesti PL 200:n, koska se oli suositeltu liima + se maksaa vain 70:- Julassa. Mutta lopulta sillä ei ehkä ole väliä, mitä käyttää... minulla ei ole aavistustakaan ;o)
Muuten, ihmettelen, sahasitko askelmat hienohampaisella sirkkelillä vai käsisahalla?
Itse harkitsen "Japansahaa", koska sen pitäisi jättää uskomattoman hieno leikkuu, mutta taas kerran, en ole koskaan kokeillut sellaista sahaa ;o)
Sahasin ohjainkiskoa pitkin upotussahalla, hienohampaisella katkaisulaikalla (vaikka tapahtuu hieman halkaisuakin, se ei ole ongelma katkaisulaikan kanssa, koska materiaali on niin ohutta). Valitettavasti sahani leikkaussyvyys on vain 50 mm, mikä esti minua sahaamasta koko porrasnokan läpi. Sahasin niin syvälle kuin pystyin ja viimeistelin japaninsahalla. Saatavilla on monenlaisia japaninsahoja, sahaukseen/halkaisuun/hienohampaisina/takalistoilla jne. Suosittelen hienohampaista katkaisusahaa ilman takalistoa ja ilman levitystä. Sahaa "takapuolelta" niin, että etupuolen leikkaus (eli porrasnokan ulkopuoli) on siisti.
Mitä luulet, kumpi näistä sahoista on paras https://webshop.ahlsell.com/vivp/index.jsp;jsessionid=3F975C6C82821007F2DED2CD92CD97D2#idx-9-391
tai https://webshop.ahlsell.com/vivp/index.jsp;jsessionid=3F975C6C82821007F2DED2CD92CD97D2#idx-12-824
Huomasin, että se saha, jossa on selkä, on saatavilla myös ilman selkää, mutta silloin terän paksuus on 0,6 mm 0,3 mm:n sijaan.
Eräs huonekalupuuseppä kertoi minulle kerran, että jos puukuituja leikkaa katkoteräveitsellä ennen sahaamista, tulos on täydellinen. En ole kuitenkaan kokeillut sitä vielä, mutta aion tehdä sen, kun on aika asentaa askelmat ;o)
tai https://webshop.ahlsell.com/vivp/index.jsp;jsessionid=3F975C6C82821007F2DED2CD92CD97D2#idx-12-824
Huomasin, että se saha, jossa on selkä, on saatavilla myös ilman selkää, mutta silloin terän paksuus on 0,6 mm 0,3 mm:n sijaan.
Eräs huonekalupuuseppä kertoi minulle kerran, että jos puukuituja leikkaa katkoteräveitsellä ennen sahaamista, tulos on täydellinen. En ole kuitenkaan kokeillut sitä vielä, mutta aion tehdä sen, kun on aika asentaa askelmat ;o)
Valitettavasti en pääse Ahlsellin sivulle katsomaan sahoja. Selkäsaha ei toimi, koska sahaussyvyys kasvaa liian suureksi (selkä osuu vastaan). Sinun ei tarvitse ostaa kallista japsisahaa tämän ratkaisemiseksi - jos käytät sahaa vain tähän projektiin, muuten kannattaa panostaa suoraan laatuun.
Veitsellä viiltely ennen sahausta on hyvä vinkki, joka vähentää radikaalisti puun halkeamista. Tätä ei kuitenkaan tarvita, jos sahaat upotussahalla, leikkauksesta tulee täydellinen joka tapauksessa, ja viiltely ennen sahausta vain tuo riskejä siihen, että viiltelet linjan viereen.
En viillä myöskään ennen pieniä sahauksia japsisahalla, kunhan sahaat hyvällä sahalla oikeasta suunnasta, leikkauksesta tulee täydellinen.
Veitsellä viiltely ennen sahausta on hyvä vinkki, joka vähentää radikaalisti puun halkeamista. Tätä ei kuitenkaan tarvita, jos sahaat upotussahalla, leikkauksesta tulee täydellinen joka tapauksessa, ja viiltely ennen sahausta vain tuo riskejä siihen, että viiltelet linjan viereen.
En viillä myöskään ennen pieniä sahauksia japsisahalla, kunhan sahaat hyvällä sahalla oikeasta suunnasta, leikkauksesta tulee täydellinen.
Kokeilen näin tällä kertaa ;o)
Saha 1.
Japansaha Bahco PC99/17PS
Kaksipuolinen "vedon saha" hienoon aineeseen sahaukseen. Erittäin hieno hammastus toisella puolella mahdollistaa sahan käytön esimerkiksi muoviputkien katkaisuun. 0,5 mm terä. Hammastuksen kärkikarkaisu hienohampaisella puolella. Ergonominen kaksikomponenttinen kahva.
Saha 2.
Japansaha Bahco PC1214PS
"Vedon saha" hienoon aineeseen sahaukseen. Erittäin hieno hammastus mahdollistaa sahan käytön esimerkiksi muoviputkien katkaisuun. 0,6 mm terä. Hammastuksen kärkikarkaisu. Ergonominen kaksikomponenttinen kahva.
Saha 3.
Japansaha Bahco PC1119PS
Selkäsaha "vedon sahaukseen" hienoon aineeseen. Erittäin hieno hammastus mahdollistaa sahan käytön esimerkiksi muoviputkien katkaisuun. 0,3 mm terä. Hammastuksen kärkikarkaisu. Ergonominen kaksikomponenttinen kahva.
Hintojen ero sahojen välillä on vähäpätöinen, noin 300:- Haluan parhaiten sopivan sahan
Jyrsin minulla ei ole, mutta ajatus wolfkraftin kiskojen ostamisesta siihen kuuluva kelkka mukana on ollut mielessä kuukauden. En tiedä kuitenkaan kuinka hyvin se toimisi.
Saha 1.
Japansaha Bahco PC99/17PS
Kaksipuolinen "vedon saha" hienoon aineeseen sahaukseen. Erittäin hieno hammastus toisella puolella mahdollistaa sahan käytön esimerkiksi muoviputkien katkaisuun. 0,5 mm terä. Hammastuksen kärkikarkaisu hienohampaisella puolella. Ergonominen kaksikomponenttinen kahva.Saha 2.
Japansaha Bahco PC1214PS
"Vedon saha" hienoon aineeseen sahaukseen. Erittäin hieno hammastus mahdollistaa sahan käytön esimerkiksi muoviputkien katkaisuun. 0,6 mm terä. Hammastuksen kärkikarkaisu. Ergonominen kaksikomponenttinen kahva.Saha 3.
Japansaha Bahco PC1119PS
Selkäsaha "vedon sahaukseen" hienoon aineeseen. Erittäin hieno hammastus mahdollistaa sahan käytön esimerkiksi muoviputkien katkaisuun. 0,3 mm terä. Hammastuksen kärkikarkaisu. Ergonominen kaksikomponenttinen kahva.Hintojen ero sahojen välillä on vähäpätöinen, noin 300:- Haluan parhaiten sopivan sahan
Jyrsin minulla ei ole, mutta ajatus wolfkraftin kiskojen ostamisesta siihen kuuluva kelkka mukana on ollut mielessä kuukauden. En tiedä kuitenkaan kuinka hyvin se toimisi.
Keskivaihtoehto (eli PC-12-14-PS) toimii parhaiten tähän tehtävään. Alemmalla on kuten sanottu selkä ja sahanterät ylemmästä vaihtoehdosta en halua suositella, yläsivulla olevat hampaat aiheuttavat usein naarmuja täysin väärissä paikoissa.
Sitten oli aika ryhtyä tammiportaisiin. Olen kokeillut tehdä toisen portaan mallin pahvista, enkä ole täysin tyytyväinen tulokseen. Mielestäni sivuilla olevat raot ovat liian suuret, mutta ehkä niiden kuuluukin olla niin. Raot ovat noin 1 mm portaan takareunassa ja melkein kiinni vangassa etureunassa.
Aion kokeilla tehdä mallin myös levy materiaalista, koska se on varmasti helpompaa.
Kysymykseni on, kuinka suuret raot sinulla on sivuilla ja oletko laittanut latexia ohjeiden mukaisesti?
En ole varma, ovatko vaatimukseni liian korkeat
Aion kokeilla tehdä mallin myös levy materiaalista, koska se on varmasti helpompaa.
Kysymykseni on, kuinka suuret raot sinulla on sivuilla ja oletko laittanut latexia ohjeiden mukaisesti?
En ole varma, ovatko vaatimukseni liian korkeat
Tarkkuus riippuu ennen kaikkea kärsivällisyydestä ja huolellisuudesta, mutta myös varusteista. Käytän upotussahaa+kiskoa sekä todella hyvää metallista porrasviivainta. Voin muistaa, että stepkit suosittelee sivujen rakoksi 0,5-1,0 mm/sivu, mikä on hyvä lähtökohta. Jos tiedän, että portaat/talo eivät liiku paljon, pidän raon noin 0,3 mm/sivu, ja sitten lateksia. Täytyy sanoa, että olen uskomattoman tarkka ihminen, jolla on erittäin korkeat vaatimukset.
Ulkonäön vuoksi on tärkeämpää, että sauma on tasapaksu (edessä ja takana) ja yhtä suuri kaikissa askelmissa kuin että se on erittäin ohut.
En usko, että sinun pitäisi murehtia liikaa huonoista tuloksista kartongissa, en usko, että se on niin helppoa saada hyvää.
Kiinnitän porrasviivaimen aina askelmaan, jolloin saat todella hyvän mittauksen. Aloittaminen leveimmistä askelmista on myös hyvä idea - jos se ei ole täysin 100%, voit käyttää palaa kapeammassa askelmassa ja saada uuden mahdollisuuden.
Ulkonäön vuoksi on tärkeämpää, että sauma on tasapaksu (edessä ja takana) ja yhtä suuri kaikissa askelmissa kuin että se on erittäin ohut.
En usko, että sinun pitäisi murehtia liikaa huonoista tuloksista kartongissa, en usko, että se on niin helppoa saada hyvää.
Kiinnitän porrasviivaimen aina askelmaan, jolloin saat todella hyvän mittauksen. Aloittaminen leveimmistä askelmista on myös hyvä idea - jos se ei ole täysin 100%, voit käyttää palaa kapeammassa askelmassa ja saada uuden mahdollisuuden.
Viimeksi muokattu:
Olen pelkäämässä, että kärsin samasta ongelmasta kuin sinä, minulla on uskomattoman korkeat vaatimukset ja joskus kestää kauan ennen kuin olen perillä
Mutta tässä tapauksessa minulla on vain yksi tilaisuus.
Kompassi, jota käytän, on Stepkit´in omaa muovia, ei varmaankaan se paras
Loistava idea ruuvata se kiinni, sen aion myös tehdä....
Alajyrsin minulla ei ole, mutta ostin sen japaninsahan, josta olemme puhuneet aiemmin, joten sitä käytän
Saatko täydellisen leikkauksen joka kerta vai joudutko joskus hiomaan vähän?
Mutta tässä tapauksessa minulla on vain yksi tilaisuus.
Kompassi, jota käytän, on Stepkit´in omaa muovia, ei varmaankaan se paras
Loistava idea ruuvata se kiinni, sen aion myös tehdä....
Alajyrsin minulla ei ole, mutta ostin sen japaninsahan, josta olemme puhuneet aiemmin, joten sitä käytän
Saatko täydellisen leikkauksen joka kerta vai joudutko joskus hiomaan vähän?
En tiedä, miten stepkitsin muoviversio on, viimeksi kun käytin stepkitia, mukana tuli melko huono puinen versio.
Käytin japaninsahaa vain leikatakseni viimeiset senttimetrit porrasnokasta, joita upotussaha ei ottanut. Kaikki voidaan sahata japaninsahalla, mutta se on haaste (tulet myös harjaantumaan käsisahaukseen
). Suosittelen, että kokeilet sahata osan hukkapaloista ennen kuin aloitat varsinaisesti. Yksi japaninsahan ongelmista on, että se antaa hienon pinnan "takapuolelle" - ei ongelma, kun sahasin vain viimeiset osat porrasnokasta, mutta se voi aiheuttaa pieniä tikkuja, kun sahataan koko porrasaskelma sillä. Sinun täytyy kokeilla löytääksesi parhaan tavan. Sinulla ei ole käsipyörösahaa, jota voisit käyttää suoran ohjurin kanssa?
Leikkausjälki on aina hyvä (sekä upotussahan että japaninsahan kanssa - mutta silloin minulla on ollut mahdollisuus sahata oikeasta suunnasta), en ole joutunut hiomaan.
Käytin japaninsahaa vain leikatakseni viimeiset senttimetrit porrasnokasta, joita upotussaha ei ottanut. Kaikki voidaan sahata japaninsahalla, mutta se on haaste (tulet myös harjaantumaan käsisahaukseen
Leikkausjälki on aina hyvä (sekä upotussahan että japaninsahan kanssa - mutta silloin minulla on ollut mahdollisuus sahata oikeasta suunnasta), en ole joutunut hiomaan.
Mmm...minusta tulee varmasti pirun hyvä käsisahauksessa
Rinkkasaha minulla on, mutta remonttipaketin itse asentanut puuseppä suositteli käsisahausta. Itse olin ajatellut käyttää rinkkasahaa, kunnes puhuin hänen kanssaan, mutta ehkä minun pitäisi vielä harkita
Rinkkasaha on iso vehje, jossa on 190 mm terä, mutta ehkä se käy, vaikka kyseessä on hienotyö. Ostin uuden 40-hampaisen terän ennen kuin puhuin puusepän kanssa
Aion ottaa uudet mittaukset kompassilla kiinnitettynä ja kokeilla tehdä mallin paneelista nyt, kun nainen tulee kotiin ja huolehtii lapsista
Rinkkasaha minulla on, mutta remonttipaketin itse asentanut puuseppä suositteli käsisahausta. Itse olin ajatellut käyttää rinkkasahaa, kunnes puhuin hänen kanssaan, mutta ehkä minun pitäisi vielä harkita
Rinkkasaha on iso vehje, jossa on 190 mm terä, mutta ehkä se käy, vaikka kyseessä on hienotyö. Ostin uuden 40-hampaisen terän ennen kuin puhuin puusepän kanssa
Aion ottaa uudet mittaukset kompassilla kiinnitettynä ja kokeilla tehdä mallin paneelista nyt, kun nainen tulee kotiin ja huolehtii lapsista
Malli on korjattu ja siitä tuli täydellinen pienen viilailun jälkeen ja japaninsaha kuumeni
Se tarttui hieman vangassa, joten hioin leikkuupintaa hiirellä, kunnes se liukui paikalleen lähes ilman rakoa. Olen todella iloinen, että se onnistui hyvin ja aion jatkaa varsinaisessa tilassa huomenna.
Harmi, että mallia ei voi käyttää enempää kuin yhteen askeleeseen, sillä pienikin poikkeama askelten välillä näkyy heti.
Jatkan työtä ilman mallia muilla askelmilla, muuten se vie varmasti liian kauan ennen kuin olen valmis
Palaan varmasti uusilla kysymyksillä ja pohdinnoilla...
Se tarttui hieman vangassa, joten hioin leikkuupintaa hiirellä, kunnes se liukui paikalleen lähes ilman rakoa. Olen todella iloinen, että se onnistui hyvin ja aion jatkaa varsinaisessa tilassa huomenna.
Harmi, että mallia ei voi käyttää enempää kuin yhteen askeleeseen, sillä pienikin poikkeama askelten välillä näkyy heti.
Jatkan työtä ilman mallia muilla askelmilla, muuten se vie varmasti liian kauan ennen kuin olen valmis
Palaan varmasti uusilla kysymyksillä ja pohdinnoilla...