En tiedä, onko kuumaliima ratkaisu täällä, mutta luulin, että kaikki kuumaliimat olivat samanlaisia (eli tulevat Julasta tai CO:lta), olen käyttänyt sitä vain pahvimalleihin/taloihin enkä ole miettinyt asiaa tarkemmin. Boschilla on erilaisia kuumaliimatyyppejä, ja muun muassa yksi laji (jota en ole kokeillut), jolla pitäisi olla erityisen hyvä tartuntakyky. Se on ehkä yleinen asia ja jotain, mitä olen missannut, mutta se vaikutti melko hyvältä.

Oma kokemukseni (paitsi että en osaa käsitellä niitä) on, että kuumaliimat kiinnittyvät uskomattoman nopeasti - mutta pitkällä aikavälillä ne eivät kestä kovin hyvin. En kuitenkaan ole kokeillut mitään erikoisversiota.

Olen käyttänyt noin 30 tuubia PL600 ja voi hyvänen aika, mikä hyvä liima. Se tarttuu nopeasti ja sen voi pyyhkiä vedellä. Tämä on etu, kun tulee roiskeita tai painaa yhteen ja liima puristuu ulos (toisin kuin muut, jotka täytyy poistaa mekaanisesti). PL600 vaatii kuitenkin, että toinen pinta on imukykyinen. Olen esim. liimannut ikkunapellit paneelin päätypintaan PL600:lla ja ne eivät irtoa helposti. Ruuville ei ollut tilaa (velfac ikkunat). Pitkäaikaisvaikutuksesta en kuitenkaan tiedä mitään, koska tavarat ovat olleet kiinni vain 2 vuotta.

P
Kun liimaan jotain, haluan sen pysyvän erittäin tiukasti. Silloin PL600 on väärä valinta. Esimerkiksi eräs kollegani on joutunut vaihtamaan suuren määrän työtasoja yhdessä rakennusprojektissa. Nämä oli liimattu PL600:lla, ja kaikki pystyttiin irrottamaan pelkillä käsillä.

Kun tekee oikein, sopii PL600 hyvin useimpiin asioihin ja sillä on monia etuja, kuten pbengtsson huomauttaa. Kuten sanottu, meidän laminaatti portaissa pysyy kuin vuori vuoden PL600 jälkeen...

Nyt olen asentanut puolet portaista ja käyttänyt Sika T2. Se toimii erinomaisesti ja tarttuu erittäin nopeasti. Näyttää toistaiseksi pysyvän hyvin kiinni. Levittelin nauhoja, painoin askelman paikoilleen ja hakkasin hieman MDF-palan ja iskuttoman nuijan kanssa, ja sitten seisoin sen päällä hetken. Vaikuttaa loistavalta.

• Tykkään
RullPutte
  • Laddar…
Daniel_N sanoi:
Kiitos kaikista vastauksista!

PL400 ja muut liuotinpohjaiset liimat ovat poissa pelistä, sillä liuottimien haihtuminen voi aiheuttaa step-kitin turpoamista/muodonmuutoksia. Lisäksi PL400 kuivuu kokemukseni mukaan liian hitaasti, ei nopeaa tartuntaa.
No, siinä minusta olet hieman väärässä... Isäni asentaa juuri nyt Stepkit-levyjä, mutta hänen ohjeissaan lukee EI vesiliukoisille liimoille, juuri sillä syyllä, jonka mainitsit.
Hän sai mukaansa liimatuubeja, jotka olivat jonkin naftaliini-pohjaisen liiman tyyppisiä.
PL400 on yön aikana kuivunut tarpeeksi, jotta sen päällä voi kävellä...toinen asia on sitten, että se kestää jopa neljä päivää täysin kovettuakseen:D

_bystrom_ sanoi:
No, siinä minusta olet vähän väärässä... Isäni myös parhaillaan työskentelee Stepkitin kanssa, mutta hänen paperissaan lukee AJABAJA vedenkestävän liiman kohdalla, juuri siitä syystä kuin kirjoitit. Hänelle lähetettiin liimatuubeja, ja ne olivat jotain naftaliiniliukoista lajia. PL400 on kai kovettunut tarpeeksi yön aikana, jotta voi jatkaa... sitten se, että kovettuminen kestää neljä vuorokautta, on ihan toinen juttu.:D
Njae... kirjoitin, että liuotinpohjaiset olivat väärin. En, että vesipohjaiset olivat oikein. Vesipohjaisetkin ovat väärin, samasta syystä kuin liuotinperustaiset ovat väärin. Liiman tulee sen sijaan olla MS-polymeerityyppinen, esim. polyuretaaniliima.

Sikabond T2, jota olen käyttänyt, tarttuu heti eikä tarvitse pitää paikoillaan painoilla tai puristimilla. Tämä ei onnistu PL400:n kanssa.

Nostan tämän vanhan ketjun jälleen esille. Miten eri liimat ovat hinnan suhteen? Jos vertaa esimerkiksi Sika T2 tavanomaisen kokoiseen portaikkoon (U-portaikko kotona) verrattuna johonkin polyuretaaniliimaan? Oletteko ostaneet rakennustavaratalosta vai erikoistilanneet?

T2 maksaa noin 120 kr Beijerillä ilman alennuksia. Ehdottomasti rahan arvoinen mielestäni, se oli erittäin helppo työskennellä.

Lopulta valitsin Hornbachin myymät tuubit valmiiden porrasremonttipakettien kanssa, Luulen, että niitä kutsutaan nimellä "All-fix" tai jotain sellaista, noin 70 kr per tuubi. Voin palata arvioon, kun olen kokeillut niitä.

heippa!

miksi ostaa tämä superkallis renoveringspaketti?:S
tältä näytti portaikkoni, selaa alas kuvissa niin näet ennen/jälkeen!!!
http://www.minhembio.com/speedomac/29955/

liimauksesta käytin PL400, yksi viiva ympäri ja vähän siksakkia keskelle.
sitten käytin kuumaliimaa, josta olette puhuneet koko ajan ketjussa, että sen pitäisi tarttua heti kiinni.:O
todella helppoa.
rakensin portaani 14 mm tammiparketilla ja porrasnokan 56 mm tammi listoilla...d^_^b

t. estwing

Miten teit parketin ja listan välisen liitoksen? Vai ostitko parkettiin tarkoitetun nenätyypin?

Stefan N sanoi:
Miten teit liitoksen parketin ja listan välillä? Tai ostitko sen tyyppisen kynnyksen, joka on tehty parketille?
laitettiin vain puuliimaa, sitten ammutaan listapistoolilla.....
aloitetaan kynnyksestä parketin kanssa, ei siis urospuoli *kieli* vaan naaraspuoli...
sitten sinulla on suora hieno reuna vasten...
toivottavasti selitykseni toimii?

terv.
estwing

Se oli pelkästään liimaa valmiista eristä, jotka ostin, muuten aion tehdä portaat kuten "estwing" on tehnyt. Kuitenkin sillä erotuksella, että en käytä tammiparkettia vaan sen sijaan ohutta vaneria, jossa on tammen viilu toisella puolella. Tämä lakataan sitten kestävällä lakalla kestävyyden saavuttamiseksi. Portaanenosa tehdään jonkinlaisesta kiinteästä materiaalista.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.