Hei
Aion asentaa sinne hieman uritettuja lastulevyjä vesikiertoista lattialämmitystä varten. Kyseessä on vanha palkisto, joka on suorassa, mutta missä en ole cc60, vaan kaikkea 42 cm:stä 59 cm:iin.
Levyjä, jotka aion asentaa, ovat pontattuja ja hyväksyttyjä asennettavaksi niin, että sauma on tukematta palkilla. Kuitenkin, luettuani tarkemman asennusohjeen muille levyille, olen alkanut miettiä. Muille levyille on myös hyväksytty saumaus palkkien välillä, mutta suositus on saumata joka tapauksessa palkkien kohdalla, erityisesti tiloissa, joissa on suuri kuormitus. Huone, jonka aion asentaa, on olohuone, mikä tarkoittaa suhteellisen suurta kuormitusta.

Pohdintani on nyt, että olisiko parempi katkaista lyhytsivut puhtaasti, jättää pontti pois, ja antaa sen sijaan kaikkien saumojen olla tuettuina palkilla? Lisätyöllä ei ole niin suurta merkitystä ja huoneen mittojen takia hukkaa ei juuri tule.

Ei ole mitään ongelmaa jatkaa koolinkien välissä, kunhan se on pontattu. Varmista vain, että siirrät jatkokset eri väleihin, jotta et saa yhtenaisia jatkokohtia.

Kiitos paljon vastauksesta! Näinhän rakennusfirmat tekevät ja niin ovat asennusohjeet. Huoleni perustuu todennäköisesti pidempään aikaväliin. Kolme lasta, jotka hyppivät lattialla, vieraat tilapäisesti suurella kuormituksella jne. Pienet heilahdukset, jotka lopulta heikentävät saumaa hieman. Haluan minimoida natinan riskin, vaikka 10 vuoden kuluttua. Koska olen tee-se-itse -henkilö, ei aikatehokkuus ole tärkeintä, vaan pikemminkin se, ettei tarvitse tehdä uudelleen tulevaisuudessa. Tämä on rakenne, jota ei koskaan tule muuttaa. Mutta kuten sanottu, myös pitkäaikaisvaikutukset pitäisi kyllä olla tiedossa tällä hetkellä ☺️

B Bosse63 sanoi:
Kiitos paljon vastauksesta! Näin tekevät rakennusfirmat ja näin on asennusohje. Huoleni liittyy todennäköisesti pidemmällä aikavälillä. Kolme lasta hyppimässä lattialla, vieraat, joilla on hetkellisesti korkea kuormitus jne. Pienet notkahdukset, jotka lopulta tekevät sauman hieman heikommaksi. Haluan minimoida kitinän riskin vielä 10 vuoden kuluttua. Koska olen tee-se-itse-henkilö, ei aikatehokkuus ole tärkeintä, vaan ennemminkin välttää tekemästä uudelleen tulevaisuudessa. Tämä on rakenne, joka ei koskaan muutu.
Mutta kuten sanottu, myös pitkäaikaisvaikutukset pitäisi olla tunnettuja tähän mennessä ☺️
Klassinen tapaus tee-se-itse-henkilöstä, joka ylityöstää asioita. Et todellakaan ole yksin siinä :)
Sinullahan on varmaan myös päällyslattia (esim. parketti?), joka myös jakaa kuormitusta.

Haha, juuri niin se on!
Ajan ohjeiden mukaan ja tunnen oloni turvallisemmaksi sinun antamasi palautteen kanssa! 👍

B Bosse63 sanoi:
Kiitos paljon vastauksesta! Niinhän rakennusfirmat tekevät ja sellainenhan asennusohje on. Huoleni perustuu varmaan pitkän aikavälin näkökulmaan. Kolme lasta hyppimässä lattialla, vieraita väliaikaisesti kuormittamassa jne. Pienet taipumat, jotka lopulta tekevät saumasta hieman heikomman. Haluan minimoida riskin narinalle, jopa 10 vuoden päästä. Koska olen kotinikkari, ei aikatehokkuus ole tärkeintä, vaan ennemmin välttää tehdä uudelleen tulevaisuudessa. Tämä on rakenne, joka ei koskaan saisi muuttua.
Mutta kuten sanottua, myös pitkäaikaisvaikutukset pitäisi olla tiedossa tässä vaiheessa ☺️
Mutta miksi joko toinen tai toinen? Miksei molemmat...? Tarkoitin, että voi vain lisätä toisen tukipuun pontatun sauman alle. Vaihtoehtoisesti katkaista lastulevyn sivusta siten, että pontti osuu tukipuun kohdalle.

A AG A sanoi:
Mutta miksi vain toinen tai toinen? Miksei molemmat...? Tarkoitan, että lisää vain toinen sääntö pontatun sauman alle. Vaihtoehtoisesti leikkaa lastulevyn sivulta niin, että pontti osuu sääntöön.
Niin voi tehdä, mutta se on vähän ylilyöntiä. Koska valmistajan mukaan se ei ole tarpeen.
TS:llä on vaihtelevat etäisyydet sääntöjen välillä, mikä tekee siitä vielä monimutkaisempaa.
Täydellisessä tilanteessa sinulla on cc600 ja levyt, jotka ovat 1800 tai 2400. Silloin osut melkein aina sääntöön.

A AG A sanoi:
Mutta miksi joko tai? Miksei sekä että...? Minusta se on vain lisätä yksi sääntö lisää spontin alapuolelle. Vaihtoehtoisesti leikkaa lastulevyn sivulta niin, että spontti osuu sääntöön.
Hei
Kiitos inputista! Lisätuen rakentaminen olisi ollut parasta tietenkin, mutta se on ajatus, jonka olen jättänyt syrjään. Minulla ei ole piilolistaa, johon kiinnittää sopivissa paikoissa, mikä tarkoittaa liian laajaa työtä eristyksen ja putkiston kanssa, jotka on jo tehty.

Huomattavasti pienemmässä mittakaavassa asetin kaistaleen lattialastulevyä sauman alle korjauksessa.
Se on ylitöiden tekoa, jos levyissä on pontit, mutta jos tietää, mihin piano tai kirjahylly tulee sijoittaa tai mihin trapetsin laskeutuminen tapahtuu ja on vähän hukkapalaa, ei se ole paljon ylimääräistä työtä.

Liimattu liitos pitäisi olla yhtä vahva kuin kokonainen levy max cc 60 pitäisi riittää

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.