Olen liittämässä yhteen tammilankkuja rappujen kunnostussarjaa varten. Olen sahannut ja höylännyt lankut 130x16 ja liitän ne kaksittain. Mutta nyt aamulla huomasin, että ne olivat hieman vääntyneet, vaikka lankut olivat menneet tasohöylän läpi. Mitä teen välttääkseni valmiin levyn vääntymisen? En ole tarkistanut puun kosteuspitoisuutta, koska minulta puuttuu kosteusmittari, mutta se tuntuu "kuivalta".

sinun tammipalat ovat liian leveitä. Tarkista esim. keittiötaso, jossa liuskat ovat 30-40 mm leveitä. Halkaise palasi 40x16 ja liitä ne yhteen uudelleen.

Mutta miksi lauta, joka on tasainen itsestään, käyristyy vain siksi, että se liimataan reunasta toiseen (tasaiseen) lautaan. Selitä mielellään! Luulin, että kapeampien palojen liimaaminen levyiksi liittyi materiaalikustannuksiin. Jos haluaa pitkiä leveitä kappaleita ilman oksia, niin se ei olekaan läheskään yhtä paljon jokaisesta rungosta, jota voidaan käyttää, kuin jos otetaan kapeita suikaleita. Kapeilla suikaleilla voi poistaa oksat ja hyödyntää jokaisen puunrungon paremmin. Niin olen aina uskonut, mutta ehkä se liittyy väistämiseen "käyriä" levyjä? Lisäksi en halua kapeita suikaleita portaisiin...

Viimeksi muokattu:
Puu on elävä materiaali, jossa on jännitteitä, ja se ottaa ja luovuttaa kosteutta. Jos on kapeampia paloja, ne eivät voi liikkua yhtä paljon. Esimerkiksi on olemassa allamelliskivor, joissa on 5 mm leveitä alribbor. Tätä levyä pidetään täysin liikkumattomana ja se on vaihtoehto niille, jotka eivät halua käyttää MDF tai lastulevyä.

On vaikea liimata yhteen leveämpiä puulautoja, koska mitä paksumpi/leveyempi se on, sitä suuremmat jännitykset. Kun tein työtasoja 100*25mm laudoista, annoin niiden olla puupuristimessa lämmön kanssa yön yli, jotta ne säilyttäisivät muotonsa, ja höyläsin ne seuraavana päivänä. Jos haluat välttämättä leveämpiä kaistaleita, suosittelen, että laitat ne puristukseen ja mielellään lämpimään ainakin pariksi vuorokaudeksi sen jälkeen, kun olet liimannut ne yhteen, ja höyläät ne jälkeenpäin.

• Tykkään
hus520
  • Laddar…
Olen ymmärtänyt, että puristaminen on tarpeen liimauksen aikana ja sen jälkeen. Mutta mikä saa jännitykset laukeamaan? Tarkoitan, jos annan lankkujen olla erikseen höyläyksen jälkeen, ne näyttävät pitävän muotonsa, mutta kun liimaan ne yhteen, ne käyristyvät...

• Tykkään
Dcaprio
  • Laddar…
Mitä liimaa käytät?
Onko mahdollista, että liima sisältää vettä?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.