Minulla on terassi, jonka olen purkanut ja aion korvata sen uudella. Valitettavasti keskellä on tolppa, jonka haluaisimme poistaa. (Katso kuva alla). Kuvassa olevat kaksi tolppaa ovat 140x45mm ja tukevat palkkeja, jotka ovat noin 45x220. Nämä palkit on liitetty keskeltä tolppaan ja menevät seinästä uloimpaan tolppaan.
Valitettavasti en tiedä tarkalleen, miten ne on kiinnitetty seinän sisään, koska en voi nähdä sitä, mutta siinä kohtaa, missä ne menevät seinään, vain oikea palkki ja pieni "pätkä" menevät todella seinään. Vasen palkki menee vain seinän viereen. Näitä "pätkiä" on useampia pitkin palkkia, ja ne kaikki on naulattu yhteen.
Voiko keskimmäisen tolpan poistaa? Jos voi, minkälaisia mittoja tarvitaan nurkassa olevaan tolppaan (sadevesijohdon luona) ja minkälaisia mittoja palkkiin, joka menee seinästä tolppaan?
Terassin leveys on noin 6m ja syvyys altanovelta tolppiin on noin 2m. Tolpat on sijoitettu noin 3m etäisyydelle toisistaan.
Lisään muita kuvia, kuten olen nähnyt vastaavissa keskusteluissa, joita yleensä pyydetään. Asumme lumivyöhykkeellä 1,5.
Johtuen valokuvasta ullakolta, mielestäni näyttää siltä, että kattotuolit lepäävät sekä ulkoseinän että parvekkeen ulkoreunan palkin päällä. Jos tämä pitää paikkaansa, ovat jälkimmäiseen kohdistuvat kuormat melko vaatimattomia. Korvaaminen 6 m pitkällä liimapuupalkilla vaatisi noin 90x270 kokoluokkaa. Hrnpelari riittää 90x90 liimapuupilarilla. Sinulla pitäisi olla kattotuolien piirustus, joka olisi mielenkiintoista nähdä.
Hei ja kiitos vastauksestasi. Valitettavasti en löydä enempää piirustuksia niistä asiakirjoista, jotka saimme, kun ostimme talon, ja tulkitsen asian niin, että meillä pitäisi olla ne?
Se riippuu hieman siitä, milloin talo on rakennettu ja minkälainen talo se on. Se olisi ollut yksinkertainen tapa vahvistaa arvioni. Lähtökohtana siitä, miltä se näyttää nykyään, voi kuitenkin aina laskea taaksepäin. Onko se 45x220 korkeintaan 3 m jännevälillä?
Valitettavasti tietoni ovat hyvin rajalliset sen suhteen ja ainoa mitä löydän piirustuksista/dokumenteista on, että kyseessä on paikan päällä rakennettu omakotitalo.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.