Hei,
Olen keskellä suunnittelua kaataa kantava seinä keittiön ja olohuoneen välillä ja tarvitsisin hieman asiantuntija-apua teiltä. Olen ajatellut avata nykyisen aukon, joka on tänään 1850 mm ja sen pitäisi olla yhteensä 4915 mm sen sijaan. Kun vähennän tolpat, jotka tukevat palkkia, aukon mitoiksi jää 4735 mm. Olen laskenut sen rakennusbeskrivningar.se-sivustolla, mutta se näyttää vain, että ylitetään hyväksytyt rajat. Ainoa hyväksytty olisi liimapuupalkki mitalla 115x630. Ei ajankohtaista. Mutta kun olen lukenut paljon eri viestejä aiheesta, puhutaan muista mitoista, jotka kestäisivät samanlaisia kuormia.
Voisinko käyttää pienempää mittaa, esim. 140x270 tai 140x315 ja se kestäisi kuormituksen?
Kyseessä on 1 1/2-kerroksinen puutalo Skånessa, joten alin lumivyöhyke.
Nämä ovat mitat, joita minulla on ja käytän laskennassa
Kiitollinen hieman asiantuntemuksestanne aiheesta.
On olemassa kaksi tapaa lähestyä ongelmaa. 1) Laskelma on oikein. Siinä tapauksessa 115x630 vastaa tarkalleen 215x511. Mutta 215x511 ei ole olemassa, vaan lähin standardimitta on 215x540, joka on siis pienin liimapuupalkki, joka täyttää vaatimukset. 2) Laskelma on virheellinen. Silloin haluaisin nähdä suunnitelmat ja leikkauksen ennen kuin lasken sen. Itse uskon kohtaan 2). Vaikka jänneväli onkin huomattava, kuulostaa 115x630 kohtuuttoman suurelta.
Ok, @justusandersson
Punainen seinä on se, joka pitää poistaa.
Vihreä on seinä, joka pidennetään 700
Sininen on se, mikä tulee olemaan uusi kokonaisavaus
Haluaisin siirtyä yhden pykälän suurempiin mittoihin 115x450. Koska yläkerran lattian palkit tulevat lepäämään tämän palkin päällä, on tärkeää pitää taipuma hyvin alhaisena. Sen sijaan, että käyttäisit 115x450, voit käyttää 140x405 tai 190x360.
Mistä tietää, että se on kantava seinä? En saa kahta kuvaa täsmäämään. Eikö keittiön ja olohuoneen nimitykset pitäisi vaihtaa paikkaa pienessä kuvassa?
Tarkennus-osiossa nähdään, että yläkerta perustuu runkokattotuoleihin.
Neitä täytyy tukea keskeltä, muuten ne taipuvat alaspäin tai romahtavat, jos jänneväli on liian suuri.
Kantavaa seinää, joka kulkee talon läpi pituussuunnassa, kutsutaan myös sydänseinäksi.
Talonamme on suunnilleen sama pohjaratkaisu, ja se on 1,5-kerroksinen talo, joten sama ratkaisu. Meillä on noin 2,5 m aukko olohuoneen ja ruokailutilan välillä, jossa on HEA-teräspalkki, luultavasti 120 mutta ehkä 150 mm korkea.
Myös 1,7 m aukko on olemassa hallin ja keittiön välillä, ja siellä on täysi huonekorkeus. Kattotuolit näyttävät tulevan c c 1,2, joten kysymys kuuluu, miten se on ratkaistu? saa nähdä sitten kun vaihdamme lattiat kerroksessa 2.
Kattokorkeus on 2400 mm. Se on sisäkattoon, oletan että kattopalkkien alapuoli on korkeintaan 50 mm korkeammalla.
Jos laitat sisään 400 mm korkean palkin, vapaa korkeus käytävässä on siis vain 2000 mm.
Ei ole järkevää käyttää teräspalkkia. Ilman laskemista, et hyödy siitä juurikaan.
Käyttämällä matalampaa mutta leveämpää palkkia - se lepää osittain päissä ylösnousemuksessa, luultavasti kantavassa seinässä. Sielläkin on rajoituksia, eivätkä ne rajoitu vain taipumiseen. Mitoita ne.
Jos voisit pienentää aukon esimerkiksi 3 metrin levyiseksi, siitä tulisi huomattavasti matalampi palkki.
Vaihtoehtona JOS voisit harkita tukipilaria jonnekin keskelle. Tai lyhyempää seinäosaa, joka jää paikalleen, voi esimerkiksi käyttää takan taustaseinänä?
Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että laitetaan sinne HEA 260. Olen saanut rakennusfirmalta tarjouksen, joka mielestäni vaikuttaa aivan hyvältä. HEA 260:n kanssa ei pitäisi tulla ongelmia taipuman kanssa.
"Tulisi" tässä oli tarkoituksena saada jonkinlainen lausunto teiltä, jotka osaatte tästä enemmän kuin minä.
Tällä hetkellä olen vain siinä vaiheessa, että arvioin tarjouksia. Tulen saamaan tarjouksia eri ratkaisuista, sekä HEA että liimapuusta.
HEA:han kallistuminen on toteutuksen vuoksi. He tulevat upottamaan palkin kokonaan, mikä tarkoittaa, ettei minulla ole näkyviä pilareita.
He tulevat peittämään koko palkin kipsillä, jotta se "sulaa" kunnolla.
Kun olen päättänyt, aion antaa rakennesuunnittelijan laskea sen. Rakennusyritys on itse tehnyt alustavia laskelmia HEA260:lle. Mutta en halua käyttää rahaa rakennesuunnittelijaan ennen kuin olen nähnyt tarjoukset.
Ehkä lähestyn asiaa väärästä päästä, ilman että rakennesuunnittelija laskisi ensin ja sitten hakisin tarjouksia sen perusteella. Mutta, mutta...
Etu, jonka näen HEA:lle, on se, että se on vähemmän korkea. HEA260 + kipsillä se on korkeintaan 270.
Nykyinen aukko on 330 alas sisäkatosta.
Vaikka alkuperäinen ajatukseni oli liimapuupalkki, olen muuttanut mieltäni tästä. Juuri siksi, että liimapuupalkki olisi liian korkea ja minun olisi pakko olla ylimääräinen pilari sen kestävyyteen.
Saamani tarjous HEA:sta mielestäni on kohtuullinen. 40.000kr ROT:n jälkeen. Tämä sisältää myös joitakin muita pieniä asioita.
En osaa laskea tällaisista asioista, mutta kun ennen joulua piti vaihtaa kantava seinä suunnilleen samoilla ehdoilla, saimme suunnittelijalta vaihtoehdoiksi joko 115x450 tai HEA200.
Valitsimme liimapuuta, koska tilaa oli runsaasti.