3 612 lukukertaa ·
16 vastausta
4k lukukertaa
16 vastausta
Liimapuupalkin mitat
Sivu 1 / 2
Rakennamme kasvihuonetta ja olemme valaneet ja muuranneet perustukset sääntöjen mukaisesti. Noin 10+2 m pitkä (ensimmäinen osa 10 m on kasvihuone ja sitten 2 m varasto) ja 4,5 m leveä.
Katto tulee olemaan karkaisulasi noin 3-4 mm paksu.
Mutta olen epävarma harjapalkin mitoituksesta. Se on melko kevyt katto (luulen, että kaikki lasi painaa noin 300-400 kg) noin 33 asteen kulmassa (joten mahdollinen lumi liukuu pois, täällä ei ole ollut lunta päivääkään viimeisten 5 vuoden aikana). Olen tutkinut hieman taulukoita, mutta niiden mukaan tarvitsisin valtavan paksuja liimapuupalkkeja 10 m jännevälin kestämiseksi.
Onko joku, joka uskaltaa arvata sopivan liimapuupalkin käytettäväksi? Mieluiten ilman keskitettyä pylvästä kasvihuoneessa, mutta hätätapauksessa laitamme pylvään keskelle.
Kiitollinen avusta ja rohkaisusta, sillä olemme hieman jumissa liimapuupisteen kanssa juuri nyt.
Katto tulee olemaan karkaisulasi noin 3-4 mm paksu.
Mutta olen epävarma harjapalkin mitoituksesta. Se on melko kevyt katto (luulen, että kaikki lasi painaa noin 300-400 kg) noin 33 asteen kulmassa (joten mahdollinen lumi liukuu pois, täällä ei ole ollut lunta päivääkään viimeisten 5 vuoden aikana). Olen tutkinut hieman taulukoita, mutta niiden mukaan tarvitsisin valtavan paksuja liimapuupalkkeja 10 m jännevälin kestämiseksi.
Onko joku, joka uskaltaa arvata sopivan liimapuupalkin käytettäväksi? Mieluiten ilman keskitettyä pylvästä kasvihuoneessa, mutta hätätapauksessa laitamme pylvään keskelle.
Kiitollinen avusta ja rohkaisusta, sillä olemme hieman jumissa liimapuupisteen kanssa juuri nyt.
Hei,
Jos oletamme, että lasin paino on 10 kg/m2 (googletin 2,5 kg/m2 ja mm, korjaa, jos olen väärässä
) ja sitten tulee varmasti joku aluprofiili tai jotain, jotta lasi saadaan kiinnitettyä, sekä että haluat ehkä ripustaa jotain palkkiin. Jos ajattelemme 25 kg/m2 katolle, saamme noin 60 kg/m liimapuupalkille.
Tämän kestää esimerkiksi 315x90 (GL30c) yllin kyllin, mutta ongelma, jonka näen, on taipuma, koska uskon, että kasvihuone sijoittuu ilmastoluokkaan 3 - mikä on melko epäsuotuisa verrattuna ilmastoluokkaan 2. Lasi ei ole tunnettu suurten muodonmuutosten kestävyydestään, joten on tärkeää, että se kestää liimapuupalkin notkahduksen - onko glaskatteelle olemassa jotakin tuote-esitettä tai vastaavaa, joka kertoo, mitä se kestää?
405x90 antaisi noin 2 cm taipuman lyhyellä aikavälillä (mikä voisi olla korjattavissa) - pitkällä aikavälillä tämä kasvaa noin 3 cm:iin, mikä on noin L/300, mikä on yleensä yleinen ohjenuora, mutta se on katoille, jotka eivät ole herkkiä muodonmuutoksille.
Joten kysymys on, mitä lasi voi kestää.
Olen nyt laskenut vain pysyvän kuorman mukaan, mikä on tietysti suotuisaa.
Jos oletamme, että lasin paino on 10 kg/m2 (googletin 2,5 kg/m2 ja mm, korjaa, jos olen väärässä
Tämän kestää esimerkiksi 315x90 (GL30c) yllin kyllin, mutta ongelma, jonka näen, on taipuma, koska uskon, että kasvihuone sijoittuu ilmastoluokkaan 3 - mikä on melko epäsuotuisa verrattuna ilmastoluokkaan 2. Lasi ei ole tunnettu suurten muodonmuutosten kestävyydestään, joten on tärkeää, että se kestää liimapuupalkin notkahduksen - onko glaskatteelle olemassa jotakin tuote-esitettä tai vastaavaa, joka kertoo, mitä se kestää?
405x90 antaisi noin 2 cm taipuman lyhyellä aikavälillä (mikä voisi olla korjattavissa) - pitkällä aikavälillä tämä kasvaa noin 3 cm:iin, mikä on noin L/300, mikä on yleensä yleinen ohjenuora, mutta se on katoille, jotka eivät ole herkkiä muodonmuutoksille.
Joten kysymys on, mitä lasi voi kestää.
Olen nyt laskenut vain pysyvän kuorman mukaan, mikä on tietysti suotuisaa.
Laseista ei ole lainkaan tietoja. Osto jotain erää Blocketista. Karkaistuja lasilevyjä noin 50x70 cm. Paino noin 10 kg/m² kuulostaa aika oikealta. Ajatuksena on kiinnittää koolaukset harjahirteen ja kallistaa niitä kohti seiniä. Koolauksina ajattelen tyyppiä 45X95 tai 45x120. Emme vielä tiedä, miten lasit kiinnitetään, mutta jonkin listan tai kitin kanssa.
Tarkastelemme tällä hetkellä 360x90 tai 404x90. Korkeuslisäys on selvästi ongelma, varsinkin jos se muuttuu ajan myötä...
Tarkastelemme tällä hetkellä 360x90 tai 404x90. Korkeuslisäys on selvästi ongelma, varsinkin jos se muuttuu ajan myötä...
Viimeksi muokattu:
Sääntöjä riippuu tietysti etäisyydestä, mutta oletetaan cc1200, niin 45x120 täyttää suunnilleen samat taipumavaatimukset - mutta en ole huomioinut mitään normaalivoimaa, mutta on mahdollisuus ottaa vähän siitäkin, jos tarvitaan (4 kN).
Miten kasvihuone vakautetaan?
Miten kasvihuone vakautetaan?
Olen mitannut lasit kattoon ja ne ovat 100x56 cm. Ajattelin laittaa reglar cc 60:llä ja sitten asettaa lasit niiden päälle. 3 kpl "korkeussuunnassa". Ehkä voisi käyttää myös 70x70 saadakseen paremman pinta-alan lasin asettamiseen. ne eivät tule kantamaan paljon painoa, olen eniten huolissani lasien kiinnityksestä siihen osaan, mutta se on myöhempi vaihe ja varmaan ratkaistaan paikan päällä.
Olen harkinnut laittavani ristikytkimen kummallekin puoliskolle katossa vakauden vuoksi. Ehkä vaijerilla. Sama myös pitkällä sivulla ehkä.
Mutta jos käyttäisi 360x90 tai 405x90 liimapuuta, niin etkö sinä luule, että se kuulostaa hullulta 10 m jännevälin kanssa?
Olen harkinnut laittavani ristikytkimen kummallekin puoliskolle katossa vakauden vuoksi. Ehkä vaijerilla. Sama myös pitkällä sivulla ehkä.
Mutta jos käyttäisi 360x90 tai 405x90 liimapuuta, niin etkö sinä luule, että se kuulostaa hullulta 10 m jännevälin kanssa?
Olin unohtanut ottaa huomioon kulman laskiessani 45x120, joten laskin liian lyhyelle palkille, mutta cc600:lla se toimii silti (ja voi ottaa 3 kN puristusta). 70x70 ei kuitenkaan toimi korvaavana - silloin sinun on käytettävä kahta 45x95 (kaksi 70x70 ei toimi myöskään).
Kyllä, oletetulla kuormituksella ei ole ongelmaa - olisin valinnut 405x90. Se kestää, mutta kysymysmerkki on edelleen taipuma ja kuinka herkkä lasi voi olla (ja jos se on niin "paha" kuin ilmastoluokka 3). Minulla ei ole suoraa kokemusta vertailuarvosta kasvihuoneen tai lasin osalta, ehkä joku muu tietää?
Vaijeri kuulostaa näppärältä, ajattelen, että on tärkeää saada kiinnitys kuntoon, jottei se irtoa kovassa tuulessa ja että se voidaan kiristää tarpeeksi, jotta se on jäykkä. Vaijeri voi ottaa vain vetovoiman, joten tässä tapauksessa uskoisin, että kattohirsissä on suurempi puristusvoima kuin jos voidaan käyttää vinotukia (jotka voivat ottaa sekä puristuksen että vedon).
En ole laskenut, kuinka suuri voima tuuli voi tuottaa, se riippuu myös seinäkorkeudesta, paikasta ja ympäröivästä maastosta - mutta minulla ei ole oikein mahdollisuutta katsoa sitä osaa.
Kyllä, oletetulla kuormituksella ei ole ongelmaa - olisin valinnut 405x90. Se kestää, mutta kysymysmerkki on edelleen taipuma ja kuinka herkkä lasi voi olla (ja jos se on niin "paha" kuin ilmastoluokka 3). Minulla ei ole suoraa kokemusta vertailuarvosta kasvihuoneen tai lasin osalta, ehkä joku muu tietää?
Vaijeri kuulostaa näppärältä, ajattelen, että on tärkeää saada kiinnitys kuntoon, jottei se irtoa kovassa tuulessa ja että se voidaan kiristää tarpeeksi, jotta se on jäykkä. Vaijeri voi ottaa vain vetovoiman, joten tässä tapauksessa uskoisin, että kattohirsissä on suurempi puristusvoima kuin jos voidaan käyttää vinotukia (jotka voivat ottaa sekä puristuksen että vedon).
En ole laskenut, kuinka suuri voima tuuli voi tuottaa, se riippuu myös seinäkorkeudesta, paikasta ja ympäröivästä maastosta - mutta minulla ei ole oikein mahdollisuutta katsoa sitä osaa.
Onpa tuulista! Sijaitsen länsirannikolla ja on avointa.
Kun kerran olemme jo käynnissä ja mitoittamassa palkkeja, niin toinen berlinar on ylätuki seinillä pitkällä sivulla. Lasit ovat siellä 1200mm leveitä. Seisovat koolaukset ovat 120*95. Riittääkö myös ylätuki 120 vai pitäisikö mennä yhtä kokoa suuremmaksi? Esimerkiksi 170mm on kotona. (Se vain tekee räystään kohdalta niin kömpelön näköiseksi...)
Kun kerran olemme jo käynnissä ja mitoittamassa palkkeja, niin toinen berlinar on ylätuki seinillä pitkällä sivulla. Lasit ovat siellä 1200mm leveitä. Seisovat koolaukset ovat 120*95. Riittääkö myös ylätuki 120 vai pitäisikö mennä yhtä kokoa suuremmaksi? Esimerkiksi 170mm on kotona. (Se vain tekee räystään kohdalta niin kömpelön näköiseksi...)
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Voin kyllä ajatella, että pitäisi olla melko tiukka, kun on kyse niin pitkien palkkien taipumisesta. L/300 10m kohdalla on kuitenkin lähempänä 33mm, mikä näkyy myös selvästi. Rajoittaisin taipuman ~15mm:iin, jolloin kulman muutos on niin pieni, ettei lasista tarvitse huolehtia. Kuten mainittiin, mittasuhteet tulevat olemaan groteskeja, joten suosittelisin kantopistettä palkin keskelle. Silloin ei juuri tarvitse tarkistaa taipumaa. Kantopiste voi esimerkiksi olla pilari alas maan pintaan. Jos pilari ei ole toivottu, sen voi ratkaista eräänlaisella kehärakenteella.
Joudun valitettavasti tarkistamaan liimapuupalkkini, huomasin nyt, että olen unohtanut muuttaa takaisin ilmastoluokkaan 3, kun vertailin tuloksia (ei ole helppoa käyttää Exceliä puhelimella
)
L/300 vaatii 115x450 (90x405 oli ilmastoluokka 2).
Rajoittaaksesi pitkäaikaiseen 15 mm, tarvitaan 115x630, mikä on melko suuri!
Jonkinlainen tuki ei ole varmaankaan hullumpi ajatus.
L/300 vaatii 115x450 (90x405 oli ilmastoluokka 2).
Rajoittaaksesi pitkäaikaiseen 15 mm, tarvitaan 115x630, mikä on melko suuri!
Jonkinlainen tuki ei ole varmaankaan hullumpi ajatus.
Kyllä 115x630 oli mitä olin saanut taulukossa. Tuntui tähtitieteellisen massiiviselta ja toivoin, että se perustuisi raskaampaan kattoon. Se täytyy ilmeisesti olla pylväs keskellä...
Toinen kysymykseni tähän liittyen oli yläkannatin sivuseinillä. Ajatuksena on asettaa 170x45-kokoista tukea sinne. Tolpat ovat sitten cc 1240mm. järkevää?
Muiden kysymysten osalta se on rannikolla mutta ei merenroiskeessa tai vastaavassa, hyvä matka mereen. Mutta tuulista. ;-/
Sivuseinät seisovat 60 cm korkeassa soilta ja katon korkeus tulee olemaan noin 2300mm. Harjakorkeus noin 3800mm. Talo tulee seisomaan pääty tuulisimpaan suuntaan.
Toinen kysymykseni tähän liittyen oli yläkannatin sivuseinillä. Ajatuksena on asettaa 170x45-kokoista tukea sinne. Tolpat ovat sitten cc 1240mm. järkevää?
Muiden kysymysten osalta se on rannikolla mutta ei merenroiskeessa tai vastaavassa, hyvä matka mereen. Mutta tuulista. ;-/
Sivuseinät seisovat 60 cm korkeassa soilta ja katon korkeus tulee olemaan noin 2300mm. Harjakorkeus noin 3800mm. Talo tulee seisomaan pääty tuulisimpaan suuntaan.
Toivon mukaan joku muu voi antaa lausunnon ylätuesta, on vaikea lausua siitä ilman suurempaa panostusta (ei ole mitoitettu aiemmin). Mutta muistaakseni yleensä asetetaan tolppa siihen, mihin kattopalkit laskeutuvat, mutta voi olla tässä tapauksessa rauhallista ajatellen, että kuormitus on melko vähäistä.
Makaava palkki tulee hoitamaan tuulikuormituksen, mutta se toimii yhdessä katon ja seinän kanssa, joten voi olla rauhallista. En kuitenkaan uskalla antaa siinä mitään hyväksyntää - toivon, että joku muu voi myös auttaa siinä.
Onnea rakentamiseen!
Makaava palkki tulee hoitamaan tuulikuormituksen, mutta se toimii yhdessä katon ja seinän kanssa, joten voi olla rauhallista. En kuitenkaan uskalla antaa siinä mitään hyväksyntää - toivon, että joku muu voi myös auttaa siinä.
Onnea rakentamiseen!
Kiitos paljon siitä, se antoi tukea parille päätökselle. Aiomme käyttää 170mm kantavaa palkkia seinässä. Sitten tuemme kaikkia mahdollisia paikkoja. Päätykolmiot ja tolpat saavat kantaa suurimman osan katon kuormasta ajattelen. Joten sen pitäisi mennä hyvin lopulta...
Hei.
Olen piirtämässä melkein identtistä rakennelmaa (10x5m)
ja olen myös tullut siihen tulokseen, että siitä tuli naurettavan vahva palkki 10m jänteellä. Joten varmaankin tulee tolppa keskelle.
Oletko miettinyt, kuinka paljon kattorakenne tulee työntämään seiniä ulospäin? Olin ajatellut jännittää vaijerin seinien väliin.
Onko sinulla piirustusta, jonka haluaisit jakaa? Aloitan konstruktion piirtämisen huomenna.
Olen piirtämässä melkein identtistä rakennelmaa (10x5m)
Oletko miettinyt, kuinka paljon kattorakenne tulee työntämään seiniä ulospäin? Olin ajatellut jännittää vaijerin seinien väliin.
Onko sinulla piirustusta, jonka haluaisit jakaa? Aloitan konstruktion piirtämisen huomenna.