Joku joka uskoo, että se toimisi, tarvitseeko sitä käsitellä esim. lakata tai öljytä?

Ikkunalaudaksi on suunniteltu MDF-levyä, joka maalataan valkoiseksi. Alun perin myös ikkunalauta piti olla samaa materiaalia, mutta ajattelin, että erilainen ikkunapenkki voisi näyttää hyvältä. Portaat on tilattu tammesta, jossa on valkolakatut vangat ja kaide/spaali ja käsijohteet tammesta. Pitäisikö sen pystyä sopeutumaan siihen?

Kjell G

Meillä on ikkunalaudat lamelliliimattua er:stä, joten kyllä se toimii. Me öljyämme omamme, mutta lakkaaminenkin on tietysti mahdollista. Käsittelemättömänä se ei kuitenkaan toimi kovin hyvin pienimmässäkään kosteudessa.

Hyvä, onko sinulla elementtejä alla? Tai lattialämmitys (silloin ei kai tarvitse rei'ittää levyä). Onko sinulla jyrsittyjä/viistottuja reunoja vai ovatko ne suoria? Jos sinulla on kuva niistä, se olisi mahtavaa, voin kuvitella, että kontrasti valkoinen/tammi on todella tyylikäs.

Kjell G

Olin esittelytalossa, jossa liimapuueksipinta ei toiminut lainkaan. Tilaa oli tosin 500 mm syvä ikkunasyvennys. Mitä tapahtui oli, että puu oli kaartunut, mutta koska koko levy oli kiinnitetty sivuilta, se ei voinut liikkua paljoa, jolloin se lopulta halkesi. Lauta näytti kahdelta aallolta ~~

Hmm, kuulostaa huolestuttavalta. Minun tapauksessani kyse on noin puolesta siitä leveydestä, ihmettelen voiko se toimia paremmin. Miten voisi välttää, että se käyttäytyy kuten näyttötalossa? Antaa sen kellua MDF:n välissä, ehkä hieman liikkumavaraa reunassa (sauma).

Kjell G

Puolikas leveys aiheuttaa vähemmän ongelmia, koska liike on puolittainen. Epäilen, että lämpö/kylmä oli ongelma sille ikkunalaudalle, jonka näin. Talo lämmitetään lattialämmityksellä, ja se lämpö ei pääse kovin hyvin lasiruutuun saakka niin syvissä syvennyksissä. Kelluva ikkunalauta pitäisi toimia.

Olen tehnyt ikkunalaudat männystä, jotka petsasin ja sitten lakkasin. Ne ovat vanhan marmorialustan päällä, josta alkuperäinen lauta koostuu, ja siksi hieman vaikea poistaa. Ne eivät ole vääntyneet millimetriäkään 2 vuoden jälkeen.

Kjell_G sanoi:
Hienoa, onko sinulla elementtejä alla? Tai lattialämmitys (koska silloin levyä ei tarvitse perforoida, uskoisin) Onko sinulla jyrsittyjä/kohotettuja reunoja vai ovatko ne suorat? Jos sinulla on kuva niistä, se olisi mahtavaa, voin kuvitella, että valkoinen/tammi-yhdistelmä on todella tyylikäs.

Kjell G
Moikka!

Meillä on lattialämmitys, jyrsitty pyöristetty etureuna, mutta vain vähän viilattuja sivureunoja. Korjaan siitä kuvan!

Olen tehnyt omia ikkunalaudoja lamelliliimatusta tammesta, noin 20 cm. toimii erittäin hyvin ja kuten sanot, näyttää todella hyvältä yhdessä valkoisten seinien kanssa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.