9 939 lukukertaa ·
37 vastausta
10k lukukertaa
37 vastausta
Liimapalkista tehty karmipuu
Remontoija
· Stockholm
· 20 366 viestiä
Kaikki on paremmin Östermalmilla, valitettavasti täällä ei ole brädgård :/
Kuulostaa siltä, että teillä on tavallista 2t4 (45*95). Vaikka 2t4 onkin jumalanlahja meille muottinikkareille 😜, se ei ole koskaan kuivatettu tai laadultaan riittävä karmeihin. Soita pienempään puusepänverstaaseen, niin he hoitavat homman.
Kun rakennan karmia, ostan höylättyä mäntyä, kuten 22x95 ja 22x45, ja liimaan ne yhteen. Näillä kahdella mitalla saan karmikappaleen, joka on 44 mm paksu, 95 mm syvä ja siinä on 50 mm uritus. Se tulee suoraksi ja hienoksi, eikä tarvita jyrsimiä tai erityistyökaluja.
Remontoija
· Stockholm
· 20 366 viestiä
Tulee niin saatanasti hienoa pölyä, kun jyrsitään niin paljon puuta, joten haluaisin välttää sitä.
Remontoija
· Stockholm
· 20 366 viestiä
Täytyyhän jyrsiä pyöristys, jos sen pitää sopia tyyliin, mutta totta kai eihän siinä ole niin paljon materiaalia kuin jyrsiä koko valssin syvyys, kiitos kaikista vinkeistä katson tätä tänään.
Olisi unelma löytää "valmiita" karmikehikoita metritavarana ja sitten voisi itse jyrsää viimeistelyn, jos haluaa jotain talonpoikaisjyrsintää, kulmajyrsintää tai vastaavaa. Suurin "ongelma" onkin urien jyrsintä pelkästään yläjyrsimellä. Tarvitsisi melkein jyrsintäpöydän ja mielellään isomman karan, joka kestää suurempia jyrsinteriä...
Remontoija
· Stockholm
· 20 366 viestiä
Remontoija
· Stockholm
· 20 366 viestiä
Juuri nyt @verktygsgurun:n menetelmä tuntuu parhaalta, koska sillä ratkaisulla voi hienosäätää syvyyttä eikä tarvitse jyrsiä pois niin suuria määriä materiaalia, mikä aiheuttaa pölyä.
Remontoija
· Stockholm
· 20 366 viestiä
höylähöylätty mänty? Sen voi ostaa melko monesta paikasta, olen ostanut höylähöylättyä tammea kynnykseksi ja se oli todella suora, joten varmaan saa myös höylähöylättyä mäntyä, joka on suora eikä väänny.
Remontoija
· Stockholm
· 20 366 viestiä
Juuri niin, sekä jyrsii pyöristyksen, joten siinä on vähän työtä, mutta luulen, että se on itse asiassa helpompaa kuin yrittää oikaista vinoa karmipuuta.