Aion viikonloppuna aloittaa rakentamaan perustaa puuhellallemme keittiössä. Puulattian ja puualapohjan alla on torppaperustus ja näyttää siltä, että paikalla on aiemmin ollut liesiperustus (lattia paikattu ja alusrakenteen alla betoniperustus päättyy noin 10 cm alle alapohjan). Suunnitelmani on sahata lattia auki ja sitten valaa raudoitetun betonilaatan tasoittaakseni olemassa olevan pinnan (ajattelin noin 10 cm paksua). Sen jälkeen muurata leca-harkoilla lattian läpi ja lopulta valaa ohuempi laatan sisälattian tasolle. Onko tämä oikea tapa tehdä? Miten sitten tiivistän lattian ja perustuksen välin?

Totte_S
Puulämmitteiselle hellalle ei juurikaan tarvitse valaa perustusta kantavuuden vuoksi, useimmat valurautakanat painavat alle 100 kg. Jos muuraat sitten leca:lla (tai miksei kevytbetonilla?), niin pidät painon entistä alhaisempana. Minulla on samankaltainen ratkaisu kuin sinulla, perustus on rakennettu torpargrundista. Asetin puutervapaperia perustuslaatan ja niiden runkotukien väliin, joihin kiinnitin lattiarungon. Muuten en tiivistänyt enempää kuin eristyksen ja tuulipaperin avulla. Kun sitten laitoin lautalattian, asetin sen tiukasti perustusta vasten lattian ylle. Lattian ja perustuksen välinen rako täytin laastilla samalla kun rappasin perustusta.
(tuli vähän sekava, kysy jos et tajua ;-)

Ok! Syynä siihen, että haluan perustan, on se, että lattia joustaa hieman juuri siinä kohtaa, mihin ajattelen laittaa uunin, ja lisäksi haluan muurata osittain tiilellä saadakseni vähän lämmön varastointia. Ero on siinä, että minulla on jo lattia, joka saa jäädä paikoilleen, ja laatta valetaan sahaamani reiän kautta. Mutta sen pitäisi olla mahdollista tehdä samalla tavalla.

Totte_S
Joo, olen samaa mieltä kanssasi. Lisäksi ei ole väärin tehdä se vankaksi. Jos kyseessä on vanha torppargrund, on kätevää välttää uunin purkaminen, jos tarvitset purkaa lattian ja palkiston. (Olen itse tehnyt juuri sen). Kuinka paljon tilaa sinulla on perustuksessa, koska sinun täytyy muurata lecatiilillä? Koska aiot valaa viimeisen osan, voit ehkä tehdä valumuotin siistiksi ja päällystää sen sisäpuolen sokkelipaperilla, ja jättää sen paikalleen valun jälkeen, jolloin sinulla on kaikki mahdollisuudet tehdä tyylikäs siirtymä muotin ja lattian välillä.

Se johtui enimmäkseen siitä, että en halunnut valaa niin paljon (joudun sekoittamaan betonin käsin). Arvioin, että rakennettavan korkeuden tarvitsee olla noin 70 cm.

Totte_S
Å, ymmärrän! Minulla oli 20 cm, joiden kanssa työskennellä, enkä tarvinnut tehdä perustusta uudelleen. Onnea matkaan.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.