Hei!

Olemme purkaneet kellarimme, koska maaperälevymme imee kosteutta. Nyt aiomme salaojittaa ja rakentaa kellarin uudelleen.

Eristämme ulkopuolelta ja aiomme käyttää teräsprofiileja seinissä. Laitamme klinkkerilaattoja ja teemme hiotun betonilattian.

Mutta mitä levyjä voisi käyttää seinissä? Tästä on eriäviä mielipiteitä, ja monet sanovat, että epäorgaanisia materiaaleja pitäisi käyttää. Mutta mitä lasketaan epäorgaaniseksi materiaaliksi?

Terveisin, Carolina sabell
 
Betoni, laasti, kivi, tiili, metalli, muovi, lasi.

Eli ei materiaaleja, jotka täysin tai osittain sisältävät puuta, kartonkia, pahvia, tekstiilejä, vehnää/ruista (tärkkelys).

Googlaa mielellään epäorgaanisia materiaaleja saadaksesi paremman käsityksen.
 
Vastaus on siis käytännössä ei levyjä. Jos haluaa ottaa riskejä, niin teräsprofiilit hyvällä ilmanvaihdolla ja kipsi ovat yksi ratkaisu. Mutta silloin on aina mahdollisuus home- ja kosteusongelmiin. Vaikea tietää teille ja meille.
 
Fibercementtilejä on myös olemassa. Märkätilakipsi ja julkisivukipsi pitäisi myös toimia hyvin.
 
  • Tykkään
Carolina Sabell
  • Laddar…
tommib
Kuitusementti pitäisi toimia hyvin, mutta on parempi rapata seinät ja maalata ne silikaattimaalilla. Silloin se ei ole yhtä riippuvainen aktiivisesta ilmanvaihdosta.
 
tommib tommib sanoi:
Kuitusementti pitäisi toimia hyvin, mutta on parempi puhdistaa seinät ja maalata ne silikaattimaalilla. Silloin se ei ole yhtä riippuvainen aktiivisesta ilmanvaihdosta.
Ehdottomasti!
Mutta jos aikoo rakentaa uusia sisäseiniä, voi olla viisasta käyttää kuitusementtiä, jos ei halua muurata!
 
tommib
Ah, niin. En ajatellut väliseiniä.

Mutta miksi ei haluaisi muurata? ;)
 
  • Tykkään
gaia ja 1 muu
  • Laddar…
On täysin mahdollista käyttää tavallista kipsilevyä sisäseinillä, kunhan lattiaan/levyyn on etäisyys. Helppokäyttöisempi maalata kuin muurata ja tasoittaa jne.
 
  • Tykkään
Carolina Sabell
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.