Hei. Me rakennamme juuri ruokakomeroa. Olemme kahden vaiheilla käytämmekö kipsiä vai mdf/masoniittia.

Mitä te tekisitte? Materiaalien hyödyt ja haitat?

Ajatuksena oli laittaa microlit päälle ja maalata, joten pinnan kannalta se on yksi ja sama. Ajattelemme, että kipsi on herkempi, mutta ystävä, joka on kirvesmies, suosittelee sitä.

Rakenteilla oleva ruokakomero, jossa puurunko on osittain valmis. Taustalla on tapetoitu seinä ja irtonainen ovi näkyy nojaten kehikkoon.

Tarkoitatko seiniin?

Plyfa ensin ja sitten kipsi sen päälle.

B boohoo sanoi:
Tarkoitatko seiniin?

Ensin vaneri ja sitten kipsi sen päälle.
Kiitos vastauksesta, mutta ajattelimme selvitä vain yhdellä levymateriaalilla. En näe mitään järkeä tuplata ;)

Käytä ruuvikiinnitteistä kipsilevyä tyyppiä Gyproc Habito/Norgips Ultraboard. Säästätte näin yhden kerroksen.

• Tykkään
tomtebolycka
  • Laddar…
Fulkemisten
tomtebolycka tomtebolycka sanoi:
En näe mitään järkeä kaksoisilla
Pisteenä on pystyä kiinnittämään hyllyjä ja muita asioita ruokakomerossa, jotka varmasti kestävät paljon peruselintarvikkeita ja muuta niiden päällä. Siksi käytetään esimerkiksi 15 mm vaneria pohjalla. Sitten kipsi päällä, koska se on nopeaa, helppoa ja halpaa saada hieno pinta.

• Tykkään
Lintto1 ja 1 muu
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten sanoi:
Ajatuksena on kyetä kiinnittämään hyllyt ja vastaavat ruokakomerossa siten, että ne kestävät paljon peruselintarvikkeita ja muuta tavaraa. Siksi käytetään esimerkiksi 15 mm vaneria alimpana. Sitten kipsilevy päälle, koska se on nopea, yksinkertainen ja edullinen tapa saada hieno pinta.
Olen täysin samaa mieltä ajatuksen kanssa, mutta olemme valinneet käyttää konsoli-järjestelmää joustavampaan hyllyjen jakamiseen, joten olemme riippuvaisia vain takaseinästä. Joka on kunnolla rakennettu.

Fulkemisten
Olin silti ehdottomasti käyttänyt paksumpaa vaneria seinissä. Olin ajatellut, että tulee joku minun jälkeeni, joka ehkä haluaa hyllyt eri tavalla. Vaihtoehtoisesti, haluaa itsekin muuttaa hyllyjen paikkaa... Jos se on kustannuskysymys, voi käyttää OSB-levyä gyprocin takana. Jokainen tekee tietenkin miten haluaa, mutta uskon, että minä ja monet muut toivoisivat, että kipsilevyseinät ilman levyä, joka kestää kiinnityksen takana, pitäisi luokitella piileväksi virheeksi myynnissä :crysmile: (mitä se tietysti ehdottomasti ei ole).

• Tykkään
jim_b
  • Laddar…
Pitäisi myös tehdä tämä pian. Mutta meille tulee olla kulmapantry, joka on "peitetty" molemmilta puolilta, joten aiomme käyttää lakattua MDF:ää tai jotain.

Mistä olet ostanut oven? :)

• Tykkään
tomtebolycka
  • Laddar…
J jim_b sanoi:
Aion tehdä tämän pian. Mutta meillä tulee olemaan kulmakeittiöjoka on "peitetty" molemmilta puolilta, joten käytämme lakattua MDF:ää tai jotain.

Mistä muuten ostit oven? :)
Ostin viisi samanlaista ovea kaksitoista vuotta sitten yksityishenkilöltä Smålandista (ajoin yhteensä 300 km perävaunulla :crysmile:). Ne ovat seisseet autotallissa siitä lähtien ja ovat olleet vähän kuin vitsi, mutta nyt sekä minä että ovet olemme saaneet kunnianpalautuksen :D

Onnea rakennustyössä. Etsi ovea Tori.fistä, paikallisista kirpputoreista tai Rakennusapteekeista (esim. Nacka rakennusapteekilla on paljon hienoja vanhoja ovia).

• Tykkään
jim_b
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten sanoi:
Olisin silti ehdottomasti käyttänyt vahvempaa vaneria seinissä. Olin ajatellut, että joskus jälkeeni tuleva saattaisi haluta hyllyt eri tavalla. Vaihtoehtoisesti voi itse haluta muuttaa hyllyjen sijoittelua...
Jos se on kustannuskysymys, voi käyttää osb:ta kipsin takana. Toki jokainen tekee kuten haluaa, mutta luulen, että minä ja monet muut toivoisimme, että kipsiseinät ilman levyä, joka kestää kiinnittymistä takana, pitäisi luokitella piiloviaksi myynnissä :crysmile: (mitä se tietenkään ei tee).
Se oli saadakseen mahdollisimman paljon tilaa sisäpuolelle, että jätimme levyn pois. Jos tulevaisuudessa haluaa kiinteitä hyllyjä, voi vain kiinnittää tukipuut runkoon ja laittaa hyllyt niiden päälle. Plus tukipuut seinään taakse. Joten ei ongelmaa minun mielestäni. Itsekin olen skeptinen pelkkään kipsiin, mutta näin nyt kävi. Oikeastaan puhumme vain yhdestä sivuseinästä, koska etupuolella on vain tukipuut ja karmit. Taka- ja toinen sivuseinä ovat talon ulkoseiniä. Katsotaan, miten se kestää :p

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.