Hei, mietin levymateriaalin valintaa. Minulla on huone, jossa on seinillä vanerilevyjä, ja ajattelin muuttaa huoneen pieneksi riistateurastamoksi ja laittaa kaakelit seinille. Kuitenkin ajattelin jättää vesieristyksen pois, eihän siellä pitäisi olla märkää usein. Ehkä huuhdotaan/pyyhitään satunnaisesti, mutta kosteus tulee pääasiassa lattialle (maanvarainen laatta laattalattialla).

Mikä levy pitäisi laittaa kaakelin taakse? Olen tutkinut sekä fermacellia että märkätilakipsiä, tuntuu siltä, että pitäisi olla jotain, joka ei homehdu, vaikka kostuisi joskus? Eikä saisi maksaa maltaita.

Ilman vedeneristystä kannattaa ehkä välttää huuhtelua kokonaan? Sinulla onhan sauma seinän ja lattian välillä, joka on herkkä kohta..

Oletko harkinnut märkätilamaton asentamista seinille? Sehän voidaan asentaa suoraan vanerin päälle..

Narren666
N nyttanvändarnamn_nyköping sanoi:
Hei, minulla on kysymys levymateriaalin valinnasta.
Minulla on huone, jonka seinissä on vaneri, ajattelin muuttaa huoneen pieneksi riistan teurastamoksi ja laittaa kaakelia seinille. Sen sijaan olin ajatellut jättää kosteussulun pois, siinähän ei pitäisi olla kosteaa. Ehkä joskus huuhtelen/pesen, mutta kosteus menee pääasiassa lattialle (maanvarainen laatta klinkkerillä).
Minkälaista levyä minun pitäisi käyttää kaakelin takana? Olen katsonut sekä fermacellia että märkätilakipsiä, tuntuu siltä, että pitäisi olla jotain, mikä ei homehdu vaikka tulisi kosteutta? Ei saisi mieluiten myöskään maksaa maltaita.
Onhan myös fibo tresbo ja samankaltaisia tuotteita, jotka toimivat erinomaisesti vanerin kanssa.

Kyllä märkätilamattoa en olekaan oikein ajatellut, en ole työskennellyt sen kanssa aiemmin, mutta ehkä sen asentaminen ei ole kovin monimutkaista. Voi vain liimata, eikö tarvita sellainen sauma kuumentamalla mattojen väliin?

Kaikki seinät ovat 100 mm betonijalustalla, ja seinä "roikkuu" muutaman cm sen ulkopuolella, joten mahdollinen vesi seinällä valuu ja tippuu alas lattialle. Ulkoneva osa tulee olemaan suojaamaton, mutta pidän epätodennäköisenä, että sinne pääsisi kosteutta. Lattia mopataan ja seinät pyyhitään rätillä 99 kertaa 100:sta.

Mutta entä jos asentaa märkätilakipsilevyn ja sitten kaakeleita suoraan sen päälle? Miten saumat silloin tehdään?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.