On ulkotilaisuus, joka on talvi-eristetty argon täytetyillä liukuovilla. Huoneen ulkokulma on viistetty, joten muodostuu kaksi 135° kulmaa, joiden väliin on asetettu lisäliukuovi. Mietin nyt, miten teen ulkopuoliset karmit, jotka sijoittuvat pylväiden ympärille. Talossa muuten on melko leveät karmit, noin 160mm x21mm. Mutta jos laittaisin myös ikkunaosaston 135°-kulmien kohdalle puukarmit, niistä tulisi erittäin leveät laudat. Karmien tulisi ulottua muutaman sentin karmin sisältä, halkoliitoksen ohi, 44mm tukipuun, 115mm liimapuupylvään ohi ja ulkokulmaan, missä se kohtaisi vastakkaisen laudan. Eli tarvittaisiin kaksi noin 250mm, jotta karmit kohtaisivat ulkokulmassa. Katso alla oleva kuva, joka näyttää 135° kulman. Kuinka tämä pitäisi tehdä? Olen miettinyt muutamia eri vaihtoehtoja:
1. Jättää puukarmit pois ja tilata sen sijaan valkoinen V-taitettu pelti, joka peittäisi karmista karmiin.
2. Laittaa ensin sileä peltinauha muutaman sentin karmista sisään, niin pitkälle, että 44mm tukipuu peittyy (noin 80-100mm leveä) ja siitä, hieman limittäin, jatkaa ulkokulmaan puukarmilla, joka ei tarvitse olla yhtä leveä. Ehkä riittäisi kaksi 170mm.
3. Liimata yhteen kaksi tai kolme 22mm lautaa leveämmäksi laudaksi, noin 250mm, tyyliin oman liimapuulevyn teko, mutta höyläämätön. Ja tehdä kaksi sellaista vastakkain.
4. Onko mahdollisesti olemassa valmiita leveitä höyläämättömiä lautoja tai levyjä, jotka ovat noin 22mm paksuja?
Mutta... kysymys on, mikä on tyylikkäintä - ja helpointa. Vinkkejä - muita ideoita?
Ensimmäiseksi katsoin piirustustasi ja mietin ehdotukseni, se oli sama kuin vaihtoehtosi 2 ja ehkä voisi olla alu-levy samalla pintakäsittelyllä kuin karmilla ??
Katsoin ensin piirustustasi ja mietin ehdotustani, se oli sama kuin vaihtoehtosi 2 ja ehkä alumiinilevyllä, jolla on sama pintakäsittely kuin karmilla ??
Kyllä, 2 on ehdotus, jota olen miettinyt eniten. Mutta samalla olen epävarma siitä, kuinka hyvännäköistä siitä tulee. Erityisesti peltisauma, joka enemmän tai vähemmän näkyy karmissa ulkopuolella laudoituksen. Jotta sauma näkyisi mahdollisimman vähän, luulisin tarvittavan erittäin ohuen levyn, noin 0,6 mm, tyyppiä "ikkunapelte", jolla on sama kiiltävä valkoinen pinta kuin karmit, jotka ovat jauhemaalattuja. Mutta kyseinen levytyyppi on yleensä melko himmeä valkoinen, mitä olen nähnyt. Sitä vastoin olen nähnyt alumiinipeltiä, jossa on samanlainen kiiltävä valkoinen pinta, mutta se on huomattavasti paksumpi, noin 1,5-2 mm, mikä luultavasti tarkoittaa, että sauma karmissa tulisi olemaan hyvin näkyvä. Mutta ehkä on olemassa ohuempia levyjä, joissa on jauhemaalaus, tai "emaloitu" valkoinen pinta?
Voisi tietenkin ajatella myös vaihtoehtoa 5, jossa tehdään erillinen kulmalista ulkoreunaan ja erillinen lista karmia varten viereen. Pienessä väliin jäävässä tilassa kulma- ja ikkunalistojen välillä on vaakapaneeli. Mutta tällöin molempien listojen täytyy olla melko kapeita, mikä poikkeaa suuresti muusta talosta, jossa kulmalistat ovat noin 145 ja ikkunalistat noin 160-170. Lisäksi siitä tulee todella sekava monien lyhyiden vaakapaneelipalojen vuoksi.
Lauta (sen sijaan, että käytetään lyhyitä makaavia paneeleita) maalataan talon värillä, 160mm lista talon puuosien/listojen värillä. Alla/taustalla olevat laudat halkaistaan kulmaan ja liimataan, esivalmistetaan ennen asennusta, halkaise 22,5 astetta, eikö niin...? Naulaa ja liimaa kulma dyckert-nauloilla tai jotain... Listat asennetaan kuten tavallisesti.
Laudat (snarare än pätkissä olevaan paneeliin) alle maalataan samalla värillä kuin talo, 160mm vuorilaudat samalla värillä kuin talon puutyöt/vuorilaudat. Alimmaiset/taustalla olevat laudat sahataan kulmassa ja liimataan, esivalmistetaan ennen asennusta, sahaus 22,5 astetta varmaan...? Naulala liimalla yhteen kulmassa pistooliämpärillä tai jotenkin... Vuorilaudat asennetaan kuten tavallisesti.
Kuin peitelistapaneeli....
Ymmärsinkö sinua oikein, jos tarkoitat, että kulmavuorilaudat tehdään alle tai ikkunavuorilautojen sisälle ja samalla värillä kuin talo? Eli kulman kärki tulee minun tapauksessani vihreäksi ja 160 sileät vuoret ikkunoiden kohdalla valkoisiksi? Se voisi ehkä olla idea! Kiitos vinkistä - tulee ehdottomasti harkita!
Juuri niin minä tarkoitin, sillä siitä tulee "puhtaampi" kuin joukko paneelipalasia/raitoja, ja (mielestäni) vältyt suurelta valkoiselta läiskältä kulmassa...
Tuntuu olevan hyvä idea ja aion kyllä kokeilla sitä
Koska kulmaosa tehdään vihreäksi ja jos saa tiiviin sauman, ei ehkä näe sitä osaa kulmalistana vaan "kaarevana" paneelina. Että muuten minulla on vaakapaneelia, en näe sitä ongelmana, koska tämä on hieman erikoista ja voidaan nähdä "koristeellisuuskikkoina".
Sitten jää mietittäväksi, miten helpoiten liimataan 3,5m pitkät listat siihen kulmaan.
On melko tärkeää, että laudat ovat tasaisesti liimattaessa, koska valmis paketti on melko jäykkä.
Joko kiinnittää tilapäisesti paikalle ja käyttää seinää mallina liimaamisen aikana, tai jonkinlainen kiinnitysjigi.
Sitten täytyy saada suora liimasauma. Jos sahaa käsipyörösahalla ohjaimen kanssa, täytyy laudan olla alun perin suora. Ehkä sahata kiskon kanssa, jotta ei ole riippuvainen laudan suoruudesta?
Vinkkejä?
(minulla on upotussaha kiskolla ja ohjaimella, mutta ei rakennepyörösahaa)
Luuuukkaa - täällä ei mene nii-iin nopeasti
Mutta halusin saada koko kuvan selväksi aikaisessa vaiheessa, koska se vaikuttaa myös muihin osiin, jotka tehdään ja on tehty aiemmassa vaiheessa. Olen juuri nyt tekemässä valmiiksi niitä osia, jotka vaativat rakennustelineitä, jotka olen saanut lainaksi. Mutta ei ole niin helppoa maalata, kun alkaa sataa heti kun avaa purkin... :|
Ehkä pääsen listoihin aikanaan...
Aion kuitenkin käyttää ehdotustasi
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.