Olen miettimässä, miten rakentaisin uuden työpöytämme, ja tarvitsen teidän mielipiteitänne. Ajatuksena on, että pöytä olisi "leijuva", eli levy olisi kiinnitetty vain seinään/seinille.

Se, mikä tekee asiasta jännittävää, on se, että levyn pitäisi olla koko huoneen levyinen, eli 3700 mm. Eikä siinä saisi (mieluiten) olla tukijalkoja matkan varrella. Pelkästään sen levyisen levyn löytäminen (yhdessä kappaleessa) ei ole helppoa. Sen ei myöskään pitäisi painaa liikaa eikä olla liian kallis. Joten ei oikeastaan ole paljoa valinnanvaraa (mitä tiedän). Tällä hetkellä kallistun massiiviseen liimapuulevyyn, kuten tammi tai mahonki, joita löytyy Bauhausista/K-Raudadasta. Niitä saa mitoissa 30x630x3700 mm alle 3000 kruunun hintaan.

Hyvä. Laskelmieni mukaan sellainen levy painaisi noin 60-70 kg. Lisäksi tulee pari tietokonetta, muutama näyttö ja vähintään kahdet kyynärpäät :-)

Mitä tulee itse ripustukseen, olen ajatellut laittaa palkkeja päätyihin, joihin levy nojaa, sekä mahdollisesti myös pitkittäisen palkin. Välttääkseni taiteen ja syvyyden tukemisen vuoksi olen löytänyt pari mahtavaa konsolia kooltaan 500x500 mm (lundbergs.com). Arvioin, että tarvitsen noin 4-5 sellaista pitämään levyn jäykkänä. Koska levy on 630 mm syvä, on 130 mm, joka ei saa "tukea".

Pitkä seinä ja toinen päätyseinä ovat tiiltä = hyvä kiinnitys, kun taas toinen pääty on kipsilevyä, ja jos onni on myötä, siellä on palkki oikealla korkeudella, muuten joudun varmaan avaamaan seinän ja vahvistamaan.

Mitä mieltä olette rakenteesta? Onko se kestävä? En tiedä, miten laskea kuormitusta. Sen ei tarvitse kestää, että aikuinen istuu levyllä, mutta mahdollisesti pienempi lapsi, joka kiipeää ylös :-) Kuinka monta "jättikonsolia" uskot tarvitsevasi? Onko ongelma, että koko levyn syvyys ei ole tuettu? Mitä muuta täytyy miettiä?

Kiitos etukäteen!

Uskon, että 130 mm:llä ei ole käytännön merkitystä. Sitä vastoin pitkittäissuuntainen tuki on tärkeä. Avaa kipsilevyseinä tai asenna jokin sopiva levymateriaali, joka saa tukea lattialta, kipsilevyseinää vasten. Ehkä voit päällystää sen samalla tapetilla tms., mitä seinällä jo on. Aloita ilman konsolia ja tunnustele, miltä se tuntuu. Jos se tuntuu heiluvaiselta, voit asentaa konsolin keskelle jne. Tietenkin tämän voi laskea jollakin FEM-ohjelmalla, mutta kokeilemalla se on helpompaa.

Vaikeinta projektissa tulee olemaan levyn sovittaminen seinille, koska sinulla ei tule olemaan mitään saumaa. Ehdotan, että käytät kovalevyä tekemään mallineita. Sitten käytät mallineita siirtääksesi leikkauslinjan levymateriaaliisi.

Googlaa "scribing sheet material" ja "scribing benchtop"

Hei mattias! Kiitos vastauksestasi! Pitkittäinen seinä on tiiltä, joten siinä ei ole mitään ongelmaa. Mutta testien jälkeen, joissa kuormitimme 50x50 kannattimiamme pisteittäin, eivät kiinnitys tai kannatin kestäneet erityisen hyvin. Joten huomenna kokeilemme uudestaan parempien ruuvien/tulppien kanssa ja mahdollisesti uudella lähestymistavalla. Se on ehkä hieman epäreilua kuormittaa kannatinta pisteittäin, mutta haluaisi kuitenkin tuntea, että se jaksaa ainakin vähän.

Olen puhunut kollegan kanssa, joka uskoi, että riittäisi "kehys ympäri", eli kunnolliset kehykset takasivulla sekä lyhyillä sivuilla. Mutta luulen, että tarvitaan jotain, mikä vahvistaa "notkoa" = kannattimet.

Olen googlannut scribingia, kuten kerroit, mutta en löytänyt mitään mielenkiintoista... Mitä tarkoittaa FEM-ohjelma?

FEM=Finit elementti menetelmä tai Finite Element Method. Eräänlainen laskentamalli, jossa kokeellinen tila jaetaan moniin pieniin elementteihin (meshing) ja valtavien yhtälöjärjestelmien avulla lasketaan, mitä elementtien reunalla (reunat) tapahtuu. Se voi nopeasti muuttua hyvin monimutkaiseksi.

Koskee Scribing:
http://www.doityourself.com/stry/betterfit

Ajankohtaisesta syystä postaan täällä kuvauksen siitä, miten jalanaton työpöytä lopulta valmistui.

Pitkin seinää rakensin kehikon 45 x 70 puutavarasta, jonka kiinnitin ranskalaisilla pulteilla, joita upotin hieman (ei että se näkyisi muuten kuin jos on polvillaan imuroimassa).

Jotta "jäykistäisin" konsolit (jotka osoittautuivat antavan periksi voimakkaalla pistekuormituksella (katso aikaisempi postaus)), jaoin kehikon osiin jättäen tilaa yhdelle konsolille kunkin osan väliin. 3,70 m pituiselle seinällemme laitoin viisi 50x50 konsolia ja siis kuusi "kehikko-osaa", jotka kaikki sijaitsevat tiiviisti konsolin vieressä. Katso liitetty kuva!

Lyhyillä sivuilla laitoin samanlaisen puutavaran, jonka sahasin hieman tyylikkäästi siten, että se ei mennyt täydessä korkeudessa aivan levyyn asti.

Koska yksi seinä oli kipsisekinä, jouduin lisäksi avaamaan sen ja vahvistamaan sisäisellä puutavaralla. Muut seinät ovat kiviseiniä, joten siinä oli rauhallista.

Kunnon pultit, paksut proput, jotta tuntui hyvältä :)

Konsolit kiinnitin vain seinään ja vain kolmesta ylimmästä reiästä, alin reikä jätin tyhjäksi.

Bahauksesta hankittu levy oli *tarkalleen* yhtä leveä kuin huone - what are the odds? - ja pienen kikkailun jälkeen saimme sen paikoilleen.

Koska levy ulottuu seinästä seinään huoneessa, en ole koskaan tarvinnut ankkuroida sitä syvyyssuunnassa, vaan se makaa vain konsolien päällä.

Ja kestävyys sitten? No, aikuinen ei voi laittaa koko painoaan levyn ulkopuolelle, mutta lapsi voi ilman ongelmaa seistä ja hypätä levyn päällä (vaikka yritänkin totuttaa heitä pois tästä käytöksestä). Mahdolliset painot työpöydällä, kuten näyttö, tietokone ja kirjat, ovat yleensä seinää vasten eivätkä levyn ulkopuolella, mikä tarkoittaa, että kuormitus levyn reunalla on minimaalinen.

Kaiken kaikkiaan se tuntuu melko tukevan rakenteeltaan. Puhumattakaan siitä, kuinka siistiä on omistaa näin leveä työpöytä! Koko perhe voi istua ja puuhastella yhdessä! :)

• Säätövarustellut kiinnikkeet seinään asennettuna ja tukipuut vaakasuorassa, valmistelevat huoneen seinän pituista pöytätasoa varten.
  • Kodikas koti-toimistotila, jossa on pitkä puupöytä, kaksi tuolia, kannettava tietokone, tietokone, hyllyjä ja sisustustauluseinä.
  • Tykkään
mlindsten ja 5 muuta
  • Laddar…
Mukavaa, että palasit ketjuun ja kerroit kuinka meni! Ja mikä tyylikäs kirjoituspöytä siitä tuli!

Siistiä!

• Tykkään
David G
  • Laddar…
Tyylikästä!

Niin haluan myös :)

Tyylikäs työpöytä! Olen kiinnostunut samasta ideasta ja löysin tämän erinomaisen ketjun. Meidän työpöydästämme tulee noin 2 m pitkä ja sen on peitettävä seinä kulman ja ovenkarmin välillä. Olin ajatellut laittaa yhden konsolin kummallekin lyhyelle sivulle sekä 2 kpl keskelle (yhteensä 4 kpl).
Minulla on muutama kysymys rakentamastasi sargista:
Ymmärsinkö oikein, että se oli vakauttamaan antavat konsolit?
Lepääkö pöytälevy myös sargin päällä?
Kiinnititkö konsolit sargiin jollakin tavalla vai ovatko ne vain vasten?
Mitä ruuveja ja tulppia käytit?

Tästä tulee hauska projekti. Aiomme peittää koko huoneen lyhyen sivun hyllyillä sekä tällä työpöydällä.

Sargi oli alun perin tarkoitus keventää levyä - pitkin seiniä, sillä levy lepää sargin päällä kolmen seinän varassa. Mutta on selvää, että jos pistekuormitan levyä kaukaa, niin ensisijaisesti kannattimet ottavat paineen, mutta luulen, että myös sivusargi kantaa osan kuormasta (olen hieman ruosteessa lujuusopista) :)

Aluksi olin ajatellut antaa pitkittäisen sargiosan kulkea yhtenä kappaleena, mutta yhden konsolin pistekuormitustestin jälkeen (ilman levyä) sain päähäni, että jakamalla sargin osiin, voisin ehkä tukea konsolia hieman paremmin. *Luulen* että tämä vaikuttaa jotain, mutta en ole mitannut ja verrannut.

Kannattimet eivät ole kiinni sargissa, ne ovat vain "puristettu" väliin.

Turvallisuuden vuoksi käytin paksuja ruuveja ja tulppia. Löysin Bauhausista pari oranssia erittäin mukavaa tulppia, joita olen käyttänyt. En muista tarkkaa mittaa, mutta tiedän, että sargi on kiinnitetty ainakin 8mm ranskalaisilla pultteilla, arvioisin, että ne ovat noin 8-10cm pitkiä myös (koska niiden täytyy mennä materiaalin läpi).

Kannattimet on kiinnitetty samoilla tulppilla, mutta "tavallisilla" ruuveilla, myös nämä halkaisijaltaan 6-8mm ja pituudeltaan 7-8cm muistaakseni.

A ja O on varmaankin löytää vakaat konsolit. Useimmat tavalliset kaupat eivät kuitenkaan tunnu tarjoavan 50x50cm (tai suurempia), joten niitä pitää etsiä.

Onnea! Jaa mielellään tietoa ja kuvia projektistasi :)

Kiitos nopeasta vastauksesta! Laitan ehdottomasti kuvia, kun se on valmis. Meidän täytyy vain maalata seinä, ostaa materiaalia ja sitten murehtia vähän ennen kuin aloitamme :-) Olemme ostaneet asunnon, joka remontoitiin 90-luvulla, joten meillä on paljon tehtävää, mutta hieno siitä tulee.

Hei! Tässä tulevat luvatut kuvat konsolihyllyprojektistamme ja kruununjalokivestä, konsolipöydästä! Se sujui hyvin, vaikka oli hieman hankalaa välttää kaikkia sähköjohtoja, erityisesti koska mittarimme, jonka piti löytää sähköä seinästä, oli täysin epäjohdonmukainen.
KIITOS Johram kaikesta avusta ja vinkeistä! Ostimme samat konsolit, joita käytit ja ne näyttävät kestävän sekä pöytälevyn (ostimme keittiötason IKEA:sta), koneitamme että paria kyynärpäätä :-)

4963341779_5f82176864.jpg

4963942644_636bafde42.jpg

4963944144_82ccd6d85c.jpg

http://www.flickr.com/photos/53685947@N04/4963341779/

Viimeksi muokattu:
Tyylikäs! Tuli todella hieno tuo! Mikä on tuo takaseinä? Betoni vai kipsi?

Kiitos! Se on kova betoniseinä, joten ruuvit ovat tukevasti kiinni. Ostimme erikseen poravasaran juuri tätä projektia varten, ja se oli hyvin sijoitettu raha. Olisi ollut kamalaa porata kaikki 100 reikää meidän pienellä iskuporakoneella/ruuvinvääntimellä...

Uskotko, että säästit sen kustannuksen ottaen huomioon, mitä porat siihen pieneen olisivat maksaneet sekä kuinka paljon valiumia olisi kulunut :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.