6 454 lukukertaa ·
5 vastausta
6k lukukertaa
5 vastausta
Lerkkoolaukset?
Miksi ihmeessä haluat reglar lärk-puusta? Minun on vaikea kuvitella pahempaa puulajia kuin lärk tuossa, koska se sekä vääntyy valtavasti että halkeaa erittäin helposti.
/Kent
/Kent
Kahteen projektiin: Ulkotikkaat ja kasvihuoneen runko. Olen myös kuullut lehtikuusen laajoista kosteuden muutosliikkeistä, samalla kun kirjassa Nordiska träd och träslag sanotaan, että lehtikuusella on pienet tai kohtuulliset liikkeet kosteuden vaihdellessa, ja että sitä käytetään usein ikkunoihin mm. Saksassa. Minulla ei kuitenkaan ole käytännön kokemusta, mutta vaikuttaa siltä, että sinulla on, Snickarboden. Kerro mielellään lisää! Muuten se kallistuu sydänmäntyyn...
Olin ehdottomasti valinnut ytmäntyä...
Se vähä, mitä olen tehnyt lehtikuusen kanssa, on saanut minut kieltäytymään käsittelemästä sitä, kuten sanottu, se vääntyi aika paljon kuukauden aikana, kun se makasi odottamassa, eikä se ollut juuri sahattua. Tietysti se voi vaihdella sen mukaan, miten se on sahattu, puun suunta jne., mutta kun puoli kuutiota vaihtelevine mittasuhteineen käyttäytyy kuin sillä olisi oma elämä, siihen väsyy.
Sitten kokeilin työstää sitä puusepänverstaassa, ei lainkaan hauskaa...
Lehtikuusen pihka tukki kaikki leikkaavat terät, joten puhdistusta oli aika paljon.
Esiporata ja ruuvata on pakko, lehtikuusi halkeaa erittäin helposti, lisäksi en pidä tikkuista, joita siitä saa.
Lehtikuusta varmasti voi löytää stabiilia, mutta en ole pätevä tekemään sitä. Suosin mäntyä, jota osaan arvioida, samalla kun öljyisen ytmäntyn tunne on erittäin miellyttävä.
Joillain vuosia sitten purin kasvihuoneen 30-40-luvulta...
Rakennettu pohjoismäntystä, ja vaikka se näytti hirveältä värin puolesta, siitä tuli pelastuspuusta paljon ikkunankarmeja. Tiheämpi vuosirenkaiden väli kuin olin koskaan nähnyt, ja muutaman höyläyskerran jälkeen puusepänverstaaseen levisi ihana uuden mäntykäsittelyn tuoksu. Puu oli kuin uutta!
/Kent
Se vähä, mitä olen tehnyt lehtikuusen kanssa, on saanut minut kieltäytymään käsittelemästä sitä, kuten sanottu, se vääntyi aika paljon kuukauden aikana, kun se makasi odottamassa, eikä se ollut juuri sahattua. Tietysti se voi vaihdella sen mukaan, miten se on sahattu, puun suunta jne., mutta kun puoli kuutiota vaihtelevine mittasuhteineen käyttäytyy kuin sillä olisi oma elämä, siihen väsyy.
Sitten kokeilin työstää sitä puusepänverstaassa, ei lainkaan hauskaa...
Lehtikuusen pihka tukki kaikki leikkaavat terät, joten puhdistusta oli aika paljon.
Esiporata ja ruuvata on pakko, lehtikuusi halkeaa erittäin helposti, lisäksi en pidä tikkuista, joita siitä saa.
Lehtikuusta varmasti voi löytää stabiilia, mutta en ole pätevä tekemään sitä. Suosin mäntyä, jota osaan arvioida, samalla kun öljyisen ytmäntyn tunne on erittäin miellyttävä.
Joillain vuosia sitten purin kasvihuoneen 30-40-luvulta...
Rakennettu pohjoismäntystä, ja vaikka se näytti hirveältä värin puolesta, siitä tuli pelastuspuusta paljon ikkunankarmeja. Tiheämpi vuosirenkaiden väli kuin olin koskaan nähnyt, ja muutaman höyläyskerran jälkeen puusepänverstaaseen levisi ihana uuden mäntykäsittelyn tuoksu. Puu oli kuin uutta!
/Kent
Huomasin, että Beijer on julkaissut hintalistan sydänpuulle, luultavasti Setra Groupilta:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListing.aspx?id=42641
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListing.aspx?id=42641
Klikkaa tästä vastataksesi