Hei!

Koko kodinhoitohuoneen sisäisen remontin aikana olen alkanut miettiä uuden ulko-oven asennusta.

Koska kodinhoitohuoneen lattia on tällä hetkellä 10 cm alempana (vanha öljysäiliöhuone), tarkoituksenamme on keväällä purkaa olemassa oleva laatta, eristää ja valaa uusi. Samassa yhteydessä puramme luultavasti myös viereisessä huoneessa olevan laatan tehdäksesi saman menettelyn siellä, mutta myös tietyn putkiston vaihdon vuoksi.

Mutta takaisin kysymykseen. Ulkoseinän ovenaukko on nykyään 100x200cm, mutta ovi on 100x210cm, josta 10 cm menee sisäisen laatan alle.

Uusi ostamamme ovi mittaa 100x200cm, joten jos olisimme tehneet vaihdon suoraan, siinä ei olisi ollut mitään ongelmaa. Mutta nyt tulee ongelma, sillä haluamme nostaa sisäistä lattiaa 10 cm.

Tämä tarkoittaa, että ovenaukko on 100x190cm ja puuttuu 10cm. Ajatukseni on, olisiko mahdollista kaventaa nykyistä 14x25cm (LxK) siporex-palkkia korkeudeltaan. Vähän upotettu kynnys on minulle ok, mutta en ole kiinnostunut mistään 10 cm kynnystä.

Kuinka paljon uskaltaa kaventaa korkeudeltaan? Voiko palkkia vahvistaa jollain tavalla? Esimerkiksi sahaamalla 2 uraa, yksi sisäpuolelle ja yksi ulkopuolelle ja laittamalla lattarautaa vahvistukseksi?

Toinen vaihtoehto on vaihtaa palkki lecaan ja saada 5 cm, mutta se vaatii, että kaikki oven yläpuolella on muurattava uudelleen, eikä se innosta minua..

Lisätietona, että katto on eristetty huopakatto ja kattotuoli oven yläpuolella mittaa 5x18cm.

Jotain ajatuksia?
Ulkopuolinen ovi, jossa on kuviollinen ikkunapaneeli yläosassa. Oikealla puolella on tikkaat ja vasemmalla valkoista tiiliseinää.

Olen tutkinut lisää ja löytänyt jotain, joka kutsuttiin H+H multibalkiksi, joka on eräänlainen siporex palkki, jos en ole täysin väärässä?

Se mittasi joka tapauksessa 125 mm korkeudeltaan, tietääkö joku, onko se antanut riittävästi tukea?

Mielestäni sinun pitäisi välttää syömästä lättbetongbalkia. Kukaan ei tiedä, miten se on laskettu ja mitä se sisältää. On parempi lähteä liikkeelle niistä kuormituksista, jotka ovat ajankohtaisia. Kuvasta lukemani perusteella siinä on vain kaksi kattokannatinta/kattotuolia. Jos voit näyttää osan kyseisestä osasta taloa, pitäisi pystyä laskemaan ne kaksi pistekuormaa, jotka kuormittavat palkkia nyt, ja näiden tietojen avulla näkee, mitkä ovat parhaat vaihtoehdot.

Okei!

Valitettavasti alkuperäisiä piirustuksia ei ole enää tallessa, mutta eikö olisi ihan mahdollista tehdä uusi sen pohjalta, mitä itse tiedän?

Voin tehdä sen huomiseen mennessä, niin katsotaan, tekeekö se ketään fiksummaksi :)

• Tykkään
justusandersson
  • Laddar…
En olisi sahannut palkkia. Ota matalampi ovi.

Fotografen Fotografen sanoi:
En olisi katkaissut palkkia. Ota matalampi ovi.
Matalampi? Ovi on jo autotallissa ja ovi alle 200 cm (ovilevy 193-ish cm) ei ole ajankohtainen... En halua kumartua joka kerta kun menen sisään :sweat:

Oletan, että harja on tuettu seinällä? Onko siellä lumivyöhyke 1,5, missä asut? Mikä on kattopalkkien c/c-etäisyys? Lasken sen hieman myöhemmin tänään.

Lumivyöhyke 1.5 sopii hyvin!

Cc 85 kattopalkkien välillä ja ne seinät, jotka olen piirtänyt, ovat molemmat kantavia :)

On todennäköisesti suuri riski, että palkissa on raudoitus alareunassa, ja että lujuus vähenee huomattavasti, jos katkaiset sen raudoituksen. Sen sijaan voi olla mahdollista vaihtaa palkki ohuempaan.

Se on vain tukipalkki, joka lepää vapaasti olevan kevytsoraharkon päällä tänään. Tämä tukipalkki edustaa pistekuormaa noin 5,2 kN. Jos varmuuden vuoksi oletetaan, että se sijaitsee keskellä aukkoa (= suurin vaikutus), voit korvata kevytsoraharkon joko puisella lankulla, 45x120 C 24, tai teräspalkilla muodossa VKR-putki 70x40, jonka ainepaksuus on 4 mm. Muitakin vaihtoehtoja on, mutta kyseessä ei ole mitään suuria kappaleita.

Ensinnäkin, suuri kiitos!

Pitäisi kai todellisuudessa vain laittaa tuki kattopalkin alle ja sitten leikata nykyinen siporex pois ja asentaa uusi, edullisesti teräsputki, ja sitten vain muurata se kiinni?

Kun se on saanut seistä pari päivää, pitäisi kai jos en ole ihan väärässä ajatuksessa, pystyä leikkaamaan palkkia haluamaani korkeuteen ilman ongelmia? Näin minun ei myöskään tarvitse muurata sitä ylhäältä uudelleen?

Kyllä, se pitäisi voida tehdä sillä tavalla.

Tai onko mielestänne tämä menetelmä parempi?

Tukea kosketetut kattopalkit.
Jyrsiä/porata irti nykyinen palkki sekä ne 2-3 lohkoa, jotka sijaitsevat sen päällä.
Muura 10 cm palaset kannakkeille.
Aseta 45x145 keskelle tiukasti kattopalkkeja vasten.
Sahata vanha palkki niin, että saadaan 2 kpl 50x250 kappaletta.
Sahaa nämä korkeudeltaan 150 mm, jolloin alapuolen raudoitus säilyy ehjänä (?) ja muuraa ne säännön ulkopuolelle.

• Tykkään
Fady
  • Laddar…
Se jälkimmäinen on luultavasti tyylikkäämpi.

• Tykkään
Jarlsgård
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.