33 886 lukukertaa ·
8 vastausta
34k lukukertaa
8 vastausta
Leikkaa ruuvi vahingoittamatta kierrettä
Olen ollut siinä käsityksessä, että jos ruuvia katkaisee, sen kierre tuhoutuu. Eilen tarvitsin lyhyempää ruuvia kuin mitä rakennusliikkeessä oli tarjolla. Kaveri siellä ehdotti, että ostaisin pidemmän ruuvin ja katkaisisin sen. Hän näytti hämmentyneeltä, kun sanoin, ettei se ole mahdollista. Joten miten se oikein on? Voiko ruuvia lyhentää ja miten se tehdään? Sahalla, pihdeillä, viilalla vai jollain muulla? Tässä tapauksessa kyseessä on hienokierteinen juttu, kuten ne, joita käytetään rasialuukuissa.
Sahaa hieman oikean pituuden yli, sitten viilaa viimeinen millimetri. JOS sinulla ei ole käytettävissä mutteria, parasta on laittaa mutteri, sahata mutterin edestä ja sitten kierrellä mutteri pois, jolloin se puhdistaa kierteen.
Moderator
· Stockholm
· 57 852 viestiä
Kuten sanottu, sahaa kaarisahalla, olen myös käyttänyt metallinsahanterää kuviosahassa. Sen jälkeen pari vetoa viilalla, jotta reunat siistiytyvät.
Sen sijaan ruuvin leikkaaminen ei ole mikään huipputapa. Silloin kannattaisi ensin kierteyttää ja kiristää. Sitten leikata, ja toivoa, ettei ruuvia tarvitse koskaan irrottaa.
Olen kylläkin aikoinaan nähnyt pihdit, joilla pystyi kierteyttämään ruuveja jopa M5-kokoon asti, ja sitten ruuvi leikkautui, kun pihdit painettiin yhteen.
Sen sijaan ruuvin leikkaaminen ei ole mikään huipputapa. Silloin kannattaisi ensin kierteyttää ja kiristää. Sitten leikata, ja toivoa, ettei ruuvia tarvitse koskaan irrottaa.
Olen kylläkin aikoinaan nähnyt pihdit, joilla pystyi kierteyttämään ruuveja jopa M5-kokoon asti, ja sitten ruuvi leikkautui, kun pihdit painettiin yhteen.
Sitä oli yksinkertaisemman tyyppisissä kaapelikenkäpihdeissä, mutta se ei ollut paras ratkaisu.hempularen sanoi:Kuten sanottu, sahaa pistosahalla, olen myös käyttänyt metallisahanterää kuviosahassa. Sen jälkeen pari vetoa viilalla reunojen siistimiseksi.
Sen sijaan ruuvin katkaisu ei ole paras idea. Siinä tapauksessa kannattaa ensin kierrettää ja kiristää se. Sitten leikata pois ja toivoa, ettei koskaan tarvitse irrottaa ruuvia.
Olen kylläkin, kauan sitten nähnyt pihdit, joilla saattoi kierrettää ruuveja jopa M5-kokoon asti, ja sitten ruuvi leikattiin pois, kun pihdit puristettiin yhteen.
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 051 viestiä
Ruuvin leikkaus "kabelskotänger" on melkein ainoa asia, mihin ne kelpaavat, toimiihan se kierretappi/mutteri -menetelmällä. Paksumpi ruuvi sahataan poikki ja viistetään päät 60 astetta, sama kulma kuin kierteen kylki (kyllä, tiedän, että withworth ja putkikierre ovat 55 astetta).
Protte
Protte
Täällä on ruuvi, jonka voi leikata pihdeillä, helppoa kuin mikä.
http://www.jula.se/skruvar-for-dorrhandtag-2-pack-123820
http://www.jula.se/skruvar-for-dorrhandtag-2-pack-123820
Dremel, multimaster, kaarisaha...kiinnitä mutteri sahauslinjan sisäpuolelle. Sahaa...kierrä mutteri irti....valmis.
(*** kuinka paljon olenkaan kiroillut ennen kuin löysin tämän yksinkertaisen menetelmän..sitten pitäisi syntisen oppia...)
(*** kuinka paljon olenkaan kiroillut ennen kuin löysin tämän yksinkertaisen menetelmän..sitten pitäisi syntisen oppia...)
Klikkaa tästä vastataksesi