Hei
Olen remontoimassa pientä kylpyhuonetta, mutta olen törmännyt ongelmaan. Aion asentaa seinän viereen tulevan Unidrain-lattiakaivon, mutta itse poistoaukko osuu juuri palkin yläpuolelle. Olen jo sieltä kaivanut 40x40x250mm (palkki on 230x70mm). Poistoaukko, jonka olen kaivanut esiin, on matalarakenteinen malli, mutta huomasin eilen, että siihen kuuluva vesilukko ei ole EN 1253 -hyväksytty, joten en tiedä, mitä vakuutusyhtiö siitä sanoo.. Mietin siis, että vaihtaisin poistoaukon korkeampaan malliin, mutta silloin minun täytyisi kaivaa noin 30mm lisää alaspäin ja pelkään heikentäväni palkkia vielä enemmän kuin se jo on. Mitä luulet, voinko vahvistaa sitä jollain tavalla ja kaivaa enemmän, vai pitäisikö minun mennä matalarakenteisella? Talo on yhdessä tasossa, kellarilla, rakennettu vuonna 1943, kylpyhuone on sisääntulokerroksessa, ja kaivamani palkki on noin 4,2m.
Toivottavasti teillä on jotain vastausta:)
Terveisin, Fredrik

• Pieni kylpyhuoneen remontointityömaa, paljastettu lattia, puusäleiden keskeltä näkyy viemäriputki, ympärillä työkaluja ja rakennustarvikkeita.
Jos se on yhtä paksu kuin kuvassa alhaalla, niin ei luultavasti ole mitään hätää. Lisäksi näyttää siltä, että olet jo vahvistanut sen. Olen nähnyt huomattavasti pahempia asioita kuin tuo.........palkkeja, jotka tuskin pysyivät kasassa, koska niiden läpi oli vedetty 110 viemärit jne. Vanhat talot on luultavasti suunniteltu huomattavasti tukevammiksi kuin modernimmat.

Okei ja olen liimannut 15mm vaneria. Joo se on sama koko sillä palkilla. Palkki on, kuten sanottu, 230x70 ja jos jyrsin siitä vielä 30mm, niin jäljelle jää 160mm korkeutta siitä kohdasta, josta olen jyrsinyt, joten ehkä se on sitten kunnossa:)

Haluaisin nähdä piirustuksen, joka näyttää, missä koko palkin pituudessa uritus sijaitsee. Ilman sitä tietoa on vaikea arvioida seurauksia.

Tässä on kuva, toivottavasti se kelpaa. Punainen viiva on sydänseinä kellarikerroksessa, sininen on palkki ja vihreä on paikka, jossa lovi on.

• Pohjapiirros, jossa punainen viiva osoittaa kantavan seinän, sininen viiva palkin ja vihreä viiva urajyrsinnän paikan.
Kaksi aluetta palkissa ovat erityisen herkkiä reikien tekemiselle, sekä keskellä että tukien kohdalla. Nyt sinulla on onnea, kun olet etäisyydellä näistä alueista. Suurin osa materiaalista palkissa säilyy myös 70 mm aukon jälkeen, joten uskon, että se toimii. Pääperiaate on, että ei tehdä reikien muotoja, ellei ole perehtynyt rakennusstatistiikkaan tai voi kysyä neuvoa joltakulta, joka on, ennen reikien tekemistä! Yritetään aina ratkaista ongelma välttämällä sitä. Tätä viimeistä en sano ensisijaisesti sinulle vaan kaikille, jotka seuraavat ketjua ja kohtaavat samanlaisia ongelmia.

Kiitos paljon avusta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.