3 383 lukukertaa ·
8 vastausta
3k lukukertaa
8 vastausta
leca tai dorotherm kellarin seinille
Uudistalo? Sisustettu asuttu kellari, vai pelkästään varastointiin? Dorotherm vaikuttaa olevan jotain aivan muuta, solumuoviydin, jossa on vahvistettu levy ulkopuolella. Ei mitään, mistä haluaisin rakentaa kellariseinät ja sitten asettaa talon päälle. Leca, jossa on solumuovia ulkopuolella, voisi olla parempi ratkaisu. Vai tarkoitatko jotain toista dorotherm-tuotetta?
Eikö olekin toisin päin? Ulko- ja sisäpuoli EPS:ää ja sitten täytetään betonilla?nimhed sanoi:Uudisrakennus? Kunnostettu asuttu kellari, vai vain varastointiin? Dorotherm vaikuttaa olevan jotain aivan muuta, muovilaatta ytimenä, jonka päällä on vahvistettu levy. En haluaisi rakentaa kellarin seiniä tällaisesta ja sitten laittaa talon päälle. Leca, jossa on muovilaatta ulkopuolella, olisi paremmin ratkaisu. Vai tarkoitatko jotain toista dorothermin tuotetta?
Ruotsin Rakennuspalvelu kirjoittaa näin:
Solumuovista valmistetut seinäelementit, jotka täytetään betonilla rakennuspaikalla, tarkoitettu yksi- ja kaksikerroksisten talojen kellariseiniksi, autotalleihin, tukimuureihin, torppien perustuksiin.
Sisustettu asuttu kellari
Se on kuin suuria legopalikoita, jotka kootaan yhteen ja täytetään sitten betonilla. Uskon, että itse palikka on eristys vai kuinka? U-arvo 0,17w/m2 K
Spontaanisti mielestäni se kuulostaa paljon helpommalta kuin leca, mutta haluaisin kuulla, mitä muut ajattelevat, onko jollakin kokemusta tästä?
Spontaanisti mielestäni se kuulostaa paljon helpommalta kuin leca, mutta haluaisin kuulla, mitä muut ajattelevat, onko jollakin kokemusta tästä?
Olen muurannut noin 60 neliömetriä kellaria lecaharkoilla. Tänään olisin mieluummin käyttänyt dorotherm-harkkoja, vaikka ne olisivatkin hieman kalliimpia. Minulla on työtoveri, joka on rakentanut koko talonsa dorothermista, ja hän on todella tyytyväinen.
Jos olen ymmärtänyt asian oikein, saa paremmin eristetyn seinän kuin lecan kanssa. Lisäksi, kuten mainitset, näiden palikoiden pinominen on huomattavasti helpompaa. Saa myös homogeenisen betoniseinän, joka on 15 cm, ja sen pitäisi kestää melkein mitä vain. Ajattele, kuinka hauskaa on, kun voit ottaa vaimon ja lapset mukaan, ja kaikki auttavat rakentamaan. Kellari valmiina 1 päivässä! No, se oli ehkä liioittelua, mutta nopeasti se käy.
Klikkaa tästä vastataksesi