Mitä valitsisitte kellariseinien muuraamiseen, leca vai Dorotherm? Olen ymmärtänyt, että Dorotherm on kalliimpi mutta helpompi rakentaa, muita etuja/haittoja? Miten on u-arvojen kanssa?
 
Uudistalo? Sisustettu asuttu kellari, vai pelkästään varastointiin? Dorotherm vaikuttaa olevan jotain aivan muuta, solumuoviydin, jossa on vahvistettu levy ulkopuolella. Ei mitään, mistä haluaisin rakentaa kellariseinät ja sitten asettaa talon päälle. Leca, jossa on solumuovia ulkopuolella, voisi olla parempi ratkaisu. Vai tarkoitatko jotain toista dorotherm-tuotetta?
 
nimhed sanoi:
Uudisrakennus? Kunnostettu asuttu kellari, vai vain varastointiin? Dorotherm vaikuttaa olevan jotain aivan muuta, muovilaatta ytimenä, jonka päällä on vahvistettu levy. En haluaisi rakentaa kellarin seiniä tällaisesta ja sitten laittaa talon päälle. Leca, jossa on muovilaatta ulkopuolella, olisi paremmin ratkaisu. Vai tarkoitatko jotain toista dorothermin tuotetta?
Eikö olekin toisin päin? Ulko- ja sisäpuoli EPS:ää ja sitten täytetään betonilla?

Ruotsin Rakennuspalvelu kirjoittaa näin:
Solumuovista valmistetut seinäelementit, jotka täytetään betonilla rakennuspaikalla, tarkoitettu yksi- ja kaksikerroksisten talojen kellariseiniksi, autotalleihin, tukimuureihin, torppien perustuksiin.
 
Sisustettu asuttu kellari :) Se on kuin suuria legopalikoita, jotka kootaan yhteen ja täytetään sitten betonilla. Uskon, että itse palikka on eristys vai kuinka? U-arvo 0,17w/m2 K

Spontaanisti mielestäni se kuulostaa paljon helpommalta kuin leca, mutta haluaisin kuulla, mitä muut ajattelevat, onko jollakin kokemusta tästä?
 
Okei, nyt olen mukana. Tuntuu helpommalta dorothermin kanssa, tuntuu paljon halvemmalta lecan kanssa.
 
Olen muurannut noin 60 neliömetriä kellaria lecaharkoilla. Tänään olisin mieluummin käyttänyt dorotherm-harkkoja, vaikka ne olisivatkin hieman kalliimpia. Minulla on työtoveri, joka on rakentanut koko talonsa dorothermista, ja hän on todella tyytyväinen.
 
JanneL miksi valitsisit tänään dorothermin sen sijaan? Yksinkertaisuuden takia vai saako sillä paremmin eristetyn kellarin ehkä?
 
Jos olen ymmärtänyt asian oikein, saa paremmin eristetyn seinän kuin lecan kanssa. Lisäksi, kuten mainitset, näiden palikoiden pinominen on huomattavasti helpompaa. Saa myös homogeenisen betoniseinän, joka on 15 cm, ja sen pitäisi kestää melkein mitä vain. Ajattele, kuinka hauskaa on, kun voit ottaa vaimon ja lapset mukaan, ja kaikki auttavat rakentamaan. Kellari valmiina 1 päivässä! No, se oli ehkä liioittelua, mutta nopeasti se käy.
 
Kyllä, se on varmasti ylimääräisen kustannuksen arvoinen kuitenkin :)
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.