1 839 lukukertaa ·
13 vastausta
2k lukukertaa
13 vastausta
Lattiapalkin vaihto, mistä löytää uusi?
Hei, minulla on kysymys lattianiskojen suhteen.
Olen parhaillaan remontoi kylpyhuoneen lattiaa kesämökissä, joka on peräisin noin 1900-luvulta. Huomasin, että lattianiskat ovat kosteita ja ne täytyy vaihtaa, valitettavasti en ottanut kuvia tuolloin. Mutta niskat ovat kooltaan ~170x180mm, pituus ~ 1600*2 / 2350*2
Mistä voi saada sellaisia?
Voiko vaihtoehtoisesti liimata + ruuvata yhteen 4*170x45 palkkia?
Olen parhaillaan remontoi kylpyhuoneen lattiaa kesämökissä, joka on peräisin noin 1900-luvulta. Huomasin, että lattianiskat ovat kosteita ja ne täytyy vaihtaa, valitettavasti en ottanut kuvia tuolloin. Mutta niskat ovat kooltaan ~170x180mm, pituus ~ 1600*2 / 2350*2
Mistä voi saada sellaisia?
Voiko vaihtoehtoisesti liimata + ruuvata yhteen 4*170x45 palkkia?
Jäsen
· Västernorrland
· 12 030 viestiä
kostea millä tavalla sitten? Puu kuivuu normaalisti, joten mikä tekee niistä kosteita?
Löysin pari kuvaa tietokoneelta viime viikolta ennen siivousta..... Nämä ovat siis palkit, joiden päällä seinä lepää: kuva 1.
Kuvassa 2 näet, että on hieman kosteutta, mutta se on pahempaa toisessa palkissa.
En ole löytänyt syytä, miksi se on kosteaa, mutta epäilen, että se on huonosti eristetty sokkelia vastaan, näen vain pienen palan tervapaperia, jonka päällä se lepää.
Alapohjan ponttilauta ja koolaukset ovat kuivia ja hyvässä kunnossa. Vaihdan alapohjan levyihin ja uusiin koolauksiin cc 300 palkkien vaihdon jälkeen.
Siellä on ollut vesivahinko noin 5 vuotta sitten. Siksi remontti.
(Palkit/koolaukset ovat käsitelty jollain vihreällä)
Kiitos vastauksista.
Kuvassa 2 näet, että on hieman kosteutta, mutta se on pahempaa toisessa palkissa.
En ole löytänyt syytä, miksi se on kosteaa, mutta epäilen, että se on huonosti eristetty sokkelia vastaan, näen vain pienen palan tervapaperia, jonka päällä se lepää.
Alapohjan ponttilauta ja koolaukset ovat kuivia ja hyvässä kunnossa. Vaihdan alapohjan levyihin ja uusiin koolauksiin cc 300 palkkien vaihdon jälkeen.
Siellä on ollut vesivahinko noin 5 vuotta sitten. Siksi remontti.
(Palkit/koolaukset ovat käsitelty jollain vihreällä)
Kiitos vastauksista.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Yksi vaihtoehto on ostaa liimapuupalkkeja, joiden mitat ovat 140x180. Ne ovat vastaavia tavallisen paremman laadun rakennuspuun kanssa, jonka mitat ovat 170x180.
Se täytyy tutkia tarkemmin! Arvostan todella paljon kaikkia vastauksia ja pohdintoja, kun tämä on minun ensimmäinen projektini. Alun perin oli tarkoitus vain vaihtaa sisäpuolista lattiaa...
Onko kenelläkään ajatuksia siitä, mikä voisi aiheuttaa kosteutta palkkeihin?
Se on kuiva ympäriinsä sekä alakerroksen ja koolauksien että paneeliseinän osalta, joka oli aiemmin paikallaan. En ole myöskään nähnyt mitään merkkejä homeesta alakerroksessa...
Se on nyt perustuskiven päällä, mutta olen lapioinut hiekkaa hyvin lähelle perustuskiveä viemäröinnin vaihdon yhteydessä. Voiko se johtua siitä, että kosteus on kulkenut sitä kautta? Vai voisiko epäillä huonoa eristystä perustuskiveä vasten? En näe kosteutta muurissa paitsi "hiekan takana".
Tämä oli alun perin keittiön sisäänkäynti ulkoa, ympärillä puupaneeli, muutettu kylpyhuoneeksi ja lisäeristetty sekä rapattu julkisivu joskus 60-luvulla.
Onko kenelläkään ajatuksia siitä, mikä voisi aiheuttaa kosteutta palkkeihin?
Se on kuiva ympäriinsä sekä alakerroksen ja koolauksien että paneeliseinän osalta, joka oli aiemmin paikallaan. En ole myöskään nähnyt mitään merkkejä homeesta alakerroksessa...
Se on nyt perustuskiven päällä, mutta olen lapioinut hiekkaa hyvin lähelle perustuskiveä viemäröinnin vaihdon yhteydessä. Voiko se johtua siitä, että kosteus on kulkenut sitä kautta? Vai voisiko epäillä huonoa eristystä perustuskiveä vasten? En näe kosteutta muurissa paitsi "hiekan takana".
Tämä oli alun perin keittiön sisäänkäynti ulkoa, ympärillä puupaneeli, muutettu kylpyhuoneeksi ja lisäeristetty sekä rapattu julkisivu joskus 60-luvulla.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Haluatko lisää näkemyksiä siitä, mikä on voinut aiheuttaa kosteuden, tarvitaan jonkinlainen piirustus, mielellään osa. Useimmat kosteusvauriot johtuvat sisäpuolelta tulevasta kosteudesta, mutta tuskinpa se on ajankohtaista kesämökissä?
Palaan mielelläni piirustuksen kanssa, huone on seissyt käyttämättömänä pitkään, joten sisäpuolista kosteutta ei voida mitenkään pitää syynä.J justusandersson sanoi:
Vaihda ei ratkaise kosteusongelmia.
Valitettavasti talolle ei ole tehty piirustusta, mutta olen yrittänyt luonnostella piirustuksen näkemäni perusteella paikan päällä.:J justusandersson sanoi:
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Revetenoidut talot (rapattu ulkoverhous puurunkoon) käytettiin yleensä pinnoitettua asfalttihuopaa (kuten aluskatetta) rappauksen ja puupinnan välissä. Jos se puuttuu, tapahtuu jatkuva kosteuden lisäys. Perustus näyttää myös hieman kyseenalaiselta. Epäilen, että purkaminen on paras vaihtoehto.
Unohdin kirjoittaa sen, mutta on erittäin todennäköistä, että se on olemassa, en ole vain purkanut seinää voidakseni vahvistaa. Kosteutta on vain lyhyillä sivuilla.J justusandersson sanoi:
Mihin minun pitäisi kääntyä saadakseni jonkun asiantuntevan tarkastamaan sen?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Klikkaa tästä vastataksesi